Citat:
Ursprungligen postat av
Xenonen
För det första försöker du här blanda ihop korten genom att ena gången tala om liv, andra om intelligenta civilisationer, och för det andra så är det fortfarande bara en gissning från din sida. Du har absolut ingen aning om hur lätt det är för dessa ingredienser att råka kombinera sig så de genererar liv, eller hur vanligt det är att detta liv når nivån av en teknisk civilisation.
Inte idag, men om hundra år?
Nej, det är inte speciellt mycket svårare att ta sig till Jupiters månar än till Mars. Om du nu vill räkna i pengar, antag en reell ekonomisk tillväxt på 1%/år. Hur lång tid tar det innan resan till Mars har en trivial kostnad? Jag vet inte om det är ett vettigt sätt att räkna, men nu var det du som valde det.
En lite rolig grej att tänka på är hur länge det öht är möjligt, i allra bästa fall (eller sämsta kanske en del tycker) med exponentiell ekonomisk tillväxt. Borde ju finnas något sorts tak för det t ex inom vårt solsystem. Detta krånglas förstås till av vad man öht menar med ekonomisk tillväxt, men låt oss iaf anta att det finns en övre gräns som beror på tillgång till energi och materia.
För fortsatt tillväxt måste vi då ta oss utanför solsysystemet. Med vilken sorts raketer etc struntar jag också i just nu, men låt oss ändå anta att detta sker med max ljusets hastighet. Räknat i jordtid växer då radien på denna sfär som (ct)³, och tillgången till energi och materia växer alltså som kuben på det, dvs som (ct)³.
Vilket ju inte alls är exponentiellt...
Nu har jag iofs själv bashat fantasierna i den här tråden. Men grejen är att exponentiell tillväxt verkligen är något extra, som vi ju t ex har sett i utvecklingen av antalet döda i Corona, som växte från enstaka fall (globalt) i januari till hundratusentals t o m idag. Med en ekonomisk tillväxt på 1%/år dubblar vi på 70 år. På Topics 1000 år har den vuxit med 21000 gånger dagens. På 2000 år med 44 miljoner gånger, dvs varje enskild människa har tillgång till lika stora resurser som många enskilda länder har idag. På 3000 år har det ökat med 9 biljoner gånger (dvs 9•10¹²), och varje enskild människa har tillgång till resurser som är i samma storleksordning som vad hela vår civilisation använder idag...
Und zu weiter.
Dessutom kan ju 1%/året uppfattas som lite blygsamt. Med 3%/år istället, går allt det ovanstående 3 gånger snabbare, dvs att öka ekonomin med faktorn 9•10¹² tar "bara" just Topics 1000 år (1010 år när jag räknar lite noggrannare).
Jag har naturligtvis överförenklat något enormt här. Vad kommer t ex hända med befolkningsmängden? Ökar iaf ett tag till, men sen är det nog stor chans/risk att den börjar rasa som t ex i Japan. Osv.