2020-04-22, 21:24
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Det tror jag inte. Det blir ingen säsong.

Vi är inte alltid överens men i detta håller jag med dig. En annan grej är ju att man i vanliga fall sträck ut en omgång på 3-4 dagar vad säger tv-bolagen om detta?
Citera
2020-04-22, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vi är inte alltid överens men i detta håller jag med dig. En annan grej är ju att man i vanliga fall sträck ut en omgång på 3-4 dagar vad säger tv-bolagen om detta?

Det går fortfarande att göra så. Fredag, Lördag, Söndag, Måndag till exempel. Då får lagen oftast 4 återhämtningsdagar minimum(om man inte fuckar upp något lags schema), förutom de omgångar som måste tryckas in mitt i veckan, ca 6 matcher om man startar den 14 Juni och kör fram till December.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2020-04-22 kl. 23:01.
Citera
2020-04-23, 00:58
Medlem
Citat:

Bättre att tvbolagen får visa något än inget alls tänker jag? För de ska väl ändå dela ut åtminstone en del av cashen, eller?

De kanske kan dra ner på produktionen något om det blir för dyrt att ha sex-sju matcher samtidigt tänker jag.
Citera
2020-04-23, 07:56
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig nog på hur statliga stödpaket för idrott och kultur ser ut. Blir det ingen säsong alls går ju näst intill alla föreningar i konkurs.

Om du tänker på det redan befintliga stödpaketet är ju inte 500mille för ALL idrott mycket som kompensation, det är rätt många idrotter, klubbar och större evenemang som ska ha del av den kakan och man har redan sagt att det främst ska hjälpa barn- och ungdomsidrotten.

Om du tänker på eventuella nya stödpaket är det givetvis intressant att se hur dessa fördelar sig.

Citat:
Blir lite svårt att utse en vinnare. Sett till tabellen så är Ajax mästare men inbördes så vann AZ båda matcherna 1-0 (H) och 2-0 (B).

Jag har tidigt menat det är en risk att det inte blir spel inför publik i år. Experter både svenska och utländska säger att det finns risk för en andra våg till hösten som kan omöjliggöra det.

Finns det belägg för att viruset inte trivs i värme eller är det bara ett antagande?

Det vore ju nästan ännu värre att starta upp serien för att sedan tvingas avbryta i säg sep igen för att det kommer en andra våg än att inte starta alls. Då har vi ett enormt kaos-läge med serierna.

Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Tidigare år har Publik- och övr matchintäkter stått för runt 20-22% av intäkterna (sedan tillkommer rimligtvis en dels spons som ev. kan utgå utan matcher), med nya tv-avtalet och Unibet så lär den andelen minska betydligt. Så ja jag tror nog man kommer köpa att lira en handfull matcher utan publik. För många klubbar behöver inte ett antal matcher utan publik ens innebära att man tappar så mycket på totalpublik beroende på vilka matcher som spelas utan publik, kanske inte tappar alls.

Det kommer vara viktigare att få igång en allsvenska än att få igång en allsvenska med publik, tyvärr.

Det var ju fotbollskanalen som hade genomgången av hur många matcher klubbarna klarar av utan publik iår och där var det ju fyra klubbar som inte klarar fler än två hemmamatcher utan publik och efter sex matcher utan publik har vi sex klubbar som inte grejar det. https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/prognos-allsvenska-lagens-talighet-utan-publik---tio-klubbar-klarar-sig-inte-ar/

Visst vissa klubbar klarar sig men om fyra klubbar nu går under efter två matcher utan publik så har vi ändå ett läge där det blir kaos i serien.

Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad gäller spel med publik. Borde inte ett alternativ vara att begränsa antal sålda biljetter till en början för att minska trängsel? Sedan kan man ju förbjuda ståplats inledningsvis. Om det inte är trängseln i första hand som är det stora problemet utan resor mellan städer så borde det väl finnas sätt att enbart sälja biljetter till folk som bor i samma stad som laget spelar i? Någon typ av postorderbeställning? Visserligen finns väl risken att folk "köper ut" biljetter och säljer dyrt men det är ändå 2020, borde man inte kunna koppla biljetterna till bankid och uppdatera sina insläpp och kräva bankid för att släppa in publiken?

Blev ett ganska luddigt inlägg inser jag men visst fan borde dom styrande på SvFF kunna hitta alternativa vägar? Det vore ju bättre med hälften så mycket publik än ingen alls.

Någon har redan nämnt säsongskort och problemet där.

Visst kan man tycka att bank-id grejen är en bra idé men jag är mer rädd för att det gör att det kommer bli sådant även i "normalläge" sedan vilket försvårar för publiken och drar ner publiksiffrorna då.

Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Säg att det mot förmodan drar igång. Vad händer om säg Philip Haglund Drar på sig viruset mellan andra och tredje omgången? Karantän för två-tre lag i 14 dagar?

Det här kommer ju inte gå. Hur kan ni missa det?

Då är vi glada att den gode Haglund lirar i BP så vi inte behöver stoppa allsvenskan...

Givetvis vore det rörigt om det sker i allsvenskan och hur det ska hanteras vete tusan.
Citera
2020-04-23, 09:30
Medlem
eternussermos avatar
Det går inte att spela med visir och vattentäta kläder? Lite som amerikansk fotboll?
Citera
2020-04-23, 11:06
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det var ju fotbollskanalen som hade genomgången av hur många matcher klubbarna klarar av utan publik iår och där var det ju fyra klubbar som inte klarar fler än två hemmamatcher utan publik och efter sex matcher utan publik har vi sex klubbar som inte grejar det. https://www.fotbollskanalen.se/allsvenskan/prognos-allsvenska-lagens-talighet-utan-publik---tio-klubbar-klarar-sig-inte-ar/

Visst vissa klubbar klarar sig men om fyra klubbar nu går under efter två matcher utan publik så har vi ändå ett läge där det blir kaos i serien.

Fast den genomgången ger jag inte mycket för, ingen hänsyn till nya avtal och ingen hänsyn till att klubbarna stryper utgifter när man inte har inkomster. Absolut finns det klubbar som kommer gå på knäna rejält om man spelar 4-5 matcher utan publik men förutom Östersund lär ingen klubb konkursa under säsongen om man inte missköts något absurt.

Elitlicensen är väl skrotad för 2021 dessutom.
Citera
2020-04-23, 13:27
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Elitlicensen är väl skrotad för 2021 dessutom.

Är den det för fotbollen också? Visste att den var det för hockeyn, men missat att fotbollen gjorde samma sak.
Citera
2020-04-23, 14:07
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Är den det för fotbollen också? Visste att den var det för hockeyn, men missat att fotbollen gjorde samma sak.

Nej verkar som det bara är uppe till förslag men inget beslut än.
Citera
2020-04-23, 14:49
Medlem
bagarn29s avatar
Uefa-möte kan avgöra ligastarter

I dag sammanträder Uefas exekutiva kommitté via videokonferens. Europeiska fotbollsförbundets beslutande organ väntas bland annat ge besked kring när kontinentens olika toppligor kan återuppta spelet igen.
Svenska fotbollförbundets ordförande Karl-Erik Nilsson kommer att delta på konferensen där också landslagsverksamheten kommer att diskuteras.
Det är ungefär en och en halv månad sedan Europas stora ligor pausades tills vidare på grund av det nya
coronavirusets globala spridning.
Källa: SvT text
Citera
2020-04-23, 15:08
Medlem
Jeff.Becks avatar
Det vore helt fel att ge stöd till de allsvenska klubbarna, eftersom pengarna bara kommer att gå till högavlönade spelare.

Bättre i så fall att klubbarna får rätt via rekonstruktion häva spelaravtal och därefter kan få stöd att överleva.

När det här är över kommer spelarmarknaden se helt annorlunda ut.
Citera
2020-04-23, 15:52
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Grattis Östersund i så fall. Corona räddar er, svin!
Citera
2020-04-23, 18:29
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det vore helt fel att ge stöd till de allsvenska klubbarna, eftersom pengarna bara kommer att gå till högavlönade spelare.

Bättre i så fall att klubbarna får rätt via rekonstruktion häva spelaravtal och därefter kan få stöd att överleva.

När det här är över kommer spelarmarknaden se helt annorlunda ut.

Medhåll.

Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
Grattis Östersund i så fall. Corona räddar er, svin!

Dom åker ändå, hoppas jag iaf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in