2020-04-21, 16:11
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nu börjar till och med jag undra vad Giesecke håller på med.

”Minst 99% märker inte av smittan”.

Vad fan grundar han det på?
Han verkar se det väldigt svart eller vitt.

Han bara drar till med olika siffror helt slumpmässigt. Om 600000 Stockholmare haft smittan så skulle alltså bara max 6000 ens ha märkt smittan.

Vi har nu 1022 officiellt döda i Stockholm, det betyder alltså att var 6:e som ens märker smittan sedan avlider. Giesecke borde faktiskt ställas till svars för allt dravel som har bara verkar vräka ur sig för stunden.

Samma sak med Tegnell, som ena dagen ser "kurvan flackar ut", nästa fag "vi har etablerat en ny högre nivå" och nästa dag "man kan möjligtvis skönja en avmattning". Bara gissar rakt ut ur luften.

Jämför detta med andra länder som presenterar seriösa grafer och uppskattningar, det Sverige håller på med är ju helt bisarrt.
Citera
2020-04-21, 16:12
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
FHM förnekade att deras plan var flockimmunitet om DU kommer ihåg detta.

Självaste Statsimmunologen förnekade detta i sändning. Och nu lite senare så pratar FHM om flockimmunitet som om det alltid varit en plan..

Vad gaggar du om? Jag skrev just att FHM aldrig har haft flockimmunitet som en plan. Inte förut, inte nu. Ingen därifrån har påstått att deras strategi har varit att uppnå flockimmunitet, någonsin. Var god och skicka en länk där de pratar om det "som om det alltid varit en plan".
Citera
Medlem
Konfucius2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Nu dör det i genomsnitt fler personer per dag i Covid-19 än i hjärt och kärlsjukdomar och cancer tillsammans.

Skönt att man inte är i studentåldern,

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/xPk2pG/planerar-studentfirande-trots-forbudet-vi-ska-gora-kaos

den kris som utspelas nu har redan gått till historien,

och det vi gör och säger nu (och inte gör och inte säger),

får vi leva med sen.

I det ger jag stadsministern rätt.

Svetsaren är en idiot! Han har sjunkit rejält i mina ögon iaf. Sen att det finns folk som tokhyllar honom, Ja det är deras bekymmer
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av favnir
Andningsdepression är inte samma sak som andnöd. Andnöd definieras som känslan av att inte få luft. Andningsdepression innebär att andningsförmågan är sänkt till följd av påverkan av centrala nervsystemet. En person med covid-19/ARDS upplever andnöd.

Morfin kan däremot orsaka andningsdepression i för höga doser. Men det är ett utmärkt läkemedel för att lindra smärta och även ångest vid just andnöd.
Förklara lite mer kring det där att ge preparat som framkallar andningsdepression till dem som har andnöd? Hur du då förbättrar läget.

Och när det gäller ångest:
Indikationer
Svår opioidkänslig smärta, såsom smärta vid cancer.
Och jag vet att man blir flummig på det. Att ge detta till gamla med COVID19 utan att ha tillgång till syrgas är att ge upp. Avlivning helt enkelt utan återvändo. Nu när det också känt att gamla som får svåra symptom har kommit tillbaka och tillfrisknat är det ju ännu märkligare. Igår visade man ett reportage från Bromma sjukhem med gamla där flera har tillfrisknat. Saken är den att där har man tillgång till syre och andra hjälpmedel (dock ej IVA). Majoriteten av våra gamla som har ASIH kommer inte att få den möjligheten. Jag har också fått förklarat att de andra gamla som inte har ASIH men får symptom, där kommer man att hålla s.k. "coronasamtal" vilket innebär upprättande av palliativ vårdplan. Hur man gör med de yngre med t.ex. funktionsnedsättningar som har hemhjälp vet jag inte men jag hoppas verkligen inte att man gör samma sak med dem.
Citera
2020-04-21, 16:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande punkt #1 så finns det väl inte så mycket som bekräftar detta? Den enda argumentation man har för detta är att kinesiska barn inte blev sjuka och sedan antog man att de som inte hade symtom smittade mindre.

Min frus skola har fått en epidemi av huvudvärk och feber hos barn. Detta har uppkommit efter att en elevassistent insjuknade i Covid-19 före påsk. Inga andra symtom än detta. Misstanken är att det är barnen som smittar varandra. Flera lärare har haft samma sjukdom (de insjuknade alla samma dag), men med lägre feber (en del även helt utan feber), men med en sprängande huvudvärk.

Om det är Covid-19 (med mycket lindriga symtom) de har så smittar det nog väldigt effektivt mellan barnen.
Men du vet inte om det var covid-19. Ett gäng svenska militärer kom hem från militära olympiska spelen i Wuhan med coronasymptom i slutet av oktober, men antikroppstester har inte kunnat verifiera att det verkligen var covid-19 de led av. Så eftersom det finns så många andra smittämnen i omlopp, varav en del drabbar barn i större utsträckning än covid-19, så måste man vara lite försiktig med att anta att det måste ha varit covid-19 de drabbades av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Du har rätt naturligtvis skall Nederländerna vara med. Och kommer då först i listan med dagens siffror.

räknar man om Sverige till Nederländernas befolkning så hamnar Sverige på lite över 3000 döda och Nederländerna med 3900 döda (x1,7) då Nederländerna har 17 miljoner innevånare och Sverige 10 lite grovt räknat. Hur det verkligen ser ut denna dag kan vi gå tillbaka till om 2.3 veckor eftersom dagens döda i Sverige inte är fullt råknade ännu. Jag är övertygad om att dödssiffrorna i Sverige kommer överstiga Även nederländerna då alla döda Svenskar räknats.

Så postaren av listan kan lungt ta med även nederländerna som ett grannland. Även Island borde vara med eller räknas ihop med Danmarks siffror.

Nederländerna har en högre överdödlihet än Sverige enligt euromomo och de ligger på samma nivå som Belgien. Räkna med att Nederländerna har höga mörkertal.

https://www.euromomo.eu
Citera
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muadaram
Enligt förnekarna är det så.
Och om det redovisas 300 nya avlidna i morgon kommer de säga att det är mer eftersläpning, nu från i februari.
De har bara ett syfte, trollen, och det är att gå myndigheternas och regeringens ärenden.
Och vad säger du om det redovisas 20st imorgon ?
Hurra det är på väg ner ??
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Och hur ska du stoppa den? Man kan inte sätta ett helt land i karantän, sopor måste bli tömda, läckor måste bli lagade, elfel måste bli fixat, polisen måste patrullera, sjukhusen måste fungera, livsmedelsbutiker måste fortsätta sälja mat, maten måste transporteras osv osv. Smittan försvinner inte för att man sätter ett land i en Lockdown, det bromsar kanske smittan men det finns inget som stoppar det förns en majoritet är smittad eller vaccinerad. Men för guds skull, håll dig själv och alla du känner 100% isolerad, det är inget som stoppar dig

Där jag bor så (Pennsylvanien) har guvernören gjort en lista på vilka typer av företagsverksamhet som får vara öppna.
De exempel du kommer med är sådana som får vara öppna.

Följande är exempel på verksamheter som tvingats stänga:
Klädaffärer, skoaffärer, frisörer, skönhetssalonger, skolor, barer, restauranger, diskotek, caféer.

Lockdown betyder alltså inte att ALLT stänger.
Om man har sitt jobb kvar så går man dit. Sen går man hem och stannar hemma.
Om man förlorar sitt jobb så kan man söka sig till de nya jobben, skyddstillverkning, sjukvård, matproduktion.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kiya123
Nej det beror på att Danmark stängde Kastrup. Både Sthlm och Gbg fick direktflyg från Iran kina och Italien
Min kommentar var ställd till den som klagade på att skåningar satt hemma fastän det inte fanns nån smitta som härjade där ....
Citera
2020-04-21, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Rörande punkt #1 så finns det väl inte så mycket som bekräftar detta? Den enda argumentation man har för detta är att kinesiska barn inte blev sjuka och sedan antog man att de som inte hade symtom smittade mindre.

Min frus skola har fått en epidemi av huvudvärk och feber hos barn. Detta har uppkommit efter att en elevassistent insjuknade i Covid-19 före påsk. Inga andra symtom än detta. Misstanken är att det är barnen som smittar varandra. Flera lärare har haft samma sjukdom (de insjuknade alla samma dag), men med lägre feber (en del även helt utan feber), men med en sprängande huvudvärk.

Om det är Covid-19 (med mycket lindriga symtom) de har så smittar det nog väldigt effektivt mellan barnen.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/nioaring-med-covid-19-traffade-172-personer-ingen-smittades
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Vad händer i Finland? Enligt worldometer har dom rapporterat 43 döda idag? Innan hade dom totalt 98?

Måste väl vara någon typ av kontroll som gjorts?

Vi har vetat om denna rapporteringsmiss sedan slutet av förra veckan tror jag (se tidigare inlägg av mig). Uppskattningarna på den eftersläppningen/rapporteringsmissen har legat mellan 20 och 60. Tydligtvis var den nånstans kring 40.
Senast redigerad av Aspsusa 2020-04-21 kl. 16:18.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Nu börjar till och med jag undra vad Giesecke håller på med.

”Minst 99% märker inte av smittan”.

Vad fan grundar han det på?
Han verkar se det väldigt svart eller vitt.

Om man inte tillhör de 15-20.000 personer som har sökt vård på sjukhus så är man hemma med en lättare nästäppa eller inte känner av det alls.

Jag vet flera som varit hemma med andningssvårigheter och varit helt jävla däckade, och det bara av dem som Jag känner.

Köper inte hans argument om inte någon här kan visa på att han har rätt.

Ja men om du ska citera han så kan du ju citera rätt så slipper du fundera så mycket.

99% eller fler VET INTE OM ATT DOM HAFT SMITTAN

HAFT HAFT HAFT inget om att man inte märker av smittan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in