2020-04-23, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Jag står för att hur man än har levt eller betett sig i livet så har ingen annan människa rätt att döda den personen .

Det finns så många andra straff att tillgå i så fall ;
Besöksförbud , anmälan på stalkning , fängelse eller böter , LVP (Lagen om psykisk ohälsa ) osv.

Men att döda en annan människa , däri ligger ansvaret i stort ;att den som utför den handling ansvarar omkring en hel familjs/släkts mående framöver på lång tid och där blir mordet en alldeles för stor känslomässig förändring för nära och kära för att kunna respekteras överhuvudtaget ....finns inget resonligt alls i den handlingen.

Även om det känns bra för utövaren så har offret inte fått chans att tillfrågas vid ett mord ( ALLA har rätt till sitt liv ) + att gärningsmannens behov går ej att ta hänsyn till, när det blir så pass många som påverkas utav den onda handlingen och kommer må pyton i många år framöver -kanske hela sitt liv .

Den som mördat en person kunde ha bett om hjälp med sina tankar och även fått hjälp att slippa den person den hatade, UTAN att behöva ta livet av denne .

Så att mördaren valde mord är ett bevis på att den helt enkelt VILLE jävlas med alla runt omkring offret och att den inte berörs av att många kommer vara ledsna lång tid framöver ...

Att det viktiga för denne är att personen själv mår bra- och hur alla andra mår utav det som skett, bryr den sig inte om ....

Ett sådant samhälle är inte det vi har byggt upp - Omsorg och bryende, är en viktig bit i vårat samhälle,som är viktig att tillgå och stå upp för så att mänskligheten kan få må bra .

Det är ytterst sorgligt att den som dödade
L*ena var tvungen att genomföra det; för att må bra .
Otroligt sorgligt ...

Håller med dig i varenda ord, det finns ingen värre handling än mord eftersom ett liv släcks för all framtid och berör hela släkten för all framtid.
En mer egoistisk och självupptagen handling får man leta efter, konstigt nog förstår inte alla innebörden av vad ett mord för med sig, de ser bara till sina egna behov och bryr sig inte om någon annan än sig själva. Hur kan någon förstå eller förlåta en mördares handlingar?
Citera
2020-04-23, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det där begriper jag inte. Hon var på Stadium på fredagen i träningskläder. Hon var hos polisen i kjol. När bytte hon om? Jag vill minnas att sonen sa att hon cyklade iväg men visste inte var. Kan hon ha cyklat hem, bytt om, och därefter cyklat till Stadium?

Vill man ens cykla i kjol?
Enligt mig visar man precis allt när kjolen blåser upp. Kan hon efter kjolbytet tagit bilen?
Citera
2020-04-23, 13:36
Medlem
[quote=Moschata|71307812]
Citat:
Ursprungligen postat av SmartaMarta666
:
Jag undrar om dessa parallella intima relationer ingick i SD lekar, för att känna att han ändå hade makten att hålla LW kvar, för att kunna slå sig själv på Brodén att han är mästarnas mästare?
Det är nämligen det intrycket jag får när jag lyssnar på ljudfilerna av rättegången.

Även detta med blodet, han vill nog framhäva motsatsen till liten råttpick och därav smeknamn tummetott.

Jag får verkligen intryck av att SD är extremt grandios och självsäker och liksom vill framhäva sig extremt även om han inte vågar skryta men ändå framhäva gång på gång på gång...är det någon mer som får samma känsla eller är jag inte objektiv nu?[/QUOTE
...
Moschata:
Inte helt säker på detta med "grandios". Detta ord kan ha positiv betydelse för det första:
Synonymer till grandios
fal, fint, formfulländad, fräsch, kolossal, lysande, magnifik, parant, skönhet, storartad, storslagen, storstilad, vacker

Typ "operasångerskan är grandios" - och då betyder det inte att hon har storhetsvansinne.

Jag tror inte riktigt att SD är grandios - som psykisk diagnos betraktat - heller.
Jag tror mycket har att göra med läget i rättegången, han är anklagad och intar en motroll,
eller prestation om man så vill.
Han visade att han var medveten om att han kunde vara elak, gentemot LW, så mycket självdistans har han.
Men självsäker måste jag hålla med om, i alla fall i rätten.

Detta snack med folk om att hämnas, att han ville skriva i Telegram med Therese och sådant,
visar att han är väldigt kränkt, snarstucken, vill skipa rättvisa åt sig själv men går någonstans (till slut) över gränsen och verkar "patologisk", han släpper förankringen med det som kan kallas "vett och vilja". Det är där man får svårt att följa honom med logisk och förståelse!

"Påträngande" är ett annat epitet jag vill tillföra. Själv känner jag obehag över att ha en sån individ i närheten. Då går jag.
Citera
2020-04-23, 13:40
Medlem
Citat:
Enligt mig visar man precis allt när kjolen blåser upp. Kan hon efter kjolbytet tagit bilen?

Det var en sammanblandning på
dagarna, träningskläderna hade Lena
på fredagen och kjolen hade hon på
måndagen vid besöket på polisstationen.
Citera
2020-04-23, 13:43
Medlem
Citat:
Hon cyklade enligt N*a. Letade upp förhöret där han beskriver det:

N*a träffade Lena måndagen 14 maj då hon var med honom på ett polisförhör vid Vivalla. Även pappa Ulf var då med. Lena var då precis som vanligt. Förhöret var vid 15-tiden och när de var klara med förhöret så pratade de en stund utanför, de pratade då bl a om att de skulle fira A*on dagen efter. De skulle laga fattiga riddare tillsammans och äta frukost och fira Aron. De skiljdes sedan åt och Lena cyklade då därifrån medan N*a tog sällskap med sin pappa. N*a vet inte om Lena cyklade hem eller vart hon skulle. N*a uppger att han inte har haft någon kontakt med Lena efter detta, ej heller på telefon. Lena använder en mörkgrå lite sportigare damcykel
Citera
2020-04-23, 13:55
Medlem
Nu har jag lyssnat på alla ljudupptagningar i Tingsrätten. Jag har läst många förhör med SD + hans närstående. Ingenstans har han yttrat ordet "oskyldig"!
"Jag har inte varit bakom bullerplanket, jag har inget med det att göra m.m."
Men jag har inte hört eller läst, att han sagt ordet "oskyldig".
Citera
2020-04-23, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenny9
Ja relationen mellan SD och LW blev mer och mer destruktiv. Det var som om hon knarkade honom, det blev som ett självskadebeteende. Sex år gick av hennes liv, hon var så uppslukad av honom. Det var inte bara kärlek, det var även dragningskraften i det sexuella och förbjudna.

Ja jag tror att Stefan slog ihjäl henne, han är den enda som har motiv. Jag tror att han tänkte slå ihjäl henne redan på fredagen, men blev avbruten eller fick kalla fötter. Blir han frigiven får vi hoppas att hans liv blir eländigt.

Jag skulle säga att HD har minst lika stort motiv. Sen skulle jag inte tro att HD är ensam gärningsperson även om det finns tänkbara alternativ där hon är ensam.
Citera
2020-04-23, 14:00
Medlem
[quote=Moschata|71307812]
Citat:
:
Jag undrar om dessa parallella intima relationer ingick i SD lekar, för att känna att han ändå hade makten att hålla LW kvar, för att kunna slå sig själv på Brodén att han är mästarnas mästare?
Det är nämligen det intrycket jag får när jag lyssnar på ljudfilerna av rättegången.

Även detta med blodet, han vill nog framhäva motsatsen till liten råttpick och därav smeknamn tummetott.

Jag får verkligen intryck av att SD är extremt grandios och självsäker och liksom vill framhäva sig extremt även om han inte vågar skryta men ändå framhäva gång på gång på gång...är det någon mer som får samma känsla eller är jag inte objektiv nu?[/QUOTE
...
Moschata:
Inte helt säker på detta med "grandios". Detta ord kan ha positiv betydelse för det första:
Synonymer till grandios
fal, fint, formfulländad, fräsch, kolossal, lysande, magnifik, parant, skönhet, storartad, storslagen, storstilad, vacker

Typ "operasångerskan är grandios" - och då betyder det inte att hon har storhetsvansinne.

Jag tror inte riktigt att SD är grandios - som psykisk diagnos betraktat - heller.
Jag tror mycket har att göra med läget i rättegången, han är anklagad och intar en motroll,
eller prestation om man så vill.
Han visade att han var medveten om att han kunde vara elak, gentemot LW, så mycket självdistans har han.
Men självsäker måste jag hålla med om, i alla fall i rätten.

Detta snack med folk om att hämnas, att han ville skriva i Telegram med Therese och sådant,
visar att han är väldigt kränkt, snarstucken, vill skipa rättvisa åt sig själv men går någonstans (till slut) över gränsen och verkar "patologisk", han släpper förankringen med det som kan kallas "vett och vilja". Det är där man får svårt att följa honom med logisk och förståelse!

Jag tycker han mest försöket lista ut vad Hilding vill att han ska svara, läs
inte svara, istället för att faktlskt svara utifrån sanningen. Men det kan iofs vara helt fel bedömning av mig.
Citera
2020-04-23, 14:03
Medlem
Citat:

Det rör sig om 2 olika dagar. Träningskläder på fredagen. Kjolen hade hon på måndagen.
Citera
2020-04-23, 14:05
Medlem
Citat:
Jag tycker han mest försöket lista ut vad Hilding vill att han ska svara, läs
inte svara, istället för att faktlskt svara utifrån sanningen. Men det kan iofs vara helt fel bedömning av mig.

Absolut. När han var otrogen make, ljög han för att det ingår i rollen som otrogen make, precis så som han säger i TR. När han är MGM ljuger han på det sätt han menar tillhör den rollen.
Citera
2020-04-23, 14:06
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Håller med dig i varenda ord, det finns ingen värre handling än mord eftersom ett liv släcks för all framtid och berör hela släkten för all framtid.
En mer egoistisk och självupptagen handling får man leta efter, konstigt nog förstår inte alla innebörden av vad ett mord för med sig, de ser bara till sina egna behov och bryr sig inte om någon annan än sig själva. Hur kan någon förstå eller förlåta en mördares handlingar?

Jo,

Jag tror ju fullt och fast på att när HD yttrade orden;"-Jag önskar att L*ena är död ." ,så menade hon utifrån strulet mellan henne SD och HD omkring vem som låg med vem ,när hur och var ! ,och absolut INTE; att hon önskade livet ur henne för att sonen A*ron skulle bli för evigt ledsen eller resterande familjemedlemmar skulle sörja resten utav sin tid på jorden...Nej så pass ond är inte HD .

Hade L*ena kunnat struntat i att fortsätta det galna relationsåbäket som deras intimitet lyckats åsamka alla parter så hade ju inte ens HD behövt yttra de orden ,utifrån att hon ej hadebehövt ens tänkt de tankarna....
Citera
2020-04-23, 14:08
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Absolut. När han var otrogen make, ljög han för att det ingår i rollen som otrogen make, precis så som han säger i TR. När han är MGM ljuger han på det sätt han menar tillhör den rollen.

Så galet ....det är ju inga roller som skall spelas ,det är ju In Real Life ; där han skall beätta vad han gjort och inte gjort under de här dagarna då mordet skedde ...

Så han trodde han var skådespelare i en film ,eller ?

Mamma Mia ! blir ju helt paff på det här !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in