2020-04-22, 23:07
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Vilket jäkla hjärnsläpp på sifferkombinationerna på låset. Fredrik skulle lagt in ett veto och vägrat dela ut poäng. 36 000 kombos? 640? Skulle verkligen vilja höra resonemangen.
Jo de måste verkligen ha fått någon blockering där och tänkt att det är alldeles för svårt att ”räkna ut” och bara chansat. Man behöver ju dock inte tänka längre än 1 sekund för att inse att det är alla tal mellan 0000 och 9999 alltså 10000 kombinationer.

De verkar rent allmänt vara riktigt urusla på matte. Erik som annars är säsongens klart skickligaste fick ju t.o.m räkna på fingrarna för att kunna räkna ut 22-7 och 22+3 på frågan om tidszonerna

Å andra sidan var Erik den enda som kunde 1^10 som ju också är trivialt för alla som kan det minsta om matte men där övriga var helt ute och cyklade.
Citera
2020-04-22, 23:10
Moderator
Dr Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
TIL 1^10 = 100 miljarder
Till hennes försvar kan man säga att hon eventuellt tänkte 10^10 men inte ens det skulle ju matcha utan blir 10 miljarder.
Citera
2020-04-22, 23:10
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Vilket jäkla hjärnsläpp på sifferkombinationerna på låset. Fredrik skulle lagt in ett veto och vägrat dela ut poäng. 36 000 kombos? 640? Skulle verkligen vilja höra resonemangen.

Haha, nu ska jag väl vara tyst... för jag kastade ut mig "Va? Måste vara 1000 så klart" vilket var ett hjärnsläpp av mig. Men förstår inte heller riktigt hur man kunde säga 640 eller 36000.
Citera
2020-04-22, 23:24
Medlem
peterZiipens avatar
Skulle vilja se statistik på hur ofta männen kontra kvinnorna går ut till Burtömning/Under Pressure. Känns som det är männen som går ut i 90% av fallen - Melander, Erik Haag, Olof Lundh, Gårdinger, Tornving, Paulsson osv.
Citera
2020-04-22, 23:49
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterZiipen
Skulle vilja se statistik på hur ofta männen kontra kvinnorna går ut till Burtömning/Under Pressure. Känns som det är männen som går ut i 90% av fallen - Melander, Erik Haag, Olof Lundh, Gårdinger, Tornving, Paulsson osv.

Emma Molin och Hanna Hellqvist gick väl ut hela tiden. Tror inte direkt de är 90% fördel männen.
Citera
2020-04-23, 00:56
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Jag ska ärligt säga att jag också blev lost. Jag började tänka att om man bara får använda en siffra en gång, exempelvis 0123 så blir det ju 5040 kombinationer men om man får använda en siffra flera gånger, exempelvis: 1111 så blir det ju 10000 plus att det blev lite av en idiotfråga för man övertänker det. Aja kunnat alla sportfrågor inklusive den med Bolt denna säsong, men de flesta deltagarna har svårt just för sport.

Inte så bra UP av Micke. Exempelvis Öland och även han trodde 52 delstater, sjukt vad många som går på den myten. Men de fick ju in några "turpoäng" som Vegas och nån till. Lär avgöras i UP och där ser jag Erik som stor favorit mot Gry.

Måste också säga att jag trott fel om Churchills citat hela livet. Trodde det var när soldaterna fick hjälp av privatpersoner vid Dunkirk. Trots att jag vet att citatet ofta visas upp i samband med RAF-piloter. Och det korrekta svaret är förstås mycket rimligare.

Synd med UP där. Hade kunnat vara ännu jämnare men gillar båda lagen så skiter egentligen i vilka som vinner.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-04-23 kl. 00:59.
Citera
2020-04-23, 01:06
Medlem
Kod-frågan var löjligt lätt. Tog den på en sekund, sånt sitter i ryggmärgen.
Citera
2020-04-23, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jag ska ärligt säga att jag också blev lost. Jag började tänka att om man bara får använda en siffra en gång, exempelvis 0123 så blir det ju 5040 kombinationer men om man får använda en siffra flera gånger, exempelvis: 1111 så blir det ju 10000 plus att det blev lite av en idiotfråga för man övertänker det. Aja kunnat alla sportfrågor inklusive den med Bolt denna säsong, men de flesta deltagarna har svårt just för sport.

Inte så bra UP av Micke. Exempelvis Öland och även han trodde 52 delstater, sjukt vad många som går på den myten. Men de fick ju in några "turpoäng" som Vegas och nån till. Lär avgöras i UP och där ser jag Erik som stor favorit mot Gry.

Måste också säga att jag trott fel om Churchills citat hela livet. Trodde det var när soldaterna fick hjälp av privatpersoner vid Dunkirk. Trots att jag vet att citatet ofta visas upp i samband med RAF-piloter. Och det korrekta svaret är förstås mycket rimligare.

Synd med UP där. Hade kunnat vara ännu jämnare men gillar båda lagen så skiter egentligen i vilka som vinner.

Blir också väldigt konfunderad över varför så pass många verkar tro att det är 52 delstater i USA (bland annat trodde Cecilia och Janne det också när de fick den idiotfrågan). Tänker de att det är 50 i fastlandet och sen även Hawaii och Alaska kanske? Vilket fall som helst, håller med många härinne att det är kusligt hur dåliga de är i matte i detta programmet, inte minst idag. 36000 sifferkombinationer? 1^10 = 100 miljarder Jag kunde, och har kunnat alla mattefrågor jag hört ställas i det här programmet - men samtidigt svarar jag bara rätt på typ 1/5 frågor i "ämnesfrågorna". UP brukar jag vara väldigt duktig på själv också om jag får säga, förrutom kanske "i vilket land finns den här platsen" och "vem är kändisen på bilden".
Citera
2020-04-23, 08:23
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av next-chapter
Blir också väldigt konfunderad över varför så pass många verkar tro att det är 52 delstater i USA (bland annat trodde Cecilia och Janne det också när de fick den idiotfrågan). Tänker de att det är 50 i fastlandet och sen även Hawaii och Alaska kanske? Vilket fall som helst, håller med många härinne att det är kusligt hur dåliga de är i matte i detta programmet, inte minst idag. 36000 sifferkombinationer? 1^10 = 100 miljarder Jag kunde, och har kunnat alla mattefrågor jag hört ställas i det här programmet - men samtidigt svarar jag bara rätt på typ 1/5 frågor i "ämnesfrågorna". UP brukar jag vara väldigt duktig på själv också om jag får säga, förrutom kanske "i vilket land finns den här platsen" och "vem är kändisen på bilden".
Ja jag tror det. Diskuterats lite i tråden. Jag vet en del som sagt 52 och trott just på 50+Alaska+Hawaii. Just det känns som en gammal myt som etsat sig fast. Minns att tom. lärare i skolan påstod detta.... Är man extra vilse slänger man till Puerto Rico också.

Nu tycker jag det hör till allmänbildningen att veta hur många stater USA har mtp. Sveriges besatthet av landet. Procentuellt sett lär ju fler svenskar ha koll på det än amerikaner hehe. Men just 52 har fastnat hos en del, inte 49, inte 55, inte 60. Just 52. Det är lite märkligt.
Citera
2020-04-23, 21:55
Medlem
Gavins-Friends avatar
Frågade en polare om delstater. Fick svaret 52....

Gry var bra i UP men Erik. Trodde det skulle bli spännande efter det. Men Erik är ju helt stört bra Väldigt imponerande med 14p där.

Sista frågan var ju ännu mer stört att Lotta chansade in rätt på.
Senast redigerad av Gavins-Friend 2020-04-23 kl. 22:04.
Citera
2020-04-23, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Frågade en polare om delstater. Fick svaret 52....

Gry var bra i UP men Erik. Trodde det skulle bli spännande efter det. Men Erik är ju helt stört bra Väldigt imponerande med 14p där.

Sista frågan var ju ännu mer stört att Lotta chansade in rätt på.

Bra o skriva detta innan det sänts på tv utan spoilertagg!
Citera
2020-04-23, 22:36
Medlem
EnGodForlorares avatar
Hög klass på lagen i finalen! De verkar inte ha några särskilda svagheter utan de tar frågor både som handlar om Anna Ankas hälsokost och när Big Bang inträffade.

Ska bli mycket intressant att se hur det går i UP. Han Lotta Lundgren gjort momentet i något avsnitt? Mikael Tornving och Gry Forssell har båda gjort det. Kan bli helt avgörande om hon får hjärnsläpp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in