2020-04-21, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Välkommen tillbaks Bosse efter din karantän.

Jag tänkte på dig och ditt mål om -40% som du upprepade som ett stenhårt mantra under lång tid och undrade hur du gjorde när vi i en del enskillda aktier studsade ner under dom nivåerna.

Men du köpte alltså inte? Du skulle ha hållt dig till ursprungsstrategin i stället för att lägga till ditt ytterligare vilkor med tidsaspekten. Man får inte vara för iskall heller.

Är du inte rädd att du sätter för låga mål? Vad gör du om vi aldrig kommer ner till dina nivåer går du aldrig mer in på börsen då?

Och om det här får större och mer långsiktiga skadeverkningar på ekonomin, vilket jag inte alls utesluter, tror du inte att det då tvärtom är lite tidigt att börja titta på börsen januari 2021?
Nu var det inte enskilda aktier som skulle ned 40% utan börserna.
Självklart köpte jag inte dåliga banker bara för att de blev billiga, finns bara en bank jag vill äga och det är SHB.
Självklart kommer vi ned på mina nivåer och skulle vi inte göra det så finns det ju massa andra saker att investera i, jag har redan hyresfastighet och blir det billigt kan det bli fler, har redan hus på Phuket men tokrasar priser på solkusten i Spanien tex så kan jag tänka mig ett hus där, eller varför inte en kåk i North Carolina. Skog vill jag oxå köpa.
Sa inte att jag skulle börja köpa i januari 2021 utan att jag då skall gå in och kolla vilka företag och fonder jag vill köpa senare under det året, så jag kommer alltså inte gå in en enda gång på vare sig Avanza eller Nordnet (där jag har konton) under 2020.
Citera
2020-04-21, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nej, men du är väldigt säker på att detta blir en djup lågkonjunktur.

Om det vet vi intet.
Det är jag 100% säker på... kommer bli en lågkonjunktur likt 90-tals krisen
Citera
2020-04-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Spåkula har jag inte men har alltid en plan som följs och dras inte med av känslor. Man bestämmer vad man skall göra i ”fredstid” och sedan följer man detta.

Ett lyxproblem blir ju att allt kommer att bli billigt, allt från utlandsbostäder, hyresfastigheter till börsen.. synd man inte har 10 tals miljoner att sätta sprätt på om sisådär 2-3 år 😊

Fast det var ju just det du inte gjorde. Du hade ju en stenhård plan med enda vilkor att gå in när vi låg på -40%.

När vi sedan började närma oss och i en del fall var nere på dom nivåerna gick du i från ursprungsplanen och la till ytterligare ett vilkor om att en viss tid skulle ha gått.

Tidsvilkoret fanns inte med från början och om du följt ursprungsplanen hade du varit avsevärt rikare nu.

Men vilka är dina nya mål nu då när du går in?
Citera
2020-04-21, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Det är jag 100% säker på... kommer bli en lågkonjunktur likt 90-tals krisen

Okej, då är 2021 alldeles för tidigt min vän, då skall då kika på 2022 -2023.

Jag kan säga att det inte blir så för Sveriges del, då statsfinanserna och statsskulden är okej. Man behöver inte dra åt.
Citera
2020-04-21, 13:37
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag ägnar mig sällan åt ren daytrading men mitt facit sett över tid är nog att det totalt har varit en bättre strategi att i lugn och ro sätta en kurs, även om man får justera den, än att i stundens hetta mer eller mindre i panik agera.

Jag har inte den kunskapen/verktygen/intresset att jag kan avgöra om kursen jag just nu ser på sekunden framför mig är den högsta/lägsta för dagen, jag blir bara stressad vilket leder till fel beslut och att jag går emot min strategi och har i stället (under normala förhållanden) lättare att i lugn och ro sätta en målkurs för dagen som jag prickar in mer träffsäkert.

Det behövs inte särskilt mycket kunskaper om man bara sätter sig och tittar på datan och inte stirrar sig blind på vad som händer timme till timme utan istället t ex vad som händer vecka till vecka istället.

En urbota simpel strategi är att helt enkelt köpa när det står -30% från föregående högstanivå.
Något som givetvis kan straffa sig på kort sikt men kan man tänka sig att vänta i 12 månader och inte förväntar sig att bli mångmiljonär pga köpet dagen efter så...

En annan ganska enkel strategi vore att helt enkelt bara titta på veckodatan och saker som RSI14 och StochRSI:
https://i.imgur.com/8WVkVL0.png
OMXSPI med endast stängningspriser + RSI + StochRSI

I ovan case skulle man helt enkelt bara vänta tills dess att det ser fördjävligt ut och att sedan RSI14 börjar trenda uppåt och StochRSI får ett kryss. Inte det svåraste i världshistorien.
Citera
2020-04-21, 13:38
Medlem
Autobahn76s avatar
Jag tror det här är över på någon vecka! En liten sättning och ingenting att oroa sig över. Sitt still i båten allihopa! Vad fyndar ni idag grabbar?
Citera
2020-04-21, 13:45
Medlem
Citat:
Fast det var ju just det du inte gjorde. Du hade ju en stenhård plan med enda vilkor att gå in när vi låg på -40%.

När vi sedan började närma oss och i en del fall var nere på dom nivåerna gick du i från ursprungsplanen och la till ytterligare ett vilkor om att en viss tid skulle ha gått.

Tidsvilkoret fanns inte med från början och om du följt ursprungsplanen hade du varit avsevärt rikare nu.

När låg vi på -40%?
Citera
2020-04-21, 13:48
Medlem
Citat:

Jag kan säga att det inte blir så för Sveriges del, då statsfinanserna och statsskulden är okej. Man behöver inte dra åt.
Hahaha.. denna skall bumpas i framtiden 😊
Citera
2020-04-21, 13:49
Medlem
Haddock93s avatar
Kommer bli en riktigt sur börsdag detta, troligtvis även vecka. Frågan är om första stödet håller i S&P, annars lär de bli åka av. Mycket troligt att om dessa dåliga nyheter kring oljan fortsätter kommer de få följdeffekter.

Kanske får vi ett A B C mönster ändå.

Med all rätta bör sägas, börsen är övervärderad idag (i min åsikt).

Det som kan hindra fallet är om Trump går ut med något uttalande om ytterligare nedskärningar i produktion, men kommer verkligen Saudi/Ryssland gå med på det?

Alldeles för osäkert med alldeles för lösa trådar på börsen för min smak.
Senast redigerad av Haddock93 2020-04-21 kl. 13:53.
Citera
2020-04-21, 13:51
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Okej, då är 2021 alldeles för tidigt min vän, då skall då kika på 2022 -2023.

Statsskulderna och finanserna må vara okej, men kan du säga samma om den kommunala ekonomin och den privata belåningen? Vem ska rädda dessa nu när det var kris redan innan Corona.

Detta är dock OT och bör diskuteras i Nationalekonomi.
Citera
2020-04-21, 13:53
Medlem
Citat:

-40%, går all in i 3 fonder 20% Spiltan Investmentbolag, 20% Swedbank Robur Asia, 60% Avanza Global. Normalt får jag 15-20k över på lönen var månad och de kommer oxå sättas in på samma fonder och kommer köpa den som gått upp mest de; månaden (följa trenden).
Dessutom kolla hus på solkusten i Spanien när det rasat där och blir nog nån mindre hyresfastighet i Sverige oxå..
Där har du min plan 🙂
Citera
2020-04-21, 14:00
Medlem
bergsdals avatar
Vet nån när USA börsen startar svensk tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in