2020-04-20, 23:50
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Kan du berätta vad du ser om det är inte hemligt. Svara varför fick massmedia 200 miljoner extra stöd ? Möt med fakta som nedan.

200 miljoner extra till medierna | Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vb8Q41/200-miljoner-extra-till-medierna

Säpo vart politiskt styrda, inge kul.
Citera
2020-04-20, 23:51
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Studien är väl inte ens trovärdig? Sjuka blir inte testade. Inte ens sjukvårdspersonal blir testade. Bli blodgivare är väl enda sättet att bli testad idag om du haft smittan? Då är det väl självklart att folk som haft smittan blir blodgivare om de vill få bekräftat att de är ok.
Klockrent!
Citera
2020-04-20, 23:51
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Vet inte riktigt men att ha antikroppar är väl mer att det blir som vid en vanlig influensa när du drabbas av det nästa gång.
Immun blir man nog inte.
Ingen är väl immun mot influensor. Eller de flesta är väl inte det.

Jag är immun mot calicieviruset tex.
Alla andra spyr som rävar och jag städar upp efter dem ungefär.

Vet du nåt coronavirus man inte blir immun ut på rak arm? Ta det inte som att jag är snorkig, jag bara undrar om det finns/är vanligt.
Citera
2020-04-20, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Ja. Alltså studien från antalet med antikroppar kan inte jämföras med antal dödsfall enligt mig. Eftersom det inte är dom i vanliga fall som dör av viruset. Men jag kanske gör en tankevurpa
Mmm, jag tror du gör tankevurpa. Men jag antog att smittspridningen är jämt fördelad över alla åldrar. Dvs 11% 90 åringar såväl som 10 åringar var hade insjuknat för åtminstone 2 veckors sedan...
Citera
2020-04-20, 23:54
Medlem
Att man inte skulle bli immun är en av myterna som söndrarna försöker sprida.
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Såg att 11% av befolkning har utvecklat antikroppar ("mot covid") https://www.svt.se/nyheter/inrikes/11-procent-av-stockholmarna-har-antikroppar-mot-covid-19.

Det tar åtminstone 2 veckor man är frisk innan antikroppar bildas. Dvs. dessa 11% var insjuknade för mer än 2 veckor sedan.

Antar att från insjuknande till ev död ca 3-4veckor. Alltså att 11% smittade jfm dagens dödstal i Stockholm ligger hyffsat i fas tidsmässigt (map fördröjning från insjuknande och ev död, dvs inget eftersläp). Nu har vi i Stockholm ca 1000 döda vilket skulle ge dödlighet på 1000/(2 000 000 *11%)=0,5% i snitt, samtidigt som vi vet att typ 90% av dem som dör är över 70 och att vi i Stockholm i misslyckats med att skydda just de äldre. Dvs hade vi skyddat de äldre hade vi haft en betydligt lägre dödlighet i %. Kan detta verkligen stämma? Om man antar att smittospridningen är jämt fördelad över ålderskategorier skulle ex dödligheten för kategorin 30-39 vara:
6(alla dödsfall i ålderskategorin, även utanför Stockholm) /2 000 000*11%*0,1(faktor för en av 10 ålderskategorier) = 0,03%... dvs ca. 1 på 3000!

Låter alldeles för bra för att vara sant, kanske fel forum att fråga i, men vad tror ni?

Vad blir dödligheten för hela gruppen 0-65 år? Innan pensionsålder? (39-åringar är mitt i livet och väldigt produktiva, har små barn etc.)
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nej, bättre sent än aldrig.

Helt rätt om vi pratar om planerad soft lockdown av visa funktioner. Tex har det visat sig att svenskarna är ett trotsigt arrogant egofolk så pubar får stängas ner och andra funktioner regleras.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Tror du misstolkade mig jag tror inte alls vi är nära en apokalyps, tycker bara det är hysteriskt hur alla länder jagar upp sig och ojar sig och vill peka på att ”det går dåligt för Sverige”trots att vi har relativt låga dödstal. Jag tycker det är bra att man kan leva relativt normalt
//Skalman

Japp jag tycker att du ska leva normalt, törs jag fråga ålder om jag lova att säga min?
Citera
2020-04-20, 23:56
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Så den som bytt din blöja, lärt dig att gå, läst sagor för dig, lärt dig cykla, jobbat ihop till mat och tak åt dig och stöttat dig i dina livsval är inte värd ett skit i dina ögon?
Jäkla bortskämda unge!
Det har jag inte sagt, men att det är på eget val som det här svenska folket har röstat bort sin krisberedskap och välfärd kommer du ej ifrån.
Citera
2020-04-20, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Mmm, jag tror du gör tankevurpa. Men jag antog att smittspridningen är jämt fördelad över alla åldrar. Dvs 11% 90 åringar såväl som 10 åringar var hade insjuknat för åtminstone 2 veckors sedan...

Data jag sätt är ju att smittspridningen är störst i åldrarna 0-50. Och sedan mindre.
Citera
2020-04-20, 23:57
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Borde väl vara dags och öppna gymnasieskolor igen, förstår inte varför de stängdes överhuvudtaget. Viruset är ju redan på nästan alla sjukhus och äldreboenden och gymnasieelever dör inte av detta så borde flockimmunitet gå snabbare.

Festivaler borde köras i sommar som vanligt, inte många äldre där. Så kan man öka på smittspridningen.

Om så blir fallet kan det bli nödvendigt att vi här i Norge sättar upp nån sorts viltstängsel vid gränsen mot Sverige. Tror inte det kommer räcka till att endast skydda gränsövergångarna. Danmark och Finland kommer nog också bli tvungna att gjenomföra åtgärder.
Citera
2020-04-20, 23:57
Medlem
Danmarks strategi om hård lockdown börjar nu få hård kritik i Danmark.

https://www.berlingske.dk/danmark/en-maaned-senere-var-det-danmarkshistoriens-dyreste-overreaktion
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in