2020-04-21, 10:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Giesecke är en föredetting som inte hängt med alls i utvecklingen kring detta virus, han har haft lika många fel som Tegnell, sitter och killgissar och teoriserar precis lika illa, man måste vara en idiot som har något som helst förtroende till honom om man hängt med i utvecklingen här (och läst sina studier, inte sorterat bort de från Asien framförallt, vilket dessa båda herrar verkar ha gjort)

Att du försvarar honom betyder bara att du är lika okunnig själv.

Helt ok för mig att du tycker att jag innehar samma kompetens som Gisecke och Tegnell. Tyvärr håller jag inte med dig även om jag har mer kunskap än medeltalet.

I viss mån handlar allt om gissningar under denna pandemi eftersom vi inte har sett något like på 100 år.

Att random charlatan skulle göra mer avancerade gissningar än erfarna och utbildade människor under denna kris, är väl ungefär lika förståndigt som att hävda att Bosse bildoktor borde gå in på sjukhuset och kräva att få skalpellen av neurokirurgen, eftersom han sannolikt förstår sig på hjärnan så mycket bättre.
Citera
2020-04-21, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Hur kommer man då fram till att 11 % av de sjuka har utvecklat antikroppar?
Eller menar du att man kan utveckla antikroppar utan att ha varit smittad?
De har hittat antikroppar hos 11% av blodgivarna, vilket då visar att de varit smittade utan att veta om det.
Citera
2020-04-21, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Giesecke är en föredetting som inte hängt med alls i utvecklingen kring detta virus, han har haft lika många fel som Tegnell, sitter och killgissar och teoriserar precis lika illa, man måste vara en idiot som har något som helst förtroende till honom om man hängt med i utvecklingen här (och läst sina studier, inte sorterat bort de från Asien framförallt, vilket dessa båda herrar verkar ha gjort)

Att du försvarar honom betyder bara att du är lika okunnig själv, eller delar brevlåda.

Eller så vet han efter fem pandemier att folk reagerar likadant varje gång och att det sker vilda spekulationer om allt ifrån laboratorium till impotens. Det gäller att sortera bort allt oviktigt och fokusera på rätt saker. Jag tycker för övrigt att det är fullt rimligt att sortera bort alla studier från Asien (vilket de dock inte gör). Visst, vi har en del att lära när det kommer till smittspårning och att reagera i tid, men när det kommer till vetenskap är Europa och USA ohyggligt långt framför resten av världen. Med Kineser vet man aldrig heller om det därtill finns bakomliggande syften.

Med det sagt är Gisecke uppenbarligen en väldigt optimistisk person och det känns helt osannolikt att 60 % av Stockholm är smittade.
Citera
2020-04-21, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
I Italien räkmar man döda med CoVID19, inte av CoVID19 och någon överdödlighet finns inte (även om siffrorna bollas hit och dit på ett märkligt sätt).

Vad som skett under husarresten är att man placerat ut tusentals 5G-mastar vars strålning ofta är olagligt hög. Detta har skett exakt samtidigt som folk tvingades sitta hemma och trycka. En tillfällighet?

Ja, det är en tillfällighet. Det är väldigt små skillnader i radiokodning mellan 4G och 5G. Effekterna är mycket lägre än vad du utsätt för av andra typer av radio (exempelvis din WiFi-router hemma).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
Again, the dataset is too small to make claims like that — but it does suggest that we’re 1/8th of the way through this. No antibody testing is 100% accurate to my knowledge so I’ll wait for the paper and the critique. Wish they had chosen a larger dataset though.
Visst, det är ett litet datamaterial. Du får givetvis tvivla på det, om du vill.

För min egen del så känner jag dock inga skäl att tro motsatsen, tills vidare. Skälet är att det är i linje med andra analyser som försöker uppskatta immuniteten med helt andra tillvägagångssätt.

Alla regioners dödstal har hittills vänt nedåt vid 300 döda per miljon invånare, det är ett faktum som är svårt att bortförklara på andra sätt än genom immunitet. Och Tom Brittons matematiska analyser av spridningen pekar också på tvåsiffriga tal av immunitet i Stockholm.
Citera
Medlem
Citat:
I Italien räkmar man döda med CoVID19, inte av CoVID19 och någon överdödlighet finns inte (även om siffrorna bollas hit och dit på ett märkligt sätt).

Vad som skett under husarresten är att man placerat ut tusentals 5G-mastar vars strålning ofta är olagligt hög. Detta har skett exakt samtidigt som folk tvingades sitta hemma och trycka. En tillfällighet?

Denna karta visar att det är en överdödlighet i Italien. Men den blir inte så stor som man kunde tro om man bara räknar coronadöda, eftersom dödsfall av andra orsaker minskar.
http://euromomo.eu/
Citera
2020-04-21, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
En dödlighet på 1,5 %är mycket högt. I San Mariano är den 0,11%på Diamond Princess var den 0,18% över hela besättningen och passagerare.
Det har du kanske rätt i, tyskarna kom fram till en IFR på 0,37% och använder vi det kommer vi närmare 600 000. Nu är IFR lite svårt att beräkna då asymtomatiska människor kan dö utan att att man vet att dom var smittade med covid-19 och det var orsaken. Människor kan också dö på vårdhem och åldringsboenden utan att registreras med covid-19 som orsak eftersom dom aldrig testades. Nu tror jag att IFR är 0,6% och att vi har eller haft 250000 smittade. Sen är det ju så att många av dessa är människor som inte bryr sig och inte är i någon riskgrupp dom känner till. Väldigt många håller sig just nu undan smitta men när dom senare blir smittade så är det troligt att IFR ökar igen.
Tyskland och Sydkorea håller just nu ett CFR mellan 1-2%, Italien hade ett högsta på 12,25%.

Alla siffror är beroende på land, sjukvård och åtgärder. Att skriva något i sten som Gieseke ofta gör är dumt.
Citera
2020-04-21, 10:59
Medlem
Citat:

Jag vet ingenting om det där med 5G men hört lite om olika konspirationsteorier kring det. Frågan som spontant dyker upp i mitt huvud är vad en regering skulle tjäna på att sätta upp 5g nät om det var skadligt för dess befolkning?

Det kan vara en tillfällighet, tycks mig vara så att det alltid ligger något i alla konspirationsteorier. Typ som att universum alltid ger en anledning till tvivel. Vad vet jag.

Fast det dör knappast så många i Italien per dag att bårhusen får sådana massiva problem med att ta hand om döda. Vården var ju kollapsad med patienter på golvet, eller om det var Spanien vet ej.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Ok så du föredrar okunskap före kunskap och oerfarenhet framför erfarenhet. Bra då vet vi

Sa jag det?

Kunskap och erfarenhet ger inte per automatik respekt.

Nu slutar vi, anser jag.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Och det finns säkert tio till som säger det motsatta. Diskussionen är huruvida Daily Mail kunskapssökande kan anses som en valid och reliabel metod.

Det får du ta i medieforat.

Här diskuterar vi covid och det jag berättade om var att den brittiske medicinprofessor Carl Heneghan, professor i evidensbaserad medicin vid universitetet i Oxford, berömmer den svenska strategin och ger oss helt rätt.
Citera
Medlem
Skvistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Handsprit är bara en del i skyddet. Hostar någon nära dig inomhus hjälper endast partikelmask. Tvål och vatten funkar lika bra som handsprit.

Mycket möjligt, men jag svarade bara på att det finns handsprit i affärerna, har inte disskuterat skyddet.
Citera
2020-04-21, 11:00
Medlem
Motacilla.albas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Eh..?
Hur kommer man då fram till att 11 % av de sjuka har utvecklat antikroppar?
Eller menar du att man kan utveckla antikroppar utan att ha varit smittad?
11% av friska blodgivare har antikroppar. Har inget med sjuka att göra. 80% av sjuka utvecklar antikroppar. Två undesökningar två resultat. På en blodcentral går friska ock lämnar blod som behövs i sjukvården.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in