2020-04-23, 11:40
Medlem
landbandys avatar
Jag står för att hur man än har levt eller betett sig i livet så har ingen annan människa rätt att döda den personen .

Det finns så många andra straff att tillgå i så fall ;
Besöksförbud , anmälan på stalkning , fängelse eller böter , LVP (Lagen om psykisk ohälsa ) osv.

Men att döda en annan människa , däri ligger ansvaret i stort ;att den som utför den handling ansvarar omkring en hel familjs/släkts mående framöver på lång tid och där blir mordet en alldeles för stor känslomässig förändring för nära och kära för att kunna respekteras överhuvudtaget ....finns inget resonligt alls i den handlingen.

Även om det känns bra för utövaren så har offret inte fått chans att tillfrågas vid ett mord ( ALLA har rätt till sitt liv ) + att gärningsmannens behov går ej att ta hänsyn till, när det blir så pass många som påverkas utav den onda handlingen och kommer må pyton i många år framöver -kanske hela sitt liv .

Den som mördat en person kunde ha bett om hjälp med sina tankar och även fått hjälp att slippa den person den hatade, UTAN att behöva ta livet av denne .

Så att mördaren valde mord är ett bevis på att den helt enkelt VILLE jävlas med alla runt omkring offret och att den inte berörs av att många kommer vara ledsna lång tid framöver ...

Att det viktiga för denne är att personen själv mår bra- och hur alla andra mår utav det som skett, bryr den sig inte om ....

Ett sådant samhälle är inte det vi har byggt upp - Omsorg och bryende, är en viktig bit i vårat samhälle,som är viktig att tillgå och stå upp för så att mänskligheten kan få må bra .

Det är ytterst sorgligt att den som dödade
L*ena var tvungen att genomföra det; för att må bra .
Otroligt sorgligt ...
Senast redigerad av landbandy 2020-04-23 kl. 12:28.
Citera
2020-04-23, 11:46
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan du visa var jag har haft/skrivit någon "bedräglig bild" LW?
Den bedrägliga bilden av Lena består i att ifrågasätta precis allt om henne in absurdum precis som du gör nu. Läs i FUP vilken jag citerade.
Senast redigerad av Snor-Johan 2020-04-23 kl. 12:12.
Citera
2020-04-23, 11:51
Medlem
Snor-Johans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Ok så noga hade inte jag läst det hela - men jag vidhåller att det faktum att du inte hittar till rätt ingång inte behöver betyda att LW var psykiskt påverkad som nämndes. Det kan vara så att det är svårt och dåligt utmärkt.
Och dimridåerna fortsätter. Lena var så virrig att hon gick flera varv runt polishuset för att hon inte hittade in. Dom var tvungna att hämta den förvirrade. Det var dock synd att hon inte tog emot hjälpen att lämna SD som hon gjorde för att hitta ingången till polishuset.......sluta sopa under mattan hur LW var för helsike,,
Citera
2020-04-23, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
intressanta iakttagelser från dig.
Jag är för tekniskt okunnig i frågan, men om din teori stämmer, så verkar det knappast som att SD sovit en blund den natten. Vilket han förmodligen inte har gjort med tanke på allt jobb han har behövt göra, och adrenalinet flödande.

Att han hör av sig till L*ena det "sista han gör" och "det första han gör", blir plötsligt så tydligt.

Obehagligt när man ser det så tydligt är också att SDs mobil sätts på (om det stämmer som du säger) vid hemmamasten 01:13:12 medan L*enas mobil stängs av med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg 01:41:37.

Vilket skulle betyda att han är hemma först och sedan tar en vända till?

All kommunikation dom emellan måste ha rensats från 23.01 då det sista L*ena skickar till SD är en bild på kakan och loggremsan tills han skriver 00:02 blir för sent.

23:01 skickar L*ena bild på kladdkaka och loggremsa
23:23 går L*ena ut från bostaden
23:33 hörs skrik
Vad gör SD här? Borde ha gjort sig av med vapen(?) skyndat hem, spolat av sig i trädgården tvättat av sig, på med tvättmaskin
00:00 loggar SD på och öppnar en PDF
00:02 skriver han "Fint" "Blir för sent" Avslutar strax"
00:23 svarar SD på mail
00:29 "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott" "Hörs i morn"
01:09 får SD ett meddelande från Jenn Seva (är detta inte HQ?) vilket han inte svarar på här
01:13 pingar SDs mobil till hemmamasten
Lämnar SD hemmet här, mobilen kvar hemma och fixar med det han behöver "göra"? Göra av sig med vapen, radera, är han hemma i L*enas lägenhet?
01:41 stängs L*enas mobil av (med mastuppkoppling Hjalmar Bergmans väg )
05:23 loggas det in på L*enas konto via mail.
05:51 skriver han "Morrn"

Hypotetiskt:

S ut en tur till och kolla att L är ordentligt död?
Ta med tillhygget som glömts i hasten och lägga i en plastpåse?
Hämta hennes gömda mobil vid Baronbacken?
Gömma tillhygget och mobil på en otänkbar med ändå uppenbar plats?
Vandra på E20?
Förbi snabbt hos L, smyga in och spana om något avslöjande ses? Lämnar dörr på glänt?
Hem igen?
Vattna skorna i mörkret vid halv 3?
Digitalt arbete?

S mobiluppkopplingar kan betyda att det blir en uppkoppling när han väljer krypterad VPN-tjänst innan han donar med sina rensningar.

"BG50883-1" SDs mobil
Sida 109:
Obs! Jag har lagt in förslag på händelser de tider S mobil kopplar mot Wifi

02:49:39 Operation rensning i Telegram på sitt konto?
03:51:47 Fjärrstyrd Rensning i Ls Telegram
05:39:49 Meddelande till HD, order Rensa?
05:44:49 Checka Ls via fjärr igen?
05:49:48* Checka det sista in färd till jobb?
Senast redigerad av Ulanna 2020-04-23 kl. 11:55.
Citera
2020-04-23, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Minns att när jag läste FUP så blev jag fundersam hur olika mamma G*n och extradottern HW återger LWs humör hennes sista tid i livet, bl.a. under AWs kalas hemma hos UW. Båda säger visserligen att LW spenderade mycket tid fipplandes med mobilen, men G*n poängterar flera gånger att LW verkade så mycket gladare denna helg jämfört med hur hon mått tidigare under året. HW däremot återger att LW på kalaset var osedvanligt grubblande, bekymrad, att något tyngde henne, i mkt ingående ordalag. Undrar vad denna skillnad i förhörsutsagor kan bero på?

Det hela kan bero på hur ofta de där båda träffat LW. Lyssna gärna på förhöret i TR m UW. Han beskriver att LW verkade må bättre de två sista veckorna men att hon verkade stressad på födelsedsgsfirandet 12/5. Om HW jämför m dagar runt 12/5 , kan hon tolka det som orolig, medan G*n kanske jämför med månader innan. De kan också sett olika tecken eller tolka samma beteende olika.
Citera
2020-04-23, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Klokt tänkt. Det kan vara så att SD tjallat på HD och att Backman har vetat detta en tid.

Måste ha hänt nåt speciellt där vid påsken eftersom celldörren plötsligt. Öppnades och SD fick kliva ut.

Så nu undrar vi alla. vad det där lilla extra kan ha varit.

Jag hittar diverse invändningar till min senaste teori (HD med på BP).
(1) HD var inte med vid första försöket 11/5.
(2) Om SD angivit HD, då borde HD fått polisbesök straxt efter frifotandet sv SD?

Edit: fel
Senast redigerad av Elsa2020 2020-04-23 kl. 13:20.
Citera
2020-04-23, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Han skriver "godnatt" den natten, fast han alltid skrivit "nattis" innan. Sen skriver han helt kort på morgonen med. Han vet ju sannolikt redan vad som hänt.

Men nu rapporteras hon försvunnen och då är det naturliga väl att göra allt för att försöka få tag på den "försvunna" (som han har haft sex med i 6 år och känt längre än så)...?

Nej, inte SD. Han ringer inte en enda gång. Se bild nedan.

En bild säger mer än 1000 ord...
https://forumbilder.com/i/ro6E

#TeamÅsaHiding

Haha den var TALANDE! Tack.
Citera
2020-04-23, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StefanDavidsson
Jag tror han eldade upp den, kläder och kanske även mordvapen i sin pelletspanna.

Ja det var ju han som tömde askan. Vart slänger man aska från Pelletsbrännare? Varsomhelst?
De fick ju anledning att städa sen också. Noga i golvbrunnar och annat
Citera
2020-04-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Rekonstruktionen/vallningen med SD i området har i alla fall helt säkert filmats. Man skulle tydligen försöka reda ut hur SD eventuellt hade cyklat omkring i närheten av brottsplatsen vid tidpunkten för mordet, och kanske har videofilmen ett lika högt underhållningsvärde som den berömda där Sven-Åke Christianson m.fl. lallade omkring med Sture Bergwall när han skulle visa var han hade grävt ner sina offer. Vet inte om den här videon finns i det omfattande material som redan har lämnats ut av tingsrätten.
...Stefan kommer sedan instruera föraren av bilen, Lisa Rehn, hur hon ska köra med bilen och samtidigt kommer detta att filmas. Advokat Backman får ställa sina frågor i slutet av rekonstruktionen.
aktbil.166, s.56.

Hade kunnat betala lite för att få se den videon. Vissa rekonstruktionsfilmer finns ju ute. Kanske denna också blir framöver
Citera
2020-04-23, 13:17
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
För mig helt obegripligt att denna utdragna huvudförhandling inte bevakades bättre av flashbackianer! Visar enligt mig på "mycket snack och lite verkstad"-syndromet. Hat i tråden är alltså viktigare än att masa sig till Örebro TR och på plats bevaka åtminstone slutanförandena. Märklig prioriterng må jag säga!

Jag ställde en fråga till kontot Rastade (tror jag) om vederbörande har begärt ut ett överklagningsbart beslut om att belägga åkl ÅH:s slutanförande med sekretess.
Som alla(?) noterat har jag inte fått nåt svar. Det har talats om att tingsrätten benämnt slutanförandet som "arbetsmaterial".
Det är inte ovanligt att myndigheter på det viset försöker runda offentlighetsprincipen.
Min rekommendation är att med ett beslut från TR i hand kontakta Kammarrätten och be dem titta på saken.
Btw har jag mer än en gång fått KR att häva sekretess, så ingenting (nästan) är omöjligt.

Va härligt då fixar du det och delger tråden?
Citera
2020-04-23, 13:17
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hypotetiskt:

S ut en tur till och kolla att L är ordentligt död?
Ta med tillhygget som glömts i hasten och lägga i en plastpåse?
Hämta hennes gömda mobil vid Baronbacken?
Gömma tillhygget och mobil på en otänkbar med ändå uppenbar plats?
Vandra på E20?
Förbi snabbt hos L, smyga in och spana om något avslöjande ses? Lämnar dörr på glänt?
Hem igen?
Vattna skorna i mörkret vid halv 3?
Digitalt arbete?

S mobiluppkopplingar kan betyda att det blir en uppkoppling när han väljer krypterad VPN-tjänst innan han donar med sina rensningar.

"BG50883-1" SDs mobil
Sida 109:
Obs! Jag har lagt in förslag på händelser de tider S mobil kopplar mot Wifi

02:49:39 Operation rensning i Telegram på sitt konto?
03:51:47 Fjärrstyrd Rensning i Ls Telegram
05:39:49 Meddelande till HD, order Rensa?
05:44:49 Checka Ls via fjärr igen?
05:49:48* Checka det sista in färd till jobb?

Intressanta förslag.
Det är ju faktiskt troligt att han inte vill ta med tillhygget hem, dels för att någon han råkar möta skulle kanske upptäcka det och för att han behöver ta sig hem snabbt.

På det viset kan det betyda att han redan har tänkt ut att han inte behöver rengöra mordvapnet, utan han har redan set ut en bra gömma, där han antingen tillfälligt gömt tillhygge och mobil (som han sedan har gjort av sig med vid annat tillfälle.

Han kan också ha tagit en sväng förbi HD och berättat för henne vad han har gjort (för henne). Kanske har han under en tid sagt till HD att L*ena bara "måste försvinna" ur våra liv och jag "har en plan". Så det kanske inte behövs så mycket info i det här läget. Bara en mycket snabb info och hon anar.

Vad man inte fattar är hur SD orkar sedan hela dagen på jobbet, förhör, anhållande, resa till Arlanda?
Han borde vara slut. Och sedan sova lite i bilen...

Att han skriver till HD "rensar fortlöpande" känns mycket störande med tanke på vad man nu vet.
Citera
2020-04-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rastade
Någon som vet om polisen gjort video eller bandförhör med SD?

Polisen spelar i alla förhör på ljudband. Kamera är fast förtöjd i rummet.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-23 kl. 13:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in