2020-04-21, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var kommer den där datan från egentligen? Enligt SCB dog 652 av influensan 2018. Även om man lägger ihop 2017 och 2018 kommer man inte upp i mer än 1085 vilket är jävligt mycket mindre än 1765 hur man än ser på det.

Det är överdödlighetssiffror som i stort beror på influensasäsong. Det är långt ifrån alla som diagnostiseras vid vanlig influensa, och därför är det alltid ett mörkertal.
Citera
2020-04-21, 21:08
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johej
Jag har försökt googla "368 patientjournaler över hela USA har granskats och det visar att, om något, så har dödligheten ökat i de fall man använt malariamedicinen. "" och delar av det, men får inga träffar.

Kan du länka?

Ja självklart. Här är studien i sin helhet;

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.16.20065920v1

Det var en notis i liveflödet på Aftonbladet. Men jag googlade nu på "No benefit from malaria drug" och massor av artiklar dyker upp om studien. Här är en t.ex;

More deaths, no benefit from malaria drug in VA virus study - https://apnews.com/a5077c7227b8eb8b0dc23423c0bbe2b2
Citera
2020-04-21, 21:09
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Galningen är samhällsfarlig.
Menar du Giesecke? Är han galen eller har han fel information? Vänligen förklara.

Det jag upprörs över är att en före detta tjänsteman är inne och klampar i det som de nuvarande tjänstemännen ska hantera. Giesecke är en privatperson som ska refereras till som just privatperson. Han har väl ingen officiell ställning?
Citera
2020-04-21, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Skitsnack. Palliativ vård kan vara hur kort eller lång som helst. Det handlar bara om att man sätter ut livräddande behandling. Lider de brukar man dock förkorta tiden för patientens och de anhörigas skull. Det gör man genom att man tar bort någon eller några av de livsuppehållande hjälpmedlen. Du gar uppenbarligen inte en aning om hur detta funkar. Att alla skulle få exakt samma insatser... wow!

Palliativ vård kan vara hur lång som helst hahahahahha

Man brukar förkorta livet för de anhörigas skull hahahahah mord alltså då. Sjukvårdspersonal som tar livet av folk för att någon anhörig är ledsen .. ja du ...

du är inte så lite dum i huvudet, avslutar där.
Citera
2020-04-21, 21:10
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Region Stockholms smittskyddsläkare Per Follim säger idag att han inte vågar uttala sig om någon snar flockimmunitet i Stockholm. Tvärtemot Giseckes uppfattning alltså.
Och varifrån kommer då "tecknen på flockimmunitet" som Region Stockholm ska ha hänvisat till? Är det Aftonbladet som är ute och sprider desinformation?
Citera
2020-04-21, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Aktuellt öppnar med att "Idag rapporterades det högsta antalet nya döda, 185 stycken, men enligt Folkhälsomyndigheten är detta fall som är utspridda över flera dagar".

De sista 4 orden uttrycks som att det vore världens största nyhet och något helt avgörande som förklarar den höga siffran 185.

Det är så sjukt, det har varit en eftersläpning hela tiden. Så sjuk rapportering.

Och så detta med "Men i Stockholm kan nu toppen vara passerad". Jag är säker på att 99.9% då tänker på toppen för intensivvård och döda. Men det man menar är antalet nya smittade men det pratar man med pyttesmå bokstäver om.

Vi måste börja få reda om det är Greta 74 som dör eller Somaliedude 61 khatrökande lirare som kört Khat sen nittiotalet

Vi svenskar dör ju knappt i det här
Citera
2020-04-21, 21:11
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollarn
Nu ljuger inte bara Aftonbladet utan även du.Längst upp på Aftonbladet: Kraftig ökning av döda i Finland.( men aftonhoran säger inte att det är 24 st pga eftersläppning på åldrdomshem -vilket swe troligtvis inte ens räknar ) Sluta ljug !

Att Finlands dödstal hoppade upp från 98 till 141 på en dag motsvarar att våra skulle gå upp på en dag från 1795 till 2582 döda. Jag lovar att du skulle se en rubrik isåfall.
Citera
Medlem
Ögonblicksbild av sthlm, och vårdens svar:

Äldre släkting, 60 år, behandlats nyligen för cancer. Nu kraftiga covid-19-symtom i snart 3 v. Kontaktar vården. Får inte testa sig. Lessnat, frågar till slut dem: Nähä, men då kan jag åka ut till stugan då, lika gärna? (Annan del av landet). Svar: Ja det bör inte vara några problem.

Jag själv riskgrupp, går ut sällan, måste gå och handla idag. Mkt folk i köpcentret, nästan "som vanligt". Reflekterar över alkisarna på bänken, gamla, tätt ihop, hur har de klarat sig?

Svårt för mig hålla avstånd, mkt mer folk nu än nånsin den senaste månaden, i handeln. Jag har munskydd, ser bara 3 andra personer av ca 200 pers, som har skydd. En kvinna ser att jag blir rädd då hon nästan går nära mig, hon hoppar genast bakåt och säger ursäkta. Liten glimt av medmänsklighet.

Oron sprider sig i kroppen: Har FHMs lugna tonläge gjort att alla dessa människor tror att det är över? Vad händer på sjukhusen om 2 - 3 v, om så här många är ute som vanligt, nu? Kommer vården klara det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Finns alltså fortfarande stollar kvar i tråden som slickar Tegnells röv?

Samtidigt som Sverige snart klättrar på 7:e plats i världen över flest döda per capita.

Samma folk som ger Svetsarn högsta betyg antar jag

Och då räknas inte alla in. På en del äldreboenden så utreds det inte om den döda hade corona eller inte. De bara hanterar det som vanligt och personalen får ibland hör av ledningen att de inte ska prata om coronan på äldreboenden, i varje fall inte med media.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Och varifrån kommer då "tecknen på flockimmunitet" som Region Stockholm ska ha hänvisat till? Är det Aftonbladet som är ute och sprider desinformation?
Det var länsstyrelsen som ska ha sett såna tecken, inte Region Stockholm.
Citera
2020-04-21, 21:12
Medlem
Trängsel på SL-bussarna i slutet på mars. Det är det vi ser nu.
Sedan har vi tidigare haft:
Friends Arena Shlagerfestival (27 000)
bunkringshelg med toapapper
mystiska passhaverier på Arlanda då hundratals packades ihop som sillar
Skolor som inte stängs
Snart kommer:
Tidigareöppnande av uteserveringar
"Faran över fake news"

Våra myndigheter ser till att smittspridningen kommer lite i omgångar. Ska vi säga än 2-3 veckors intervall. Direktörerna tycker väl att det går lite väl sakta med flockimmuniteten ändå.

Sweden is a heartless country, som mina spanska vänner säger.
Citera
2020-04-21, 21:12
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja i år har 1797 dött av ett coronavirus på sex veckor. Senaste influensasäsongen dog det 65 på 40 veckor.

Skärp dig.
Det dör ungefär 600-1000/år av influensan i Sverige.
Detta är i princip noll nu i kombination med att corona "stjäl" statistik av antalet döda från allt från cancerpatienter till hjärtattacker.
Använd hjärnan!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in