2020-04-22, 22:18
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Absolut.
Men det innebär inte att samhället kan gå all in i varje fråga som är hetast för dagen.
Detta är en allvarlig kris på många plan.
Men inom en framtid kommer förmodligen ett virus komma som får detta virus att framstå som dagis.
Förhoppningsvis kan vi lära oss att förbereda oss extremt mycket bättre.
Och kanske få kineser att sköta djurhållning.(det kommer inte ske...)
Nej det är väl för sent med all in.
Men man skulle kunna vara mer bestämda på vissa områden.
Krog och restaurang problemen tex.

Kan hända att det längre fram kommer andra bestämmelser. Beror på hur allt utvecklas.
Jag tycker att det är illa redan nu.
Citera
2020-04-22, 22:19
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Har inte Albert betalat något själv under alla sina år som skattebetalare---? Vem ska ha dessa hans pengar? Du?
Nu är det så här att jag flera gånger på detta forum har berättat vad jag tycker om hur våra gamla behandlas och att det är en skam. Så du har helt fel i ditt förhastade antagande. Jag är alltså inte det minsta intresserad av någon annans pengar.

Dessutom har jag i min närhet en person i min närhet (som har försörjt sig sig sedan 13 års ålder) som har bidragit och inte kostat, aldrig ens bostadsbidrag men barnbidrag för de egna barnen togs emot så lite har personen kostat samhället, så uselt. Denna mig närstående fyller 90 år nästa gång. Har aldrig varit sjuk - förrän nu, i just Alzheimers. Det har som det brukar även satt sig fysiskt så från att ha varit en person som har rört sig bra mycket mer än genomsnittet och haft tusen järn i elden är personen numera väldigt skröplig. Skulle högst troligt inte klara att ta sig igenom en Covid-19-infektion men vi skulle inte vilja låta vår anhörige sluta sina dagar på en intensivvårdsavdelning inkopplad till en respirator. Då vore det bättre att vår kära får vara hemma med oss i sin närhet och med lindrande behandling.

Förhoppningsvis blir ingen av våra gamla smittade och vi får ha kvar dem än ett tag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej det är väl för sent med all in.
Men man skulle kunna vara mer bestämda på vissa områden.
Krog och restaurang problemen tex.

Kan hända att det längre fram kommer andra bestämmelser. Beror på hur allt utvecklas.
Jag tycker att det är illa redan nu.

Men hade kunnat peka mer bestämt med ena handen.
Absolut.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Portugal är det enda landet i Europa vad jag kan utläsa som har mindre IVA-platser än Sverige per capita. Trots detta har Portugal lyckats mycket bättre med samma befolkningsmängd på 10 miljoner, trots högre folktäthet och granne med sin hårt drabbade granne Spanien.

Portugal:

Antal fall: 21982
Antal döda: 785
Antal tester: 284741

Sverige:

Antal fall: 16004
Antal döda: 1937
Antal tester: 94500

Ekonomi:

Portugal:
"Meanwhile, the unemployment rate is expected to rise above 10 percent in 2020, according to the BdP.
In the baseline scenario, BdP forecasted an unemployment rate of 10.1 percent in 2020, with a progressive decline to 9.5 percent in 2021 and 8.0 percent in 2022."
Government’s estimates point to a 6.5 percent drop in annual GDP for every 30 business days while the economy is paralysed due to the Covid-19.

Sverige:
"Sverige står inför sin värsta ekonomiska kris sedan finanskrisen 2008. Regeringen spår en arbetslöshet på 9% under 2020, och Sveriges BNP väntas falla med fyra procent"
Citera
2020-04-22, 22:20
Medlem
Citat:
Jag tror, med betoning på tror, att flera länder stängde ned som en reflex för att föregående länder gjort det.
En slags politisk dominoeffekt.
Jag ifrågasätter om dödligheten på detta virus berättigar nedstängning av ett samhälle.
Jag hugger inget i sten, men jag är inte alls övertygad om att stänga ned samhällen för detta virus.
Det är min åsikt och inget jag anser är rätt eller fel objektivt.

Det är säkert länder som gjort det som en reflex på andra länder som har högre ansedd eller mer underrättad expertis gjort det.

Du kan ifrågasätta vad du vill men ingen kan ge dig detta svar eftersom vi inte vet vad dödligheten är mer än preliminärt baserat på tidiga studier med tvivelaktig verklighetsförankning, nya studier håller på att tas fram i olika länder.

Det alla är överens om är att covid-19 är dödligare än influensa än så länge, i förlängningen vet vi inget, det kan vara så att personer med milda symptom trillar pin efter ett halvår vi vet inte... det kan också vara så att det är kraftigt överdrivet, men vilken jävla idiot chansar på det i ett sådant här läge?
Citera
2020-04-22, 22:21
Medlem
F.d-Dramaqueens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Ja, det har varit uppenbart i två veckor nu att folk tar detta mindre och mindre allvarligt. Jag tycker folk skötte sig gansla bra före påsk, men sedan dess har det gått stadigt utför. Speciellt senaste dagarnas fina väder har gjort att det fullständigt exploderat.

Jag var nere på stan (cykeltur) i min stad i går eftermiddag/kväll och det var helt överfyllt på alla serveringar både inne och ute. Såg ut som vilket fin sommarkväll som helst. Det var absolut noll "social distansiering".

Jag såg även ett större gäng med ungdomar i 18-20-årsåldern, ca 7-8 st. När de träffades på torget så kramade alla om varandra riktigt hårt, varje person kramade varje annan person som är så populärt numera. Det är nästan bara kindpussandet som saknas.
Jag tror personligen att det var ett stort misstag att börja med att säga att unga människor ej drabbas av detta virus. Vad förväntar man sig av alla ivriga unga som inte fått ett färdigt konsekvenstänk än?? Så mycket vet vi väl sedan länge. Tror inte många unga ens lyssnar på presskonferenserna.
Citera
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Hur vet du det?
Om Albert vsrit multisjuk länge har han kanske fått både cancervård, njurtransplantation och hjärtbyte i den offentliga vården.

Allt han har betalat i skatt räcker för det. Hur vet du att han inte har drivit ett lönsamt företag och betalat in mycket i skatt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Läs värt artikel kan förklara situationen och Sveriges strategi

"Hjordimmunitet" är epidemiologisk neoliberalism - karantänerna

https://thequarantimes.wordpress.com/2020/03/19/herd-immunity-is-epidemiological-neoliberalism/

Tack för artikeln, den förklarar tydligt hur folk i botten av samhället får agera offerlamm och dessutom bespottas på köpet. Om Sverige hade existerat i starwars så hade troligtvis majoriteten av medborgarna valt imperiets sida. Min förhoppning är att Covid-19 tydliggör detta faktum för alla så att de iallafall tar sig en extra funderare på om detta verkligen är vad de önskar.
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Absolut.
Men det innebär inte att samhället kan gå all in i varje fråga som är hetast för dagen.
Detta är en allvarlig kris på många plan.
Men inom en framtid kommer förmodligen ett virus komma som får detta virus att framstå som dagis.
Förhoppningsvis kan vi lära oss att förbereda oss extremt mycket bättre.

Och kanske få kineser att sköta djurhållning.(det kommer inte ske...)
Håller med dig här.
Om man försöker lyfta blicken lite och se på längre sikt för mänskligheten så kan detta ha varit en mycket bra väckarklocka/övning för en ev. värre framtida pandemi (med betydligt högre dödlighet).
Citera
2020-04-22, 22:22
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Om FT har rätt så är det ju troligt att UK blir det mest drabbade av alla länder relativt sett.

Jag tvivlar på att Boris överlever det.

Överlever gör han nog alldeles säkert nu när han tog sig igenom covid-19. Däremot övervinner han kanske inte situationen.
Citera
2020-04-22, 22:23
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagheters
Såg detta i mitt Facebookflöde, mycket oroväckande. Handlar om Stockholmsregionen

http://www.bilddump.se/bilder/20200422221842-90.224.189.168.jpg

Fruktansvärt tragiskt, minst sagt.

Men den bittra sanningen, en del människor dör hellre än att förlora sin frihet. Att offra sin frihet för att rädda andra för dem okända människor, nog mycket lågt.
Citera
2020-04-22, 22:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Jag är ute i skogen och missade detta.

Vad sa han?

Kolla svtplay

Anders Tegnells motsats. Saklig. Reportern ville förringa allvaret med coronaviruset och blev chockad av att hon inte kunde få umgås med sina kompisar nu. Tyckte han döjde en viss oro och frustration som bara iskalla läkare kan göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in