2020-04-21, 11:58
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Att beräkna spridning av sjukdom utifrån svar på antikroppstest har betydande felkällor är sensmoralen i alla fall i detta tidiga skede.

Definitivt. Borde iaf vara det som folk lär sig.

Om jag förstått saken rätt så har dessa små preliminära antikropps-studier fått stort genomslag i svensk media?
Hur mycket överdriver FB? Är det faktiskt så illa med svensk medias naturvetenskapliga allmänbildning som man får intryck av här?

(Nej, jag klarar inte av att bläddra igenom, dagstidningarna är för det mesta låsta i Sverige, och redan layouten på kvällstidningarna ger mig huvudvärk.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Det är stor humor att läsa alla dessa konton som hävdar att alla länder som haft lockdown nu ångrar sig och följer Sverige:s goda exempel.
När de egentligen följer sin egen plan och nu öppnar försiktigt med smittan under hyfsad kontroll och dessutom har haft betydligt färre döda.
Snacka om att tolka allt ohederligt och enögt.

Sedan har de en poäng i att vi vet inte vad slutresultatet blir ännu. Men att andra länder följer Sverige är rent nonsens. Jag skulle bli mycket förvånad om Norge/Danmark/Finland kommer ha i närheten av våra siffror på döda per capita om ett år.

De är så jävla dumma.
Det finns bara en chans att någon följer Sveriges strategi.
Och det är att ALDIG stänga ner landet.
Eftersom ALLA har stängt ner landet så är det redan slutsnackat att ingen har eller kommer följa Sveriges linje.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Ja men vi skulle klara oss på 50%. Vi blir inga tjockisar men vi skulle inte svälta. Vi får äta gröt och ärtsoppa som våra förfäder.
Att vi inte skulle svälta när tillgången på livsmedel inte bara reduceras till hälften, utan utbudet också begränsas till gröt och ärtsoppa var något av det dummaste jag hört.

Här kan du läsa på om vad svält innebär och vad det gör med immunförsvaret i dessa kristider.
Information regarding the stages of starvation and the effect malnutrition has on the human body.
<klipp>
Few people die directly from starvation because they usually die of an infectious disease first.
https://www.disabled-world.com/fitness/starving.php
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Är lite förvånad över att personer som framställs som experter slänger ur sig påståenden av den arten. Dels finns det inga vetenskapliga undersökningar som tyder på någon sanning i påståendet och dels faller det som du säger på sin egen orimlighet.

Syftet är väl att få befolkningen att tro att de redan har haft det, så att de lättare smittas. De som är smittade nu är de som är riskbenägna eller har ett jobb som utsätter dem för smitta. Resterande försiktiga är svårsmittade, det vet de, men de måste ändå smitta dessa för att komma upp i flocken.

Därför ljuger mannen tror jag
Citera
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Considering half of the thread is just reciting other studies made by people with resumes just as or if not more impress than Giesecke’s, your point is moot. If you want to believe the old guy who decided to go skiing in the middle of this pandemic is the be-all to end-all debate, that’s on you. But slamming people for following other studies and then sharing and discussing findings here is nothing more than pretentious.

Exakt. Känns ju lite töntigt att hänvisa till Gieseckes kunnande efter intervjun han gjorde i UnHerd också. Några favoriter, ej verbatim:

- Giesecke börjar yra om att "dååå yåå riiily tink it's sustäjnable with piiipl fårced hävin pärmits tå gå outsajd?" varvid intervjuaren pekar ut att man behöver inga permits.

- Giesecke gör en prognos på UK utifrån Sveriges siffror "så hau mäny are yå, 50 milljån?", "65...", "65... så multplaj baj six så it wood be 12000 cäjses in the UK", "yeah we already had 13000... dead", "ööhh... mäjbe 18000...".

- Giesecke konstaterar att "the piipl whå dai will dai whatävär we doo". Intervjuaren inflikar "we'll there's an argument that extending the curve might buy time for better treatments and so on". Giesecke replikerar "wäll... eh... yå cän't doo thät in a demåcracy".

- M.m.

Det är mycket möjligt att Giesecke har rätt i princip (dvs att smittan kommer visa sig vara som en riktigt tuff influensa), men någon större koll på omvärlden har han ju inte och siffrorna han slänger sig med är skrattretande felaktiga. Dessutom så kvarstår frågan hur man kunde ta beslut om Sveriges strategi i Januari och trots detta så sent som i Mars tjata om att risken för spridning var låg, att man hade god beredskap, att skidresor inte utgjorde någon risk, att Sverige skulle peaka om några dar, osv?
Citera
2020-04-21, 11:59
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
UNDERBARA REKOMMENDATIONER FRÅN FHM!

Från Aftonbladets chatt om Corona.

FRÅGAN:
Försöker få svar igen! Jag har troligtvis fått corona enligt samtal med läkare och ska isolera mig. Har en dotter som går i mellanstadiet, bör jag skicka dit henne när jag är sjuk? Finns ingen risk hon smittar? Hon har myst o hostat några ggr men det gör hon ofta i normala fall. Tacksam för svarEewa

SVARET:
​Hej Eewa, Folkhälsomyndigheten skriver att familjemedlemmar som inte har symtom kan göra som vanligt och gå till skola, förskola eller jobb. I familjer eller hushåll där någon är sjuk är det givetvis extra viktigt att vara uppmärksam på symtom. Om din dotter har symtom är rådet att hålla henne hemma, även om symtomen är små/få.

Deras rekommendationer talar mot sig själva, jag påstår att man vill ha en smittspridning och inte hejda den, eftersom Corona är så otroligt smittsamt bör samtliga i ett hushåll stanna hemma i karantän om en av medlemmarna är smittad.
Hur svårt ska det vara att förstå en så självklar sak?!

Kul när ungarna börjar smitta lärare i riskgrupp. Vad jag vet så måste man fortfarande gå till jobbet fastän man är riskgrupp och då menar jag inte lite övervikt utan svårare saker, t ex immunosuppressiv eller cancerbehandling.
Citera
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Our percentage of 65+ is one of the highest in the world.

Our percentage of Idiots is as well. Like the guy you were responding to.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
11% av friska blodgivare har antikroppar. Har inget med sjuka att göra. 80% av sjuka utvecklar antikroppar. Två undesökningar två resultat. På en blodcentral går friska ock lämnar blod som behövs i sjukvården.
Antikroppar från tillfrisknade har börjat användas som behandling av redan sjuka och hjälper visst i hälften av fallen. Man kan även tänka sig att det skulle kunna användas i förebyggande syfte för riskgrupper. Inte lika bra som ett vaccin, men borde kunna ge ett visst skydd för en kortare tid när vi nu inte har något vaccin. Ju fler som börjar ha antikroppar, desto mer kan det "skördas".

Jag har inte läst om antikroppar i förebyggande syfte för covid-19, men mässling förebyggdes tydligen ibland på det sättet, s.k. "konvalescentserumprofylax", fram till 5-6e inkubationsdagen. Skyddet varade i veckor till månader.

Stockholm epidemisjukhus hade en konvalescentserumcentral där läkare kunde beställa konvalescentserum för behandling, i mån av tillgång.

Så det är kanske bra om folk insjuknar och tillfrisknar. Det kan rädda liv.
Citera
2020-04-21, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
The population in San Marino are older than in Sweden. I think it's nearly over in San Marino, as for the state of New York. The spread was so fast that 70-90 pecent of the population already have had covid-19.

Nope

Here is some facts

https://www.prb.org/countries-with-the-oldest-populations/
Citera
2020-04-21, 12:00
Medlem
Troians avatar
Citat:
No, we don’t — but we know that the virus is deadlier the older you are, and that Sweden has a higher percentage of the elderly population.

Nja. Sverige har marginellt fler 65+, San Marino har väsentligt fler 55-64.

Men även om ålderssammansättningen vore identisk, så innebär det inte att dödligheten kan överföras.

San Marino:

55-64 years: 14.28% (male 2,367/female 2,520)

65 years and over: 20.24% (male 3,123/female 3,805) (2020 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/print_sm.html

Sverige:

55-64 years: 11.9% (male 610,521/female 603,795)

65 years and over: 20.59% (male 974,410/female 1,126,142) (2020 est.)

https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/sw.html
Citera
2020-04-21, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa

Kan detta stämma?
Om inte, hur många blodgivar-prov i denna 11% studie?
Är det någon som har primärkälla för den här blodgivar-undersökningen och kan länka?

Ja, det undrar jag också. Kan ju likaväl ha varit 9 personer som testades och en hade antikroppar (=11%).
Citera
2020-04-21, 12:01
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Att bara räkna i monetära termer är lite missvisande. Vi är i princip självförsörjande avseende spannmål, mejeriprodukter och ägg/kött. Stor del av importen består av frukt, kaffe och liknande. Då ska man komma ihåg att vi endast konsumerar 13% av spannmålet som direkt föda (bröd/pasta/etc) resten blir biobränsle, djurfoder, öl och annat underlag för förädlade produkter.
I händelse av en förestående brist på livsmedel skulle man snabbt kunna ställa om till en produktion som är mer inriktad på att upprätthålla livsmedelsförsörjningen för befolkningen i landet.
MSB har snorkoll på den här typen av problematik, även om man inte är publik med de planer som finns - bara vetskapen kring förberedelser skulle kunna skapa panik (i synnerhet om det filtreras genom kvällstidningarnas jakt på klick).

Den verkligt svaga länken i livsmedelsförsörjningen är importberoendet av konstgödsel, vi har ytterst sparsamma reserver (vi talar månader) att tillgå.

https://www.naturskyddsforeningen.se/sites/default/files/dokument-media/fakta_rent_mjol_2015_0.pdf

Självförsörjande på 3 saker varav en är socker.

https://supermiljobloggen.se/nyheter/sverige-bara-sjalvforsorjande-pa-tre-livsmedel/

Mums!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in