2020-04-22, 15:32
Medlem
Hej alla trevliga människor!
En liten berättelse här:
Jag blev inbjuden av min arbetsgivare till Sverige för 6 år sedan från länder utanför EU. Jag har just ansökt om svenskt pass, har inte fått det ännu.
Nu måste jag sluta mitt jobb och lämna Sverige i ett år eller två (min far har fått en cancer och jag vill tillbringa hans sista månader med honom i hemlandet).
Men jag vill behålla möjligheten att komma tillbaka och få pass.
Nu bor jag och arbetar i Göteborg.
Min plan var att köpa den billigaste lägenheten var som helst i Sverige, och hyra ut den tills jag är tillbaka. Så jag har en plats att komma tillbaka och en svensk adress för att avsluta passförfarandet, få mina skattedeklarationer och så vidare.
Problemet här är att jag bara har 100 000 SEK för detta och kommer att vara arbetslös ett tag efter att jag flyttat till hemlandet och behöver pengar för medicin.
Det är därför inteckning inte är önskvärd.
Vad jag behöver är ditt råd för var det är bäst att köpa en lägenhet, så det är möjligt att hyra ut och inte betala månad avgift minst. Det finns ett par lägenheter tillgängliga med början från 40 000 i små städer som Björneborg, men jag är rädd att dessa inte kommer att vara möjliga att hyra ut och jag måste betala det månad avgift.
Vad skulle du göra i det här fallet?
Tack!
Citera
2020-04-22, 15:38
Medlem
franges avatar
Problemet är att så billiga lägenheter är så billiga för att ingen vill ha dem. Hur skall du hyra ut en riktigt värdelös skräplägenhet som ingen vill ha, i någon avlägsen skitby där ingen vill bo?
Citera
2020-04-22, 15:55
Medlem
Exakt, det är min oro också. Så tror du att det är omöjligt och lån är det enda sättet?
Det finns en lägenhet i Vänersborg och många av dessa i Skara. Det här är inte byar, men förmodligen är det inte så många som är villiga att bo i billigaste lägenheter, till skillnad från stora städer som Göteborg.
Citera
2020-04-22, 16:08
Avslutad
Du skulle kunna köpa ett billigt fristående hus där du inte behöver betala någon avgift någonstans, och där du inte behöver ha el och annat. Vet inte riktigt hur dyrt det är att ha ett hus stående, men det kan vara ett alternativ.
Citera
2020-04-22, 16:17
Medlem
Kan vara svårt att hitta en lägenhet för max 100 000 sek som är i skick för att hyra ut (utan renovering)...

En sak som kan vara värt att tänka på är ju att de flesta bostadsrättsföreningar så tillåter ju sällan köp med syfte att hyra ut...

Björneborg så ligger för övrigt i Finland, så priset där så är väl 40 000 , alltså runt 400 000 sek...
Citera
2020-04-23, 11:11
Medlem
Åh, förlåt, inte Bjorneborg, jag menade Kristinehamn, området Björneborg.
Citera
2020-04-23, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T89
En sak som kan vara värt att tänka på är ju att de flesta bostadsrättsföreningar så tillåter ju sällan köp med syfte att hyra ut...

Huruvida det betyder att jag inte har några chanser att hyra ut det? Och det är bättre att bara hitta något billigast med lägsta månad avgift och bara säga att jag kommer att betala det.
Citera
2020-04-23, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smolnij
Huruvida det betyder att jag inte har några chanser att hyra ut det? Och det är bättre att bara hitta något billigast med lägsta månad avgift och bara säga att jag kommer att betala det.

Vad menar du? Du kan inte köpa en bostadsrätt, eller hyra en hyresrätt, bara för att kunna "ha den i framtiden" och hyra ut den under tiden. Det är liksom inte tillåtet i Sverige. När du skaffar ett boende är det för att du behöver ett boende, inte en adress. Även BRF har ju ett stort intresse av att du faktiskt bor i den bostad du betalat dyra pengar för att få utnyttja; men det är klart att de inte kan säga så mycket om du kort efter godkännandet får "plötsligt" besked att din far är sjuk. Tänk då på att de har rätt att kräva ett intyg på hans sjukdom eller liknande, och då blir det ju stelt om intyget är daterat till innan du köpte lägenheten...

Rent moraliskt är det väl bättre att köpa ett hus/fritidshus eller liknande, för då är du själv hyresvärden och kan hyra ut till vem du vill: men om du bara vill ha något för att kunna komma tillbaka till kan du väl lika gärna ställa dig i någon kortare bostadskö och plocka en lägenhet om två år när du är tillbaka? Eller vad är själva syftet med köpet (och var/hur bor du nu)?

"En svensk adress" är för övrigt inga problem att få: det är bara att skriva sig hos en valfri bekant. Det är inte heller lagligt men väldigt svårt att bli straffad för; särskilt om det är din enda svenska adress. Men igen, var/hur bor du nu, och varför kan du inte behålla det boendet?

Generellt så blir det tyvärr oerhört svårt att köpa ens ett fritidshus för 100 000. :/
Senast redigerad av Akademian 2020-04-23 kl. 12:54.
Citera
2020-04-23, 13:36
Medlem
ok, det är mycket bra att veta, tack. Det är därför jag frågar här. Jag visste att det finns en begränsning på 1 års uthyrning av 2: a handen när du har 1: ahyresavtal. Jag visste inte att du inte kan hyra ut det du har köpt.

Nu hyr jag ett hus på Göteborg och det är väldigt dyrt för mig bara att hålla, det kostar totalt sett 8,5k SEK per månad.

Jag anser att jag är registrerad hos någon vän. Visst kan det fungera, tack. Men jag vill inte bryta mot några regler, och dessutom vill inte att andra människor bryter mot det på grund av mig.
Citera
2020-04-23, 15:59
Medlem
Citat:

Betalar du inte avgiften så lär du bli utesluten ur föreningen, med tvångsförsäljning som följd...
Citera
2020-04-23, 16:31
Medlem
Citat:
ok, det är mycket bra att veta, tack. Det är därför jag frågar här. Jag visste att det finns en begränsning på 1 års uthyrning av 2: a handen när du har 1: ahyresavtal. Jag visste inte att du inte kan hyra ut det du har köpt.

...

Jag anser att jag är registrerad hos någon vän. Visst kan det fungera, tack. Men jag vill inte bryta mot några regler, och dessutom vill inte att andra människor bryter mot det på grund av mig.

Den du är skriven hos har ingen del i olagligheterna så att säga, men jag förstår hur du menar (det är alltså inte straffbart att låta någon stå skriven hos sig bedrägligt). När du säger "köpt" så stämmer ju inte det riktigt: du får absolut hyra ut det du har köpt, men en BR köper du inte (även om många tror det). Du betalar helt enkelt för att nyttja den andel i BRF som lägenheten utgör. Bestämmanderätten ligger kvar hos BRF, till skillnad från när du köper t.ex. en stuga.

Det som har hänt på bostadsmarknaden generellt det senaste halvåret är att man har bestämt sig för att sätta dit alla som hyr ut svart, för ockerhyror etc. Detta har gjort att man har skärpt reglerna en del för uthyrning i andra hand - eller rättare sagt, belagt vanligt fuffens med straffskala. Men du har aldrig riktigt "fått" hyra ut innan heller - du måste ha giltiga skäl både då och nu, och nu kollar man helt enkelt skälen noggrannare. Till syvende och sist handlar allt om att man ska bo där man bor, så att säga - även om jag kan tycka att det kan leda till väldigt snäva bestämmelser.

Du kan inte hyra typ ett rum hos någon och betala väldigt låg hyra för att aldrig vara där? Det är inte på något sätt olagligt.
Senast redigerad av Akademian 2020-04-23 kl. 16:35.
Citera
2020-04-27, 05:42
Bannlyst
TS kan hittar billiga BRF lägenheter i Värmland , men du måste har styrelsen godkännade om du hyr ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in