2020-04-21, 12:24
Medlem
von Hindenburgs avatar
Jämförelse från utlandet. Los Angeles County har drygt 4% smittade.

Citat:
Hundreds of thousands of Los Angeles County residents may have been infected with the coronavirus by early April, far outpacing the number of officially confirmed cases, according to a report released Monday.

The initial results from the first large-scale study tracking the spread of the coronavirus in the county found that 4.1% of adults have antibodies to the virus in their blood, an indication of past exposure.

https://www.latimes.com/california/story/2020-04-20/coronavirus-serology-testing-la-county
Citera
2020-04-21, 12:25
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Herre Gud. Antikropptstesten på bara 100 blodgivare, vilket inte är en representativ grupp i samhället, var ju bara en validitetstest för det amtikroppstest som kommer att börja användas nu, inte minst på sjukvårdspersonal och äldreomsorgspersonal.

Så precis som i Helsingfors, då (men 1/4 så många testade).

Så varför lyfts detta upp som bas för något överhuvudtaget?
Det verkar fullkomligt sanslöst att alls spekulera utifrån denna 11% siffra.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Riktigt intressant blir det inom några veckor när FHM börjar mäta på ett stort representativt slumpmässigt urval människor i hela landet med antikroppstester. Gör man det sedan regelbundet så kommer vi att veta exakt hur situationen ser ut på olika håll i landet, hur den utvecklas och med vilken hastighet.

Jepp. Liknande på gång i Finland också, om jag minns rätt ca 7 500 som vår studie skall basera sig på.

Men "exakt" är kanske inte ordet jag skulle använda här. Absolut inte i Finland, men också i Sverige har människor förändrat sitt beteende såpass mycket att jag vågar tippa på att smittan kommer att röra sig mera i kluster och inte jämnt utbrett över hela befokningen.
Citera
2020-04-21, 12:26
Medlem
guldkorns avatar
https://www.expressen.se/tv/nyheter/coronaviruset/professorns-varning-varlden-kommer-for-alltid-angra-det-har/

Vad trött man blir... ”alla skulle ha gjort som Kina” och ”då skulle vi inte ha behövt en lockdown och ekonomisk nedgång”. Jag förstår att om man jobbar på ett kinesiskt universitet så är man lite ”färgad” men om man nu är professor borde man kunna hålla någon sorts nivå i debatten.

Till att börja med är det magstarkt att lyfta fram ett land som förebild när det:
- skapat förutsättningar för sjukdomen att uppstå
- mörkat sjukdomens existens
- förföljt och fängslandet de som försökt larma om den
- mörkat hur den smittar och mörkat antalet smittade och döda
- infört sanktioner mot med reseförbud, utegångsförbud och igensvetsade dörrar till bostäder på ett sätt som ingen demokrati kan genomföra

Att dessutom säga att Kina inte hade en lockdown och att den inte ledde till en ekonomisk nedgång är bra märkligt.

Ibland undrar jag om dessa medicinska experter och forskare helt saknar koppling till resten av världen, dess demokratiska och ekonomiska principer. Uttalanden som ”vi borde stänga ner allt till vi har ett vaccin” eller ”alla borde gjort som Kina” är fullständigt verklighetsfrånvända.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
PRB estimates 2019 World bank 2018 and its not a huge difference, only one position. I usually trust the latest statistics. Not big difference in quality between PRB and world bank

Go after whichever you like, 10th or 12th worldwide doesn’t change my statement that Sweden has one of the largest percentages of the elderly population worldwide — only strengthens it.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jämförelse från utlandet. Los Angeles County har drygt 4% smittade.

https://www.latimes.com/california/story/2020-04-20/coronavirus-serology-testing-la-county
När fick Los Angeles kommun sitt första bekräftade covid-19 fall?
Citera
2020-04-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Håller med om att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser.
Dock kan ju denna ihop med den som visade på 20% av hemtjänstpersonal för någon vecka sedan, tyda på att det inte handlar om någon 2-3% som varit smittade.
Vore ju märkligt att just blodgivare och hemtjänstpersonal i högre grad skulle vara smittade..

Nä, håller med. Tänkte skriva att testet ändå var intressant, men insåg att jag skulle tala mot mig själv.
Men 11% i den gruppen, med tanke på att testgruppen varit friska i minst 2 veckor, tyder ju nånstans på att det ligger en bra bit över 11%. Vet inte hur många fler procent som smittas varje vecka dock, men om R0=2,5 så bör det spridits en hel del.

Ska bli intressant att se dom första, kvalitativa, testresultaten.
Citera
2020-04-21, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej. Det är biologiskt omöjligt för kroppen att snabbt bygga antikroppar för en okänd antigen.

Yet, relative to other viruses, the process is quite fast.
Citera
2020-04-21, 12:29
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Så precis som i Helsingfors, då (men 1/4 så många testade).

Så varför lyfts detta upp som bas för något överhuvudtaget?
Det verkar fullkomligt sanslöst att alls spekulera utifrån denna 11% siffra.

Jepp. Liknande på gång i Finland också, om jag minns rätt ca 7 500 som vår studie skall basera sig på.

Men "exakt" är kanske inte ordet jag skulle använda här. Absolut inte i Finland, men också i Sverige har människor förändrat sitt beteende såpass mycket att jag vågar tippa på att smittan kommer att röra sig mera i kluster och inte jämnt utbrett över hela befokningen.

Blodgivare är en bra grupp att analysera.
Man vet vilka dessa är, samt hur stor del av befolkningen som lämnar blod.
Då kan man räkna upp resultatet med viss säkerhet.
Citera
2020-04-21, 12:29
Medlem
Beaver14s avatar
Statistik från UK:s motsvarighet till SCB visar att dödstalen pga covid-19 är 40% högre än officiellt rapporterade. UK har bara rapporterat personer avlidna på sjukhus men nu när dödaattester börjar trilla in till statistikmyndigheten visar det att många dör utanför sjukhuset.

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

Hur var det med att Sverige har världens sämsta rapportering? Jag skulle hävda att har ett relativt lågt mörkertal. Sen blir det eftersläpning eftersom det även hos oss tar längre tid för dödsfall utanför sjukhus att komma in i statistiken.
Citera
2020-04-21, 12:30
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
UNDERBARA REKOMMENDATIONER FRÅN FHM!

Från Aftonbladets chatt om Corona.

FRÅGAN:
Försöker få svar igen! Jag har troligtvis fått corona enligt samtal med läkare och ska isolera mig. Har en dotter som går i mellanstadiet, bör jag skicka dit henne när jag är sjuk? Finns ingen risk hon smittar? Hon har myst o hostat några ggr men det gör hon ofta i normala fall. Tacksam för svarEewa

SVARET:
​Hej Eewa, Folkhälsomyndigheten skriver att familjemedlemmar som inte har symtom kan göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det givetvis extra viktigt att vara uppmärksam på symtom. Om din dotter har symtom är rådet att hålla henne hemma, även om symtomen är små/få.

Deras rekommendationer talar mot sig själva, jag påstår att man vill ha en smittspridning och inte hejda den, eftersom Corona är så otroligt smittsamt bör samtliga i ett hushåll stanna hemma i karantän om en av medlemmarna är smittad.
Hur svårt ska det vara att förstå en så självklar sak?!
… [ Visa mindre ]

Bra uttryckt och helt sant.
Vad är din poäng? Hon fick väl rådet att låta barnet stanna hemma?

Om din dotter har symtom är rådet att hålla henne hemma, även om symtomen är små/få.
Citera
2020-04-21, 12:31
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Var det alltså 50+50 för hela studien?

Det är ju absurt att det övht får något genomslag i media i så fall.
Nej, det var 100+100
Så fortfarande extremt litet.
Varför tas det alls upp i media?
HUSlabs&THLs motsvarande studie (med n=450) var en liten notis med konklusionen att det inte går att säga ngt alls. (Annat än att det testade snabbtestet (som de tyvärr inte specificerade vilket det var) iaf inte gav falska positiv.)
Citera
2020-04-21, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Ranked 9/44 is not average.
Det är bara 27 länder i EU.

Och de flesta av de stora länderna har äldre befolkning än vi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in