För att kunna ha ett YouTube-Konto måste man ha ett Google-konto,
helst även Gmail men det kan man komma undan genom att ange en
annan (anonym) email-adress - då kan man få en verifieringsKod skickat till
den adressen (som man kan skapa anonymt).
Så långt är allting bra.
Sedan - efter att man angett verifieringskoden så ber YouTube mig att
ange ett mobiltelefonnummer för att "för säkerhets skull" verifiera att
det verkligen är jag som är jag (?).
Det är här det verkar ta stopp.Hmmm.
Är det någon som vet ifall det går att komma undan att ange telefonnumret?
Vad fan ska dom med det till?
Varför ska det vara förbjudet att skapa ett alternativt anonymt konto?
Gör jag något riktigt riktigt jävla dumt så kan dom väl bara blocka mig/anmäla mig
eller nått - inte för att det kommer att hända men ändå.
Om dom
får mitt telefonnummer kan dom ju enkelt connecta det till ev. övriga konton och
mailadresser, kanske även facebook osv osv vilket gör att dom skulle kunna få reda
på exakt vem jag är, vad jag befinner mig och fan all tänkbar info om mig och min
personlighet och liv - det känns jävligt obekvämt, otryggt, läskigt.
Finns det nån människa som tycker att det känns bra egentligen?
Visst dom vill väl använda den här datan till AI, ny teknologi osv som vi alla kommer vara
evigt tacksamma för, helt seriöst, jag tycker sånt är bra - MEN teknologi kan även användas
med dåliga intentioner om den kommer i händerna på fel sorts människor, det vet väl alla.
Så vore det inte så fair enough att användaren iallafall ska få möjligheten att välja fritt
om man vill vara med i det här sociala-experimentet som påverkar vår vardag mer än vad vi tror?
Vad tycker ni?
Tråden skulle även kunna passa i forumet för yttrandefrihet men eftersom de även ät data-teknisk så tror jag den passar bäst här. Moderatorn får avgöra och snällt flytta tråden om fallet skulle vara sådant.
Senast redigerad av fruciante 2020-04-21 kl. 21:50.
För att kunna ha ett YouTube-Konto måste man ha ett Google-konto,
helst även Gmail men det kan man komma undan genom att ange en
annan (anonym) email-adress - då kan man få en verifieringsKod skickat till
den adressen (som man kan skapa anonymt).
Så långt är allting bra.
Sedan - efter att man angett verifieringskoden så ber YouTube mig att
ange ett mobiltelefonnummer för att "för säkerhets skull" verifiera att
det verkligen är jag som är jag (?).
Det är här det verkar ta stopp.Hmmm.
Är det någon som vet ifall det går att komma undan att ange telefonnumret?
Vad fan ska dom med det till?
Varför ska det vara förbjudet att skapa ett alternativt anonymt konto?
Gör jag något riktigt riktigt jävla dumt så kan dom väl bara blocka mig/anmäla mig
eller nått - inte för att det kommer att hända men ändå.
Om dom
får mitt telefonnummer kan dom ju enkelt connecta det till ev. övriga konton och
mailadresser, kanske även facebook osv osv vilket gör att dom skulle kunna få reda
på exakt vem jag är, vad jag befinner mig och fan all tänkbar info om mig och min
personlighet och liv - det känns jävligt obekvämt, otryggt, läskigt.
Finns det nån människa som tycker att det känns bra egentligen?
Visst dom vill väl använda den här datan till AI, ny teknologi osv som vi alla kommer vara
evigt tacksamma för, helt seriöst, jag tycker sånt är bra - MEN teknologi kan även användas
med dåliga intentioner om den kommer i händerna på fel sorts människor, det vet väl alla.
Så vore det inte så fair enough att användaren iallafall ska få möjligheten att välja fritt
om man vill vara med i det här sociala-experimentet som påverkar vår vardag mer än vad vi tror?
Vad tycker ni?
Tråden skulle även kunna passa i forumet för yttrandefrihet men eftersom de även ät data-teknisk så tror jag den passar bäst här. Moderatorn får avgöra och snällt flytta tråden om fallet skulle vara sådant.
Deras tjänst, deras regler. Du får skaffa ett konto på bitchute istället.
Du kan ju alltid använda dig av ett kontantkort som du inte använder till annat. Google kommer inte direkt kolla upp vem som står som innehavare till ett nummer.
Du kan ju alltid använda dig av ett kontantkort som du inte använder till annat. Google kommer inte direkt kolla upp vem som står som innehavare till ett nummer.
Precis. Har tänkt på det.
Jag tror det är den rätta och enda lösningen, kostar inte så mkt.
Om inte youtube och google etc sparar datorns ip-nummer och all sådan info?
Jo, men vad spelar sådant för roll? Det troligaste du råkar ut för är en avstängning från plattformen.
Ett exempel som skulle kunna ske i framtiden är ju att de skulle kunna börja "diskriminera"
folk genom olika algoritmer, det är ju lite så dom gjort i Kina, sen skannar dom din mobil och du får
ett grönt eller rött ljus när du vill gå in på ett köpcentrum eller liknande. Allting är baserat på AI,
teknologin finns redan och är i fullt bruk. Iom Corona-viruset kan sånt här bli mer och mer
vanligt i alla länder världen över.
En diskrimination skulle kunna ske bara för att man inte har samma åsikter som allmänheten i vissa frågor eller vad som helst. Vem fan vet. Har hört att dom inte ens får någon förklaring till varför de
får rött ljus när vissa blir skannade i Kina. Trevligt?
Ja alltså dom tävlar väl mot dom andra jättarna om mest och snabbast utveckling/pengar/tillväxt
och för att kunna göra så måste dom ha så mkt data som möjligt - då utnyttjas användarna och deras personliga frihet bortses.