Citat:
Ursprungligen postat av
jonte400
Kompetensmässigt ligger usk och ssk nära varann. I synnerhet i det äldre gardet. Förr var det inte helt lätt att komma in på vårdlinjen. Krävdes klart högre betyg att bli usk mot att bli ssk idag
Har du källa på det? Kompetensutvecklingen hos "det gamla gardet" handlar (min gissning, helt och hållet) om att dem varit i "gamet" längre än "det nya gardet", vilket gör dem kompetensa genom erfarenhet. Precis som grävmaskinister med lång erfarenhet borde kunna göra ett effektivt jobb. Men alla i "det gamla gardet" kanske inte kan tillreda en varmkorv med sin maskin, vilket en utbildad (med utbildning, oavsett om den är i det gamla eller det nya gardet) skulle kunna.
Citat:
Ursprungligen postat av
BallaRune
Här i stan är iaf sjuksköterska ett av de populäraste programmen att gå och därmed väldigt svårt att komma in på.
Antagningskraven skiljer nog en del runt om i landet.
Vilken stad är detta? Blev tvungen att titta in på UHR kring antagningsstatistik hos sjuksköterska programmet och ser att det var rätt så lågt till antagningspoäng oavsett ställe.
Edit: inser att metaforen "nya och gamla" gardet & utbildade inte framgår tydligt. Jag syftar alltså på att USK inte skulle vara utbildade. Detta då det formellt sett inte kräver utbildning. Det är väldigt fördomsfullt men å andra sidan så kan jag med handen på hjärtat svära att en USKa som varit med ett tag är fan så mycket säkrare på sitt arbete (som i mycket är densamma som sjuksköterskans) än sjuksköterskan som är nyexaminerad, eller med några år på nacken ... och undra varför, vad kan det bero på?