2020-04-14, 17:56
Medlem
Här i stan är iaf sjuksköterska ett av de populäraste programmen att gå och därmed väldigt svårt att komma in på.
Antagningskraven skiljer nog en del runt om i landet.
Citera
2020-04-14, 18:19
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Kompetensmässigt ligger usk och ssk nära varann. I synnerhet i det äldre gardet. Förr var det inte helt lätt att komma in på vårdlinjen. Krävdes klart högre betyg att bli usk mot att bli ssk idag
Har du källa på det? Kompetensutvecklingen hos "det gamla gardet" handlar (min gissning, helt och hållet) om att dem varit i "gamet" längre än "det nya gardet", vilket gör dem kompetensa genom erfarenhet. Precis som grävmaskinister med lång erfarenhet borde kunna göra ett effektivt jobb. Men alla i "det gamla gardet" kanske inte kan tillreda en varmkorv med sin maskin, vilket en utbildad (med utbildning, oavsett om den är i det gamla eller det nya gardet) skulle kunna.
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Här i stan är iaf sjuksköterska ett av de populäraste programmen att gå och därmed väldigt svårt att komma in på.
Vilken stad är detta? Blev tvungen att titta in på UHR kring antagningsstatistik hos sjuksköterska programmet och ser att det var rätt så lågt till antagningspoäng oavsett ställe.

Edit: inser att metaforen "nya och gamla" gardet & utbildade inte framgår tydligt. Jag syftar alltså på att USK inte skulle vara utbildade. Detta då det formellt sett inte kräver utbildning. Det är väldigt fördomsfullt men å andra sidan så kan jag med handen på hjärtat svära att en USKa som varit med ett tag är fan så mycket säkrare på sitt arbete (som i mycket är densamma som sjuksköterskans) än sjuksköterskan som är nyexaminerad, eller med några år på nacken ... och undra varför, vad kan det bero på?
Senast redigerad av GoUoD 2020-04-14 kl. 18:29.
Citera
2020-04-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
Jag vill diskutera varifrån din kunskap om sjuksköterskeprogram kommer. Tydligen kommer den från skvallerkärringar till läkare som springer runt och snackar skit om sina kollegor med dig. Och jag undrar fortfarande varför du har sådana svårigheter med att diagnosticera vanliga symptom hos dig själv, om du nu är så välutbildad inom medicin.

Ja sa aldrig att det var mig det gällde. Vanliga symtom, ja det innebär inte att det blir diagnos. I detta fall blev det ingen diagnos. Vad gäller mage o tarm är det mycket vanligt med besvärliga problem där man efter undersökningar inte hittar orsak. Då blir det slaskdiagnos som IBS eller ingen diagnos alls. Visste du inte det? Skrämmande
Citera
2020-04-14, 18:53
Medlem
Sjuksköterske utbildningen o Vårdförbundet har på ett effektivt sätt devalverat hela yrkeskåren från att ha varit svensk sjukvårds ryggrad, personer som respekterades för deras erfarenhet o medicinskt kunnande, personer som nästan handledde de nya läkarna, till att ha blivit en ansvarslös, dokumenterade, försiktig, okunning sjuksköterska som tillbringar dagarna med att överrappprtera patienter, fundera över humanistiska frågeställningar, jobba med en rad för yrket meningslösa certifieringar på så vis att den direkta tiden med patient minimaliseras, därtill har man mage till att ställa högre löneanspråk. Min uppfattning är att sköterskelönerna kan dubblas till de som bedriver vårdarbete o samtidigt kan ca 30% av kåren direkt friställas.
Citera
2020-04-14, 18:56
Medlem
Citat:
Jag vill diskutera varifrån din kunskap om sjuksköterskeprogram kommer. Tydligen kommer den från skvallerkärringar till läkare som springer runt och snackar skit om sina kollegor med dig. Och jag undrar fortfarande varför du har sådana svårigheter med att diagnosticera vanliga symptom hos dig själv, om du nu är så välutbildad inom medicin.

Del för att jag ser hur kvaliteten sjunker på ssk varje år nu. Det är mycket märkliga människor idag som läser till ssk. Sist hörde jag om en kollega som skulle ha m d en student på ronden. Några minuter in i ronden gick studenten ut och gjorde mackor i köket för han blev hungrig. Ett av alla många exempel sista tiden. Läkarna beskriver hur svårsabetat det är med de nya sköterskorna. Patienter säger att de inte har tilltro till de nya sköterskorna nuförtiden. Sjuksköterskor har alltid haft låg status, den håller på att bli mycket låg idag. Bara läsa trådar om sjuksköterskor på olika forum så ser du att en majoritet tycker att ssk yrket är lite barnsligt och övervärderat. Men om man ska vara lite positiv så är det bra att mycket invandrare som normalt sett inte kommit på svenska arbetsmsrknaden, i alla fall kan bli sjuksköterskor. Det är jättebra
Citera
2020-04-14, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune

Haha visst. En sjuksköterska som nu ska ljuga igen. Problemet med sjukskötersksn BallaRune är att hen är så lågbegåvad denne inte förstår hur enkelt det är kolla upp denna lögn. Typiskt sköterskor
Citera
2020-04-14, 19:20
Medlem
Fyfan vad mycket dravel folk skriver, sanningen är den att Ssk håller uppe Sveriges vård genom hårt arbete där det alltid förväntas att Ssk ska kunna det som begärs i situationen. Ssk är spindeln i nätet som helst borde kunna klona sig för att hinna med allt som ska göras med patienter, samrna med andra vårdgivare, läkare och usk och paramedicinare. Ronder, möten och administrativt arbete, för att inte tala om anhörigkontakter. Ffa ta hand om patienter.. bedöma och handla, samordna hit och dit. Käka och knappt hinna gå på toaletten hinns knappt med.. senast idag dog en som gett sitt hjärta för sitt arbete.. och ni klagar som patetiska imbeciller.. detta var mitt sista inlägg i den här svammeltråden
Citera
2020-04-14, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solveig70
Sjuksköterske utbildningen o Vårdförbundet har på ett effektivt sätt devalverat hela yrkeskåren från att ha varit svensk sjukvårds ryggrad, personer som respekterades för deras erfarenhet o medicinskt kunnande, personer som nästan handledde de nya läkarna, till att ha blivit en ansvarslös, dokumenterade, försiktig, okunning sjuksköterska som tillbringar dagarna med att överrappprtera patienter, fundera över humanistiska frågeställningar, jobba med en rad för yrket meningslösa certifieringar på så vis att den direkta tiden med patient minimaliseras, därtill har man mage till att ställa högre löneanspråk. Min uppfattning är att sköterskelönerna kan dubblas till de som bedriver vårdarbete o samtidigt kan ca 30% av kåren direkt friställas.

Så är det och denna sanning sprids nu hos allmänheten. Jag hör från kamrater att den och den läser till sjuksköterska. Den frågar dom om det inte finns några krav för vissa av dessa är ju så lågbegåvade att det knappt går att göra samtal med dim
Senast redigerad av jonte400 2020-04-14 kl. 19:26.
Citera
2020-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utivarhage
Fyfan vad mycket dravel folk skriver, sanningen är den att Ssk håller uppe Sveriges vård genom hårt arbete där det alltid förväntas att Ssk ska kunna det som begärs i situationen. Ssk är spindeln i nätet som helst borde kunna klona sig för att hinna med allt som ska göras med patienter, samrna med andra vårdgivare, läkare och usk och paramedicinare. Ronder, möten och administrativt arbete, för att inte tala om anhörigkontakter. Ffa ta hand om patienter.. bedöma och handla, samordna hit och dit. Käka och knappt hinna gå på toaletten hinns knappt med.. senast idag dog en som gett sitt hjärta för sitt arbete.. och ni klagar som patetiska imbeciller.. detta var mitt sista inlägg i den här svammeltråden

Det är inte det tråden handlar om. Om Ssk är spindeln i nätet. På lika sätt kan sopgubben eller städerskan också beskrivas. Det handlar om att sjuksköterskor inte längre har allmänhetens förtroende, att de inte har kunskaper och att utbildningen mest består av studenter som inte klarar av högre studier. Se det positiva ist. Det finns många medelålders kvinnor som invandrat till Sverige som nu kan bli sjuksköterskor. Det måste väl vara positivt att få ut dessa i arbete igen??
Däremot tycker jag gott o väl att Ssk ska går tillbaka och inte utbildas via högskolan. Det håller jag med de flesta om. För att vara en utbildning på högskolan så måste kraven kunna vara högre ställda
Citera
2020-04-14, 19:26
Medlem
Citat:
Del för att jag ser hur kvaliteten sjunker på ssk varje år nu. Det är mycket märkliga människor idag som läser till ssk. Sist hörde jag om en kollega som skulle ha m d en student på ronden. Några minuter in i ronden gick studenten ut och gjorde mackor i köket för han blev hungrig. Ett av alla många exempel sista tiden. Läkarna beskriver hur svårsabetat det är med de nya sköterskorna. Patienter säger att de inte har tilltro till de nya sköterskorna nuförtiden. Sjuksköterskor har alltid haft låg status, den håller på att bli mycket låg idag. Bara läsa trådar om sjuksköterskor på olika forum så ser du att en majoritet tycker att ssk yrket är lite barnsligt och övervärderat. Men om man ska vara lite positiv så är det bra att mycket invandrare som normalt sett inte kommit på svenska arbetsmsrknaden, i alla fall kan bli sjuksköterskor. Det är jättebra

De enda "bevis" du har är alltså anekdoter som kanske eller kanske inte är påhittade?
Citera
2020-04-14, 19:32
Medlem
Citat:
De enda "bevis" du har är alltså anekdoter som kanske eller kanske inte är påhittade?

Nä jag har postat flertal länkar om att högskolorna själva beskriver att sjuksköterskestudenter är för studiesvaga idag. Vill du ha det??

Just nu överutbildas det sjuksköterskor. Regeringens massutbildning när beslut togs var genom antagande är Sverige fortsatt skulle ha en Megastor invadring. Nu insåg man att det inte var så lyckat, men extremt många löser fortfarande till sjuksköterska
Citera
2020-04-14, 19:40
Medlem
Citat:
Nä jag har postat flertal länkar om att högskolorna själva beskriver att sjuksköterskestudenter är för studiesvaga idag. Vill du ha det??

Just nu överutbildas det sjuksköterskor. Regeringens massutbildning när beslut togs var genom antagande är Sverige fortsatt skulle ha en Megastor invadring. Nu insåg man att det inte var så lyckat, men extremt många löser fortfarande till sjuksköterska

Fast nu är det utbildningen vi diskuterar, inte studenterna. Att antagningspoängen är låg beror på utbud och efterfrågan, vilket har förklarats flera gånger nu, och det finns massvis med utbildningar som har låga antagningspoäng.

Alltså: antagningskraven säger dig ingenting om hur lätt eller svår eller bra eller dålig en utbildning är.

Förra hösten hade BMA på karolinska en HP-gräns på 0.75. Betyder det att en person som inte har pluggat BMA kan jobba som BMA? Eller betyder det bara att det är för få som söker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in