2020-04-21, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
OT: Du kan överleva på kokt potatis, smör och vatten, helt utan att drabbas av bristsjukdomar.
Och allt detta har vi inom landet.
Kokt kött och kokt potatis varje dag..det kan man överleva på och få i sig de vitaminer man behöver.
Citera
2020-04-21, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
https://www.google.se/amp/s/www.businessinsider.com/study-recovered-coronavirus-patients-antibodies-2020-4%3famp

https://www.statnews.com/2020/04/20/everything-we-know-about-coronavirus-immunity-and-antibodies-and-plenty-we-still-dont/
I din artikel står det att antikroppar bildades 10-15 dagar efter "onset", dvs. när man får symptom. Det inträffar efter 2-14 dagar av inkubationstid.

Antikroppar är alltså 2-4 veckor efter att man blir smittad.
Citera
2020-04-21, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Or Norway and (soon-to-be) the UK?
Om man ska börja cherry-picka länder utanför EU som stödjer ens statistik, så väljer jag Japan.
Citera
2020-04-21, 12:41
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Kokt kött och kokt potatis varje dag..det kan man överleva på och få i sig de vitaminer man behöver.
Självklart kan du göra det,men kött är en trång faktor när landet saknar resurser.
Citera
2020-04-21, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I din artikel står det att antikroppar bildades 10-15 dagar efter "onset", dvs. när man får symptom. Det inträffar efter 2-14 dagar av inkubationstid.

Antikroppar är alltså 2-4 veckor efter att man blir smittad.

Which the other article states is relatively quite fast.
Citera
2020-04-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Så fortfarande extremt litet.
Varför tas det alls upp i media?
HUSlabs&THLs motsvarande studie (med n=450) var en liten notis med konklusionen att det inte går att säga ngt alls. (Annat än att det testade snabbtestet (som de tyvärr inte specificerade vilket det var) iaf inte gav falska positiv.)

Svaret var att trots att det var en så liten studie, så var resultatet såpass positivt att man ville dela med sig av det.
Man hävdar ingenstans att detta är något exakt tal, men för mig som hoppas på det bästa, så är det glada nyheter.
Sen får vi se hur det utvecklar sig när bredare testning kommer igång.
Citera
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:

På sommaren kan man fiska och plocka bär.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om man ska börja cherry-picka länder utanför EU som stödjer ens statistik, så väljer jag Japan.

Absolutely, it doesn’t change the fact that Sweden is top ten worldwide. This is a strange hill to die on. It also doesn’t make 10/27 an average.
Citera
2020-04-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Om den saken är vi lika eniga som när det svenska folket enhälligt beslutade sig för att avskaffa samhällets krisberedskap.

Jupp 100% rätt.
Jag var emot dock. Nedrustningen och allt. Minns det mycket väl.
"Vi ser inget hot just nu" sa de. Ahahahaha nej inte NU nej. Herregud. Och nu sitter vi i skiten.
Citera
Medlem
Citat:
81-årige Jan är svårt sjuk i corona – har inte fått träffa en läkare på tre veckor
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor

Detta är exakt så det fungerar. Han stängs ute från sjukhusvård och i stället sätter man in palliativ vård. De har i princip redan bestämt att han skall dö. Med sjukhusvård är det mycket möjligt att han hade överlevt. Jag tror knappt det är något annat land där man behandlar folk på det sättet. Det är en väldigt stor cynism i Sverige men det kallas modernt och effektivt. Det som förr kallades ättestupan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.sueddeutsche.de/panorama/coronavirus-news-deutschland-1.4828033

Delstat efter delstat i Tyskland inför munskyddstvång nu, t.ex. i kollektivtrafiken och i livsmedelsaffärer. Men det måste inte vara riktiga munskydd, det räcker med typ en sjal.

billigt och enkelt, inget att förlora
Citera
2020-04-21, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorns-varning-varlden-kommer-for-alltid-angra-det-har/

Vad trött man blir... ”alla skulle ha gjort som Kina” och ”då skulle vi inte ha behövt en lockdown och ekonomisk nedgång”. Jag förstår att om man jobbar på ett kinesiskt universitet så är man lite ”färgad” men om man nu är professor borde man kunna hålla någon sorts nivå i debatten.

Till att börja med är det magstarkt att lyfta fram ett land som förebild när det:
- skapat förutsättningar för sjukdomen att uppstå
- mörkat sjukdomens existens
- förföljt och fängslandet de som försökt larma om den
- mörkat hur den smittar och mörkat antalet smittade och döda
- infört sanktioner mot med reseförbud, utegångsförbud och igensvetsade dörrar till bostäder på ett sätt som ingen demokrati kan genomföra

Att dessutom säga att Kina inte hade en lockdown och att den inte ledde till en ekonomisk nedgång är bra märkligt.

Ibland undrar jag om dessa medicinska experter och forskare helt saknar koppling till resten av världen, dess demokratiska och ekonomiska principer. Uttalanden som ”vi borde stänga ner allt till vi har ett vaccin” eller ”alla borde gjort som Kina” är fullständigt verklighetsfrånvända.
På sätt och vis har hon rätt och då hade vi kunnat utrotat viruset till och med. Väst hade ju åtminstone kunnat stängt all flygtrafik till Kina och låtit dom bita i det sura äpplet själva. WHO var inte sugen på det och där har vi ett fel, ekonomin först och se vad det leder till. Nu är det väl svårt att straffa Kina eller någon på det sättet för då mörkar dom ännu mera nästa gång. Hur som helst måste ju WHO och världen rycka upp sig efter detta och se till att utbrott hanteras snabbt och att först och främst flyg och fartygstrafik stängs ner med karatäner av resenärer. Någon överenskommelse om ersättning för det drabbade landet bör också göras så att det inte mörkas.

Det håller jag med om att nedstängning av allt tills vaccin kommer är fullständigt omöjligt för då blir det många svältande i världen. Inte ens Kina gör det utan hade nedstängning i en provins en eller två månader vad jag kommer ihåg och restriktioner i övriga landet. Men visst, blir alla länder mer miljövänliga och sympatiska så har vi självförsörjning på det mesta och klarar det, inte mig emot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in