2020-04-21, 10:39
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Helt sanslöst. Man har alltså en policy att hemlighålla coronafall på dagis. Nu har det börjat gå för långt.
Nu? Det började gå för långt för flera decennier sedan. Det är inte för intet som man undrar vad det är för slags törnrosasömn som ni yrvakna just vaknat upp ifrån.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jo det har man väl visst. Påstår man att 11 utav 100 sjuka bildat antikroppar så utgår jag ifrån att de pratar om 100 som varit smittade.

Nej, har du inga antikroppar har du aldrig varit smittad. Antingen dör du eller utvecklar antikroppar.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Barn är enorma asymptomatiska smittspridare.
Någon måste ha smittat det första barnet oavsett, och det var rimligen en förälder.
Som skickade sitt barn till skolan trots att familjen var smittad.
Citera
2020-04-21, 10:40
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucianMacAndrew
Nej, har du inga antikroppar har du aldrig varit smittad. Antingen dör du eller utvecklar antikroppar.
Finns även andra immunsvar, men testet fokuserar på just antikroppar.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det tar tid att utveckla antikroppar. Testens specificitet (hur tillförlitligt det är ) är inte 100%, på sjukhus 80% kan vara 50% mot blodgivare.

Att 11%av blodgivare är positiva i ett sådant test talar för smittspridning upp mot 30 till 50%
Jaha! Detta med procent utav procent utav procent och dyligt förstår jag ingenting utav.
Citera
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jo det har man väl visst. Påstår man att 11 utav 100 sjuka bildat antikroppar så utgår jag ifrån att de pratar om 100 som varit smittade.
Man har ju testat blodet på de som lämnat. Har inget med att man testat smittade.
Citera
2020-04-21, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
När ska FHM backa sina sjuka uttalanden med forskning och fakta?

Ska man bara köpa deras hittepå?

Sådan lekstuga att man blir förbannad.

Jag kan också hitta på fakta utan att backa upp dem. Men ingen skulle tro mig. Men folk tror dem!

Vi har snart flockimmunitet i Stockholm med 30 % immuna utan att vi testat dem eller ens vet om alla grader av sjuka ger immunitet. Och nu har 95 % inga symptom trots att vi inte testat folk så att vi vet vilka som blivit smittade.

Hur kan folk köpa detta? Min syrra har 140 i IQ och tror på allt detta!!!

Allt som sägs baseras på observationer. Jag köper det för att det är dit bevisen pekar just nu.

Det betyder också att faktan kommer ändras från dag till dag iom att ny fakta kommer in.
Citera
2020-04-21, 10:41
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
"Children are susceptible to SARS-CoV-2 infection, frequently do not have notable disease, but are facilitators of viral transmission to their parents and grandparents. Since they are facilitators in viral transmission and amplification, social and public health policies should be established to slow transmission and protect vulnerable populations." CDC

Var någonstans står det att dom är "enorma smittspridare" ?
Citera
2020-04-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Så är det naturligtvis. Problemet är bara att alarmisterna inte inser att krisande samhällsekonomier arbetslöshet och ruin för många människor innebär långsiktiga konsekvenser. Då är det enklare att jämföra päron och äpplen på en daglig basis oavsett om det är meningslöst

Ja det gör de säkert. Men frågan är vad som är bäst för ekonomin i det långa loppet. Är det bäst att låtsas om att problemet inte existerar. Låta sjukhusen fyllas och folk dö. Eller att sätta in kraftfulla åtgärder och restriktioner som även drabbar ekonomin.
Vi har inte facit ännu på vilken strategi som lönar sig bäst i längden rent ekonomiskt.
Sedan finns det en etisk, moralisk dimension också. Kan ett samhälle gå över lik för att rädda ekonomin, eller kommer det någon sorts baksmälla när man känner att det kanske inte var värt att låta så många dö för att vi skall kunna leva i lyx.
Citera
2020-04-21, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror att viruset är farligt. Tror knappast att vi hade fått denna nedstängning i stora delar av världen om det bara var baserat på hörsägen.....

Viruset är ju farligt men inte alls så farligt som vissa tror uppenbarligen, då majoriteten inte ens märker av att man fått viruset i kroppen!

Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Det är förståeligt att skrika på lockdown om man saknar insikt i dess dynamik.

Jag blev inbjuden till en grekisk Fb-grupp som heter "Menoume spiti" ("Vi stannar hemma") som inledningsvis var full av roliga upptåg, skämt och patriotism. Men för varje dag som gick övergick den inledande glättigheten först till allt färre inlägg per dag och därefter till ångestskrik och nödrop.

Detsamma i Italien. Inledningsvis hyllade man "landsfadern" Conte och immunologen Bubu Burioni. Massor av skämt och roliga heminspelade klipp... Sedan, efter ett tag, allt fler hjärtskärande rop på hjälp. Folk som drabbats av sjukdomar pga isolering, ovisshet och skräckpropaganda (ofta med rena lögner om Sverige som vapen), andra som berättar om hur 4-5 personer försöker överleva på farmors miserabla lilla pension på några hundra euro.

Det värsta väntar dock dessa länder när karantänen är över och de inser att deras länder praktiskt taget kastats hundra år tillbaka i tiden och dessutom står fullständigt skyddslösa om det kommer en ny coronavåg i höst/vinter.

Vad hemskt, tycker synd om dom. Undrar hur lång tid det tar för dessa länder att återhämta sig ekonomiskt? Tusentals företag lär ju ha gått omkull och kanske aldrig mer återvänder. Inte så himla lätt att bara starta upp på nytt. Det som också är skrämmande är att corona kanske förändrat vårat beteende för en mycket lång tid framöver. Corona är en riktig pensionärsmördare. Titta bara på Italien och Spanien och USA. Sårbara grupper dör som flugor där. Om corona stannar kvar utan vaccin så kommer vårat beteende förändras. Färre kommer att gå på bio, café, restaurang, m.m. Folk kommer att leva mer ensamt, särskilt dom som är gamla/sjuka/svaga/lever-nära-någon-riskgrupp. Därför minskar konsumtionen.
Citera
2020-04-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Någon måste ha smittat det första barnet oavsett, och det var rimligen en förälder.
Som skickade sitt barn till skolan trots att familjen var smittad.

https://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/barn-till-coronasmittade-maste-ga-till-skolan
Citera
2020-04-21, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Jo det är de:

1) Barn smittar inte effektivt
2) Man måste vara extra försiktig med gamla

Rörande punkt #1 så finns det väl inte så mycket som bekräftar detta? Den enda argumentation man har för detta är att kinesiska barn inte blev sjuka och sedan antog man att de som inte hade symtom smittade mindre.

Min frus skola har fått en epidemi av huvudvärk och feber hos barn. Detta har uppkommit efter att en elevassistent insjuknade i Covid-19 före påsk. Inga andra symtom än detta. Misstanken är att det är barnen som smittar varandra. Flera lärare har haft samma sjukdom (de insjuknade alla samma dag), men med lägre feber (en del även helt utan feber), men med en sprängande huvudvärk.

Om det är Covid-19 (med mycket lindriga symtom) de har så smittar det nog väldigt effektivt mellan barnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in