2020-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Du är så okunnig att man baxnar. Om du tror att en läkare ordinerar samma sak till alla patienter är du mer än lovligt naiv.

Men du har ju kategoriskt hävdat att man förlänger lidande med syre. Och nu plötsligt inser du att det kanske kan vara trevligt med syre medans man fortfarande lever. Palliativ vård handlar om personer som beräknas dö inom tre månader. Att som du sa tidigare inte ge dem syre är ju sinnessjukt.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej. Det finns vaccin mot influensa och det smittar inte lika enkelt.

Som en mycket svår influensa utan vaccin och som smittar lättare kan man hävda.

Ja jo, men en svår influensa ändock. Precis som Johan Giesecke, svensk läkare och professor emeritus vid Karolinska Institutet, institutionen för medicinsk epidemiologi och biostatistik hävdade
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Jag begriper ingenting. Informationen är oerhört spretig och vag. Vem har det yttersta ansvaret för informationen?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op9VOA/da-ar-coronakrisen-over-i-stockholm--redan-tecken-pa-flockimmunitet

Är det FHM?

Eller är det länsstyrelsen i Stockholms Län?
Enligt en dagsfärsk rapport om coronasituationen från Länsstyrelsen finns nu “tecken på flockimmunitet i Stockholm”. Kopierat från Aftonbladet. På länsstyrelsens hemsida om corona ser jag ingen dagsfärsk rapport. Är det nån som har den eller som kan referera till "tecknen på flockimmunitet"?

Eller är det den tidigare statsepidemiologen som ska informera?
Johan Giesecke: Tidigare statsepidemiolog Johan Giesecke är inte förvånad över slutsatsen:

– Ja, det är alldeles säkert att det är så. 50 procent av stockholmarna kommer att ha haft covid-19 inom en månad.

Han baserar sin uppfattning på de DNA-tester och antikroppsstudier som gjorts hittills.

– Just nu har ungefär 30 procent av stockholmarna haft den här infektionen. Det handlar om 500.000-600.000 personer, säger Johan Giesecke.

Vad tycker den nuvarande chefen för FHM om att en tidigare statsepidemiolog ska uttala sig? Var finns källorna? Är slutsatsen i källorna sanktionerade att spridas som information?

Men den kanske inte är officiell utan Gieseckes egen åsikt? Man kan ju spekulera att han säljer sin kompetens till media för att tjäna lite extra pengar.

Jag tycker det är bedrövligt att vi inte kan få en enhetlig officiell information!!

Galningen är samhällsfarlig.
Citera
Medlem
Sinnerstens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Vad som driver mig? Folkbildning!

Du har hållit på enligt din egen posthistorik, hela dagen sen 07.56.

Du tror på Morfin som en lösning och allt annat är lidande.
Citera
2020-04-21, 20:59
Medlem
Karpuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Den frågan är otroligt relevant att ställa.

Även OM det inte är så, så är frågan extremt relevant att ställa bara för att det har cirkulerat dokument som antyder att det är så, och det finns många bland oss som även tror att det är så. Därför ska den ställas.

Om inte annat så kanske fakta till allmogen om "9 av 10 avlidna nekades IVA" skulle göra att utdelade "råd & rekommendationer" fann än högre följsamhet i målgruppen.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Antonius.Block
Det vore ologiskt om barn också smittar på samma sätt, men så verkar inte vara fallet. Idag stod det om en nioåring som hade träffat 172 personer utan att ha smittat någon.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nioaring-med-covid-19-traffade-172-personer-ingen-smittades
EN nioåring. EN.

Jag stannar där.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Och var hittar du uppgifter på att smittspridningen var stor redan 22 februari?

Folk brukar gilla att prata om mörkertal...

Varför tror du själv att de stängde ner?

Tidigaste jag läst om nerstängning var 7 mars. Det lär ha dröjt något längre innan det skedde?

https://www.theguardian.com/world/2020/mar/07/italy-set-to
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Många länder börjar nu kopiera Sveriges strategi.

Asså.....
Ja alla öppnar upp efter lockdown.
Citera
2020-04-21, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
"Malariamedicinen klorokin har hyllats av Donald Trump men nu visar en större analys på veteransjukhus i USA att medicinen inte har någon positiv inverkan på överlevnaden i covid-19, skriver AP.

368 patientjournaler över hela USA har granskats och det visar att, om något, så har dödligheten ökat i de fall man använt malariamedicinen. "

Aftonbladet.

Jag har försökt googla "368 patientjournaler över hela USA har granskats och det visar att, om något, så har dödligheten ökat i de fall man använt malariamedicinen. "" och delar av det, men får inga träffar.

Kan du länka?
Citera
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det är en bonussiffra.

Kan ju inte ta alla döda i allt och jämföra med en orsak.

Jo faktiskt i det här fallet eftersom antalet döda i ovan exempel i takt med covid19s ökning, minskat.
Så samma antal människor dör, dom hade alltså dött ändå, statistiskt. Skillnaden är dessa tvivelaktiga tester som ger dödsfallen stämpeln corona istället för något annat.
Om du använder hjärnan så ser du problemet med allt detta.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Inte antikroppar. Det har inte en svårt sjuk hunnit få än.
Men regionerna lär aldrig i helvete testa någon utanför sjukvården med det heller före sommaren.
Privata alternativ lär spruta ut denna typen av tester inom kort.

Samtidigt kan jag tänka mig att staten inte kommer att tillåta en massa privata testkit eftersom man kommer att hävda att dessa kan skapa en falsk trygghet hos befolkningen.
Citera
2020-04-21, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frågan är bara varför inte norra Italien redan nått flockimmunitet? De måste väl ha samma faktor som oss gällande smittade utan symptom/eller milda symptom? Drygt 18 miljoner Italienare bör ha smittats om vi får tro FHM.
Förstår hur du tänker och du har en poäng. En sak man dock får ha i åtanke är att de har bromsat smittspridningen ordentligt med sina restriktioner.

Tycker bara att det låter rimligt att Stockholm har fler smittade än många andra länder, och därav hela världens snitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in