2020-04-21, 17:42
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
De får såklart skriva och tycka vad de vill, precis som deras kritiker. Eller är det så att just dessa 22 ska få kasta ur sig vad de vill, men ska själva bli behandlade med silkesvantar?
Newsflash! Diskussioner och yttrandefrihet funkar inte så. Grow up already!

Har du inte följt debatten så är det bättre du håller tyst.

Kritikerna har uttalat sig sedan starten om bristen på evidensbaserad taktik och att FHM inte velat dela med sig av deras modeller.

Då blir det pajkastning.
Citera
2020-04-21, 17:42
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Vi har ju dessbättre en normalitet att återgå till och det ska vi tacka FHM för.
Och ”den andra vågen”? Har Tegnell trollat bort den också? Jag tror att det inte är dags att att torka röven än, det lär komma mer skit.
Citera
2020-04-21, 17:43
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av White-Cheddar
Fast nervsystemet kan även påverkas med en vanlig förkylning därav man tappar smakkänseln. Men om du syftar på att corona inte är av naturen skapad utan modifierad av människor så vem vet men i dagsläget är det svårt att veta. Behövs mer tid och forskning men helt ärligt hade det inte förvånat mig om Sverige designat coronaviruset med tanke på hur tvärsäkra de var gällande viruset och "visste" mer än alla andra länder och forskare plus ättestupan projektet för att dryga ut bostäderna, ekonomin och belastningen för kommande lyxmigranter.

Pappi it is mamita.
Ok pappi from mamita.

Inte vet jag men allt var från första början och över ett dygn nästan som att alla såg ut som att jobba på ett kärnkraftverk typ.
Började springa omkring en massa " rymdvarelser", man satte upp ebolaliknande tält mm. Man verkar/ verkade veta mer om det som komma skall.
Stefan sitter och väser om flertusen döda och ser ut som en uppskruvad robot. Helt j...a känslolös och Kungen läser ett färdigskrivet tal helt utan känslor.
Tegnell är autistiskt stel.
Otäckt att se alla de där robotarna utan mimik.
Mer rädd för dem och deras kyla än viruset.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Imorgon kanske. Idag 159 rapporterade dödsfall.

Varifrån kommer den där bilden? Varför är den så olik grafen "Rapporterade dödsfall per dag" på coronakartan.se ?

Det är avlidna per dag enligt dödsregistret.

Det du tittar på är antal rapporterade döda.

Hajar du skillnaden? Finland rapporterade 43 döda idag. Betyder inte att 43 har dött i Finland dom senaste 24 timmarna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det är alldeles utmärkt att folk joggar, betydligt viktigare för folkhälsan än att sitta inlåst i månader som sker i många länder. Att sparka ner folk är betydligt värre än att jogga.

Hahaha.

Tror att du missade min poäng, som var att folk är respektlösa och skiter i avstånd. Men men, de får väl smitta ner varandra, det skiter jag i, så länge de håller sig ifrån mig och de jag bryr mig om.
Citera
2020-04-21, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur står det till nu egentligen? Lampan tänd men ingen hemma? Har du läst det du själv länkar till?

Låga nivåer betyder inte att dom inte är immuna. Dom hade antikroppar.

Jag upphör inte förvånas här inne. Jesus Christ.

Det er f.eks kjempevanlig å ha lave antistoffer mot rubella selv om man er vaksinert. Rubella er mer smitsomt enn corona, men vi har likevel bare 0-3 tilfeller av rubella i Norge hvert år.
Citera
Medlem
tjallepetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Hur kan det vara mörkertal när det rapporteras. Mörkertal innebär per definition att det inte rapporteras.

Mogen diskussionsnivå du håller.

Haha fattar inte heller varför det där med eftersläpning hit och dit skulle ha någon form av betydelse. Det är väl ändå summa summarum som räknas och för Sveriges del ser det riktigt illa ut.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Jag kollade på presentationen av de 185 döda idag. Anders Wallensten kör samma förminsknigstrick som de nu har kört i 3-4 veckor i sträck utan att få en enda fråga om detta:

Antal avlidna per dag.. då har det ju varit helg och nu kommer då .... ett större antal fall in samma dag här ... men egentligen är dom ju utspridda på många dagar bakåt. Som ni ser här.... eehhh dom gröna staplarna som lagts till ovanpå dom rosa... ehh är då dom nya fallen som har tillkommit ... och dom kommer till långt bak i tiden vissa av dom allt eftersom dom rapporteras med fördröjning. Så att då ser man ju också .... men även här har man lagt in det här rullande medelvärdet på den här grafen så även här kan vi se att det ser ut att vara en platå på det här svarta strecket ... som har inträffat och väl antagligen håller i sig. Men alltså .... eftersom det är sådan osäkerhet bakåt så upphör den här svarta kurvam 7 dagar innan.

Så kommenteras 185 personers död i Konungariket Sverige i nådens år 2020. Som statistiktrixande siffror i en graf. Samma "platå" har nu FHM sett i ett antal veckors tid:
6/4 - Det ligger stabilt på knappt 30 om dagen
7/4 - Vi ligger på ett snitt på ca 40 fall per dag
8/4 - Nu ligger vi på 45 eller högre
20/4 - Vi ligger i snitt på 60 fall om dagen
21/4 - Vi har en platå som antagligen håller i sig vid svarta strecket (ca 80 fall om dagen)

Hur länge ska detta få fortgå?

Måste tyvärr klappa mig på axeln.
Det är flera veckor jag säger att "stabilt" kommer förekomma hela tiden, i oändligheter.
Om den X Y 2020 finns det 800 döda per dag i Sverige är det fortfarande stabilt.
Men det är inte humor på hög nivå. Det är bara det att det är "stabilt" jämfört med tidigare dagar.
ROTFL.
Citera
Medlem
Men beror höga siffror en dag alltid på "eftersläpning" jag menar varför i "helvete" kom inte eftersläpningen igår då? Skall man fortsätta med 20 i morgon eller 40 och sedan drämmer man till nästa vecka med 200 avlidna nästa tisdag med kommentarern "man hunnit i fatt". Jag köper inte detta. Folkhälsomyndigheten måste kontakta regionerna för att få en korrekt och snabbafre rapportering.
Citera
2020-04-21, 17:45
Medlem
different_trips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pejpen
Ok då, 0,5% då, om man tar höjd för ett antal sådana.
Min uppmaning om att lära dig räkna innan du yttrar dig, om nåt du inte fattar, står kvar.

Herregud. Det dubbla antalet döda är mer rimligt, något som visar sig i de nya graferna över Stockholms döda som jag förmodar att du missat..?

Antar vi det dubbla så har vi 0.8% och det är närmre sanningen med 1% dödlighet vilket bekräftas i många länder förutom i idiot-Sverige där vi låter idioter gissa om hur många smittade vi har.

Nu kan du räkna på antalet döda vi kommer se i Sverige.

Seså.
Citera
2020-04-21, 17:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Copernicus
Varför kommer Löfven undan? Hans namn borde stå bredvid Tegnells!

- Jag är inte varm anhängare av Stefan Löfvens regering. Men jag vill inte rikta orättvis kritik mot regeringen, trots att jag tycker illa om den.

Beträffande smittskydd, så lägger jag ansvaret på statsepidemiologen. Jag begär inte att regeringen själva ska besitta kompetens i smittskydd.

Ifall situationen istället hade varit att Anders Tegnell hade begärt att flygtrafiken skulle stoppas från smitthärjade länder, och regeringen hade vägrat, i så fall hade skulden hamnat på regeringen.

Har Anders Tegnell någonsin efterlyst åtgärder mot Covid-19? Har regeringen någonsin sagt nej till Anders Tegnells önskemål?
Citera
2020-04-21, 17:46
Medlem
Jon.Holmss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
jag tittade på Sveriges och Norges och Danmarks och Finlands dödstal - idag.
Finland och Sverige har mycket höga siffror - medan Danmark och Norge mycket låga tal.

Nån som har nån förklaring?

Att Sverige har väldigt höga siffror stämmer, men hur får du det till att även Finland har det? Faktum är att Finland ligger bäst till i Norden när det gäller antal döda per miljoner invånare.

Du måste ha läst fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in