2020-04-21, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
I dagsläget är det meningslöst att prata om CFR och IFR eftersom man inte kan komma överens om hur många som är asymptomatiska.

Det är i så fall bättre att kolla hur många som dött ur populationen som helhet, eftersom det är en säkrare siffra, och då toppar San Marino på 0.11%. Större länder kommer säkert att närma sig den siffran på sikt.

Princess Diamond går knappast att jämföra emot, både p.g.a. att populationen var väldigt gammal, och för att testningen verkade fokuserad kring att topsa folk, vilket vi vet nu inte ger några bra resultat annat än för dem som har aktiva symptom.

Nu är det inte över i San Marino. Kurvan går fortfarande uppåt men aktiva fall har kanske nått toppen.
40 personer har hittills dött och det finns 362 aktiva fall. En del av dessa kommer så klart att dö, så 0,11% är naturligtvis ett minimum. Jag tror det hamnar närmare 0,3% innan detta är över.

Säg att det skulle stanna på 0,3%. Det skulle för Sveriges del innebära 30.000 döda. .
Citera
2020-04-21, 11:27
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erwynn
Har letat som en galning men hittade enbart om 11 av 100 som utvecklat antikroppar av random blodgivare, vilket är bra siffror? Det tar tid för kroppen att utveckla antikroppar. Från 1v och uppåt.

Om du åsyftar en annan artikel där man testat 100 smittade av corona och endast 11 av dessa utvecklat antikroppar får du gärna länka.
Jag menade den artikeln men tydligen läste jag den som fan läser bibeln ungefär.
Jag missuppfattade det helt.
Jag trodde att det handlade om hundra personer som hade varit sjuka där man såg att endast 11 utav 100 utvecklat antikroppar.
Men det här med random personer tycker jag att är ännu osäkrare siffror.
Jag kanske tänker helt fel men hittar man inga antikroppar hos 89 personer så kan ju de ha lyckats hållit sig undan smittan just då.
Citera
2020-04-21, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Helt ok för mig att du tycker att jag innehar samma kompetens som Gisecke och Tegnell. Tyvärr håller jag inte med dig även om jag har mer kunskap än medeltalet.

I viss mån handlar allt om gissningar under denna pandemi eftersom vi inte har sett något like på 100 år.

Att random charlatan skulle göra mer avancerade gissningar än erfarna och utbildade människor under denna kris, är väl ungefär lika förståndigt som att hävda att Bosse bildoktor borde gå in på sjukhuset och kräva att få skalpellen av neurokirurgen, eftersom han sannolikt förstår sig på hjärnan så mycket bättre.

Considering half of the thread is just reciting other studies made by people with resumes just as or if not more impress than Giesecke’s, your point is moot. If you want to believe the old guy who decided to go skiing in the middle of this pandemic is the be-all to end-all debate, that’s on you. But slamming people for following other studies and then sharing and discussing findings here is nothing more than pretentious.
Citera
2020-04-21, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Fattas det ett ord i ditt inlägg? utan det ordet verkar du prata mot dig själv.
Danke. Ändrade.
Citera
2020-04-21, 11:31
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nu är det inte över i San Marino. Kurvan går fortfarande uppåt men aktiva fall har kanske nått toppen.
40 personer har hittills dött och det finns 362 aktiva fall. En del av dessa kommer så klart att dö, så 0,11% är naturligtvis ett minimum. Jag tror det hamnar närmare 0,3% innan detta är över.

Säg att det skulle stanna på 0,3%. Det skulle för Sveriges del innebära 30.000 döda. .

Ditt sista stycke:

0,3 procent döda i San Marino innebär inte 0,3 procent döda i Sverige.
Citera
2020-04-21, 11:32
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwieback
Sverige har gott om mat för att föda sin befolkning. Det kanske inte blir så många tacos och sushi men vi har tillräckligt med bröd och säd, mjölk, kött, ägg, rotfrukter och äpplen för att du inte ska svälta.
Okej mars 2020-konto.
Den sammanvägda självförsörjningsgraden för livsmedel är i teorin idag 50 procent jämfört med 75 procent för 20 år sedan. Halva befolkningen skulle således kunna bli utan mat på bordet i händelse av en djup kris där importen av livsmedel stannar av.
https://samnytt.se/sveriges-sjalvforsorjningsgrad-pa-livsmedel-extremt-lag/
En rad länder har i kölvattnet av coronaepidemin infört restriktioner för exporten av viktiga livsmedel för att säkerställa dessa för sin egen befolkning.
https://samnytt.se/corona-far-lander-att-stoppa-exporten-av-viktiga-livsmedel/

Känns tryggt nu efter ditt lugnande besked och försäkran.
Citera
2020-04-21, 11:33
Medlem
Micke Bellmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Rapporter kommer du inte höra i västvärldens Nordkorea. Min kusin, en mycket frisk kvinna på 40 år och som jobbar hemma blev smittad av sitt skolbarn. Hon är på sjukhuset sedan förra vecka. Barn är enorma asymptomatiska smittspridare.

Träffade hon ingen annan? Gick hon inte ens till affären och handlade mat?
Citera
2020-04-21, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ditt sista stycke:

0,3 procent döda i San Marino innebär inte 0,3 procent döda i Sverige.

It would be weighted higher in Sweden, considering we have one of the highest percentage of elderly population in the world.
Citera
2020-04-21, 11:37
Medlem
1/3 är avlidna är gamla från äldreboenden. Här ett exempel på en som snart pryder statistiken.

Skulle vilja kalla det för skandal då Tegnell hela tiden säger att vi ska skydda de äldre äldre. Bah, Totalfiasko. Det är dags för medierna att kartlägga vilka firmor som driver dessa äldreboenden som är värst. Den här gubben verkar dessutom fått corona på sjukhus. Och läkarna undrar över varför folk inte söker sig till sjukhus nu. Av ren självbevarelsedrift, skulle jag tro.

Familjeläkarna har man ju blivit bekant med under den här tiden. Inte första gången i medierna. Inte säkert den sista gången heller.

Företaget Familjeläkarna som ansvarar för sjukvården på Jan Anderssons boende, vill inte uttala sig om enskilda fall och avböjer en intervju. I ett uttalande skriver företaget att bedömningar kan göras genom att en sjuksköterska närvarar fysiskt samtidigt som en läkare är på distans. Familjeläkarna hänvisar till Socialstyrelsen nya riktlinjer där läkare uppmanas till fler bedömningar över telefon och att undvika besök.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/81-arige-jan-ar-svart-sjuk-i-covid-19-har-inte-fatt-traffa-en-lakare-pa-tre-veckor
Citera
2020-04-21, 11:38
Medlem
Om 11% procent av dom där blodgivarna har haft corona utan symptom, hur går det ihop med AT tvärsäkerhet om att asymptomatiska inte smittar, hur funkar det egentligen , har dess inte kunnat smitta?

Om dom kan smitta är inte detta ett skäl att sparka AT?
Citera
2020-04-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Fler har haft smittan i Sverige så dessa länder har problemen framför sig, sjukvården har inte klappat ihop och vi har hållit ekonomin i bättre skick än dessa länder. Danmark och finland ångrar sina nedstängningar och öppnar nu (igår i danmark) upp vilket innebär att smittan där kommer öka igen.

Fortfarande marginellt fler döda än ett vanligt influensaår.

Or the lockdowns have had the desired effect and they can now re-open with a low grade of infection and the ability to treat their elderly?

Marginally more deaths? How many do you think die of the flu in Sweden a year? It’s not even been a quarter of a year yet.
Citera
2020-04-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Fler har haft smittan i Sverige så dessa länder har problemen framför sig, sjukvården har inte klappat ihop och vi har hållit ekonomin i bättre skick än dessa länder. Danmark och finland ångrar sina nedstängningar och öppnar nu (igår i danmark) upp vilket innebär att smittan där kommer öka igen.

Fortfarande marginellt fler döda än ett vanligt influensaår.

Ångrar att dom stängt ned? Hur menar du nu?

Länka gärna uttalande från experter / politiker i respektive länder som säger att det var ett misstag att stänga ned alls. Det vore mycket intressant att läsa.

Eller är det bara så enkelt att man börjar öppna upp - för det är ju precis det man gör när man fått kontroll och vill gå vidare? Eller trodde du att länderna som stängde ned skulle förbli stängda i all... evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in