2020-04-21, 20:34
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Vad vill du säga med det? Har man förutsättningar för att bli bättre får man den behandling som krävs, t.ex syrgas. Har man inte förutsättningar så inleds palliativ vård, dvs patienten kommer att dö och det ska ske så lindrigt som möjligt. Direktiven anger att opioider har en bättre lindrande effekt än syrgas.

Är du läkare? Om inte anser jag att läkarnas bedömningar trumfar din åsikt.
Bryr mig inte vad du anser. Din åsikt är inte värd någonting i det här sammanhanget. Intresseklubben noterar att du anför argument om att var en coronasmittad är bosatt avgör förutsättningen för denna att bli bättre eller ej.
Citera
2020-04-21, 20:35
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av POlROT
Jeg synes at det er skremmende at det er så mye vi ikke vet om hvilke skader dette viruset kan gjøre på kroppene våre på kort sikt og på lang sikt. Jeg håper at virkningsfulle medisiner snart kan gis til alle som trenger det.

Takk for link!

Takk for informasjon!
Hur skall man hitta ett vaccin eller medicin som tar bort sjukdomens påverkan på olika organ och utan att ha ihjäl personen ifråga.
Viruset verkar ju förgifta i olika etapper eller hur jag skall uttrycka det.
Virus är ju inte smarta men någon smart människa kan ju göra viruset smart.

Vi får väl hoppas att det dyker upp något. Nu har man ju ena dagen pratat om medicin mot ebola och idag om TBC vaccin.
Kanske de kan få ihop någon blandning till slut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karpus
Tack Galman för din input!
Det gör alltså att nian i "9 av 10 nekas intensivvåd" är lite starkare än jag förmodat. Herrejösses. Jag hade faktiskt hoppats att jag räknat fel.

Om det fanns tillräckligt/oändligt många IVA-platser borde väl mycket hög procent av de som avlider ha gjort det efter IVA-vård.

Finns någon här på FB som kan beskriva problematiken och göra en kvalificerad gissning hur många procent av de äldre som inte anses kunna överleva en IVA-vård även om det bara innebär 6 månader extra överlevnad, men då har man i alla fall gjort vad man kan.

Har själv ingen erfarenhet av hur påfrestande sådan vård är.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Tyvärr fel där, men jag önskar att du hade rätt. Här är glidande medelvärde (7 dagar) på antalet nya döda som rapporteras för varje datum. Data från c19.se vilket faktiskt är säkrare än FHM men stämmer väl över tid.

https://imgur.com/a/LPam3tq

Som du ser, ingen minskning. Däremot så har vi två enorma gap, påskhelgen och den gångna helgen. Man kunde helt enkelt aldrig ta igen detta tapp som gjordes efter 8/4 (dvs inleddes på skärtorsdagen). Finns nog inget jättestort incitament att ta igen det heller i nuläget.

Visar tydligt en vikande trend, vad är det du inte ser?

Du pratar om att ”ta igen”, det är det som är poängen med glidande att underrapporteringen under påsk tas igenom senare. Det du anspelar på runt ”incitament” är att det finns en hög dödsattester liggande någonstans som ingen vill rapportera in i systemen utan kör ner i dokumentförstöraren. Inte min bild av Sverige, men är det din så spelar ju inte några argument någon roll.

Har inte datorn framför mig men ögnade in samma graf för Sthlm, Östergötland och Sörmland som ligger först av Svenska regioner och där blir det ännu tydligare att dödstalen planar ut.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Vilken dag menar du att 185 dött? Kolla statistiken nedan och återkom gärna. (Den är dagsfärsk).

Idag bland annat. Det har ju alltid visat sig när staplarna "fyllts i" komplett att de faktiskt når upp till samma eller högre nivå än det antal nya döda som rapporterades det datumet.
Citera
2020-04-21, 20:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är en faktor 1000 bättre att stanna hemma om man är dålig, hålla avstånd och tvätta fingrarna än att använda en värdelös mask som an ändå petar på och kladdar runt med. Varför inte lägga resurser på där effekten är långt bättre? Mediokra ansiktsskydd är en napp för folk som känner sig otrygga.

Alla måste gå ut förr eller senare. En del hela tiden. Och det är alltid några som går ut fast de är dåliga.

Och det är inte falsk trygghet. Vanligt T-shirt tyg stoppar 70% av partiklar som är 5 gånger mindre än Corona enligt forskare på Cambridge.

Rapporten hittar du här: https://www.researchgate.net/publication/258525804_Testing_the_Efficacy_of_Homemade_Masks_W ould_They_Protect_in_an_Influenza_Pandemic
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Det va nåt med HEPA dammsugarpåsar gjorda med glasbibrer,

riktigt farligt att andas in!
Det er fint at du advarer om dette! Jeg leste også den advarselen om glassfiber i en kommentar under en youtube-video der de viste hvordan man kunne lage munnskydd.

Kanskje man kunne prøve å lage munnskydd av flere lag med ull-tøy slik som Janus-fabrikken har gjort?
https://janus.no/munnbind

Mer informasjon om og bilde av munnbind her https://janus.no/main.aspx
Senast redigerad av POlROT 2020-04-21 kl. 20:40.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Tack för tipset.
Många glömmer att munskydd används dagligen i många arbeten.

Själv har jag på lager, sen innan.
Blev bara förvånad att det var slut i bygghandlen.

Någon varnade för att det kan finnas glasfiber i dammsugarpåsar så se upp för det.
Citera
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Det här är ingen influensa, visste du inte om det?

enligt Professorn och smittskyddsexperten Johan Giesecke, så ska vi jämföra det här med en svår influensa.

Men du kanske är professor och smittskyddsexpert du med?
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast i ärlighetens namn så har Tegnell aldrig sagt att Sverige är snabbast på att rapportera sin statistik. Däremot så är Sverige mer noggranna med att få rätt fall på rätt dag.
I ärlighetens namn har jag heller inte sagt att Tegnell sagt att Sverige är snabbast på att rapportera statistik.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Vilka vidriga jävlar. Försöka hävda att personalen inte kan läsa av en pulsoximeter (syremätare)
och vrida på kranen på en syrgastank. Hur många timmar utb behöver ambulans, brandkår och polis
innan de kan vrida på en kran. 5 min?
Tiden för kompetensutveckling gick åt till utbildningsdagar om värdegrund och likabehandling av LGBTH-pensionärer, så det fanns inte tid över till vrida-på-kranen-kursen.
Citera
2020-04-21, 20:37
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Jojomen.. När man sitter och leker med siffror och diagram för att de skall bli så låga som möjligt är det lätt hänt att det blir fel..Måste vara årets största pudel..Den lär gå till hustorien..

Och när man pudlar så blåljuger man.

Detta handlar inte om en Powerpoint som blev fel. Det handlar om en studie där fel antagande görs.

Här är hela rapporten. (5/27)
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/2da059f90b90458d8454a04955d1697f/skattning-peakdag-antal-infekterade-covid-19-utbrottet-stockholms-lan-februari-april-2020.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in