2020-04-23, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Kommer inte bli något vidare straff, om det nu går så långt.
Däremot kan ju denna låga ålder medföra slarv och oförmåga att städa undan bevis, vilket är till fördel i detta fall.
Killen är tidigare dömd för ringa nark & olovlig körning. Det ger liksom slarver-varning lite.

Håller med. Hans eventuella straff kan han få viss rabatt för också om han hjälper till att klara ut saker som de annars inte skulle kunna lösa. Det är åtminstone det de kan påpeka för han i förhör.

Något mer än bara hörsägen har de högst troligt för att ta in henne och släppa henne igen som sist är nog inget misstag de vill göra igen.
Citera
2020-04-23, 12:45
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8
Håller med. Hans eventuella straff kan han få viss rabatt för också om han hjälper till att klara ut saker som de annars inte skulle kunna lösa. Det är åtminstone det de kan påpeka för han i förhör.

Något mer än bara hörsägen har de högst troligt för att ta in henne och släppa henne igen som sist är nog inget misstag de vill göra igen.

Man får ingen straffrabatt för att hjälpa polisen.
Citera
2020-04-23, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo det kan man visst få men kanske inte i detta fallet. Läs på!
Citera
2020-04-23, 12:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jo, billighetsskäl existerar.
Citera
2020-04-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NoF8

Om jag inte har fel, vilket är mycket möjligt jag har, så kan man inte bli straffad som vuxen om man begick brottet som omyndig. Han var 17 år vid tillfället, så frågan är om han inte kommer gå fri, eller få ungdomsvård el liknande. Men som sagt, jag kan ha fel.
Citera
2020-04-23, 13:10
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Jo det kan man visst få men kanske inte i detta fallet. Läs på!

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Kan jag få ett exempel på detta? Helst svart på vitt i skriven dom men nöjer mig med allt utom hörsägen.
Citera
2020-04-23, 13:11
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Ok, i teorin.
Citera
2020-04-23, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gen.Ouromov
Kan jag få ett exempel på detta? Helst svart på vitt i skriven dom men nöjer mig med allt utom hörsägen.
Ja postrånet i Göteborg 2008 där dom två som tjallade fick 3 år var medan alla andra fick över 4 år. Finns andra exempel också
Citera
2020-04-23, 13:20
Medlem
Citat:

Domstolen kan ta det i beaktande att en åtalad har varit samarbetsvillig som en förmildrande omständighet när det kommer till straffmätning. T.ex. Brottsbalkens 29 kap. 5 §, p.5:

"Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta
5. om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet"

Det finns även ett andra stycke i föreskriften som ger rätten att föreskriva lägre straff än minimum om särskilda skäl påkallar det.
Citera
2020-04-23, 13:28
Medlem
Gen.Ouromovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Ja postrånet i Göteborg 2008 där dom två som tjallade fick 3 år var medan alla andra fick över 4 år. Finns andra exempel också

Vet du om denna dom finns att läsa nånstans?

Citat:
Ursprungligen postat av dxz--
Domstolen kan ta det i beaktande att en åtalad har varit samarbetsvillig som en förmildrande omständighet när det kommer till straffmätning. T.ex. Brottsbalkens 29 kap. 5 §, p.5:

"Vid straffmätningen ska rätten utöver brottets straffvärde i skälig omfattning beakta
5. om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet"

Det finns även ett andra stycke i föreskriften som ger rätten att föreskriva lägre straff än minimum om särskilda skäl påkallar det.

Vet du om det finns något exempel i en skriven dom där det faktiskt bekräftas att någon fått strafflindring för att denne tex angivit en kumpan eller liknande?
Citera
2020-04-23, 13:31
Medlem
Citat:
Vet du om denna dom finns att läsa nånstans?

Vet du om det finns något exempel i en skriven dom där det faktiskt bekräftas att någon fått strafflindring för att denne tex angivit en kumpan eller liknande?

Kika in NJA 2009 s. 599 (prejudicerande dom)
https://lagen.nu/dom/nja/2009s599
Citera
2020-04-23, 13:37
Medlem
Jofs avatar
Tyvärr så funkar det inte som i amerikanska filmer. Straffrabatt till idioten som sköt, om han skvallrar på uppdragsgivaren.
Kanske det kan ske ändå, informellt? Typ: Berätta om det här så fokuserar vi på ett av dina brott (inte på alla).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in