2020-04-20, 23:47
Medlem
Såg att 11% av befolkning har utvecklat antikroppar ("mot covid") https://www.svt.se/nyheter/inrikes/11-procent-av-stockholmarna-har-antikroppar-mot-covid-19.

Det tar åtminstone 2 veckor man är frisk innan antikroppar bildas. Dvs. dessa 11% var insjuknade för mer än 2 veckor sedan.

Antar att från insjuknande till ev död ca 3-4veckor. Alltså att 11% smittade jfm dagens dödstal i Stockholm ligger hyffsat i fas tidsmässigt (map fördröjning från insjuknande och ev död, dvs inget eftersläp). Nu har vi i Stockholm ca 1000 döda vilket skulle ge dödlighet på 1000/(2 000 000 *11%)=0,5% i snitt, samtidigt som vi vet att typ 90% av dem som dör är över 70 och att vi i Stockholm i misslyckats med att skydda just de äldre. Dvs hade vi skyddat de äldre hade vi haft en betydligt lägre dödlighet i %. Kan detta verkligen stämma? Om man antar att smittospridningen är jämt fördelad över ålderskategorier skulle ex dödligheten för kategorin 30-39 vara:
6(alla dödsfall i ålderskategorin, även utanför Stockholm) /2 000 000*11%*0,1(faktor för en av 10 ålderskategorier) = 0,03%... dvs ca. 1 på 3000!

Låter alldeles för bra för att vara sant, kanske fel forum att fråga i, men vad tror ni?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Spelar ingen roll i det här fallet. Dödligheten är låg och drabbar främst äldre, multisjuka. Att göra resten av befolkningen arbetslös för att skydda dem är lika logiskt som att förbjuda all biltrafik för att rädda 250 liv i trafiken. Istället har vi bilbälte, krockkudde och regler kring hastighet och så vidare.

Government Sanctioned Suicide: Study Finds Coming Economic Crisis Could Lead to 831,600 Suicides – Or 13 Times the Number of Coronavirus Deaths
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/government-sanctioned-suicide-study-finds-coming-economic-crisis-lead-831600-suicides-13-times-numbe r-coronavirus-deaths/
Så den som bytt din blöja, lärt dig att gå, läst sagor för dig, lärt dig cykla, jobbat ihop till mat och tak åt dig och stöttat dig i dina livsval är inte värd ett skit i dina ögon?
Jäkla bortskämda unge!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Borde väl vara dags och öppna gymnasieskolor igen, förstår inte varför de stängdes överhuvudtaget. Viruset är ju redan på nästan alla sjukhus och äldreboenden och gymnasieelever dör inte av detta så borde flockimmunitet gå snabbare.

Festivaler borde köras i sommar som vanligt, inte många äldre där. Så kan man öka på smittspridningen.

Vad man kan läsa på nyheterna så lär de ställa in Malmöfestivalen och då lär andra festivaler även gå bort.
Citera
2020-04-20, 23:48
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
De blev nog inte tagna på sängen, tror snarare att de såg chansen till att göra nåt (i deras ögon) stort - flockimmunitet - och skapa rubriker. Samt putsa upp Sverigebildens krackelerade yta.

Allt agerande har syftat till det: Tegnell & Co:s tvetydigheter, ”förvåningen” och ojandet över att folk töjer gränserna, att ansvaret bollas ner till befolkningen (under förevändningen ”Folkvett”), skydda de i riskgrupperna, motviljan till att stänga dagis och skolor, reaktionen på att Spotify lät folk jobba hemma (innebär ju minskad kontroll), anspelandet på ekonomin etc.

Tegnell har sagt att flockimmunitet inte är huvudmålet (men att det finns med), Giesecke åker till UK och talar om för dem att de gjort fel som övergett flockimmunitetslinjen (dvs blev av med deras moraliska stöd), tidningarnas hyllande av Tegnell och Löfvén och nu rubriker om att Sthlm snart har flockis.

Och sist men inte minst: Alla tegnellminions här i tråden ...

Studien är väl inte ens trovärdig? Sjuka blir inte testade. Inte ens sjukvårdspersonal blir testade. Bli blodgivare är väl enda sättet att bli testad idag om du haft smittan? Då är det väl självklart att folk som haft smittan blir blodgivare om de vill få bekräftat att de är ok.
Citera
2020-04-20, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Fel, max 50st i lokalen och goda avstånd, har du inte sett på alla rekommendationer som SVT har visat, har inte polletten gått ned?

Alltså hur kan man styra medvetna avstånd för en befolkning när krogens polare frågar vad som gäller idag ?
https://www.krisinformation.se/nyheter/2020/mars/ytterligare-begransning-sammankomster
Citera
2020-04-20, 23:49
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Såg att 11% av befolkning har utvecklat antikroppar ("mot covid") https://www.svt.se/nyheter/inrikes/11-procent-av-stockholmarna-har-antikroppar-mot-covid-19.

Det tar åtminstone 2 veckor man är frisk innan antikroppar bildas. Dvs. dessa 11% var insjuknade för mer än 2 veckor sedan.

Antar att från insjuknande till ev död ca 3-4veckor. Alltså att 11% smittade jfm dagens dödstal i Stockholm ligger hyffsat i fas tidsmässigt (map fördröjning från insjuknande och ev död, dvs inget eftersläp). Nu har vi i Stockholm ca 1000 döda vilket skulle ge dödlighet på 1000/(2 000 000 *11%)=0,5% i snitt, samtidigt som vi vet att typ 90% av dem som dör är över 70 och att vi i Stockholm i misslyckats med att skydda just de äldre. Dvs hade vi skyddat de äldre hade vi haft en betydligt lägre dödlighet i %. Kan detta verkligen stämma? Om man antar att smittospridningen är jämt fördelad över ålderskategorier skulle ex dödligheten för kategorin 30-39 vara:
6(alla dödsfall i ålderskategorin, även utanför Stockholm) /2 000 000*11%*0,1(faktor för en av 10 ålderskategorier) = 0,03%... dvs ca. 1 på 3000!

Låter alldeles för bra för att vara sant, kanske fel forum att fråga i, men vad tror ni?

Ja. Alltså studien från antalet med antikroppar kan inte jämföras med antal dödsfall enligt mig. Eftersom det inte är dom i vanliga fall som dör av viruset. Men jag kanske gör en tankevurpa
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Ska jag förklara för dig eller ska du visa mig, jag säger att är man mera än 2 så tycker jag att det är en grupp men det kan ändå funka på krogen så länge de två håller avstånd, så kan vi fortfarande ha kul dock med avstånd.
Jag kollade lite snabbt på TG men såg inte vad du menade, hela världen är inte ens nära en undergång, skärp dig, det enda som går under är jag efter jag mött min nya fru.
Tror du misstolkade mig jag tror inte alls vi är nära en apokalyps, tycker bara det är hysteriskt hur alla länder jagar upp sig och ojar sig och vill peka på att ”det går dåligt för Sverige”trots att vi har relativt låga dödstal. Jag tycker det är bra att man kan leva relativt normalt
//Skalman
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Att ha antikroppar är väl dock inte nödvändigtvis samma sak som att ha immunitet?
Vet inte riktigt men att ha antikroppar är väl mer att det blir som vid en vanlig influensa när du drabbas av det nästa gång.
Immun blir man nog inte.
Ingen är väl immun mot influensor. Eller de flesta är väl inte det.

Jag är immun mot calicieviruset tex.
Alla andra spyr som rävar och jag städar upp efter dem ungefär.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Det är ju just vad killen från Oxford påpekade idag. De stängde tre veckor för sent..
Nu gör det mer skada än nytta

Nej, bättre sent än aldrig.
Citera
2020-04-20, 23:50
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Ja jag vet. Jag är orolig för att det slår helt fel.
Folk får lindriga symtom men får det igen till hösten. De som haft riktigt ordentliga symtom får antikroppar, inte övriga.
Kan dö ännu fler till hösten.
Rädd för sådant.

Det här är ju inte direkt som vattkoppor, där man vill att barn skall smittas för att inte få det som vuxna.
Men det är ju många härinne som ser sig som odödliga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11

Ingen aning. Vet bara att i modeller som används i Sthlm att dödligheten räknas till mellan 0,02 och 0,03.

I starten dör ju också de svagaste först, så dödligheten brukar gå ner över tid.
Citera
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Varför isolera Stockholm nu? Om det är nåt som är tydligt så är det ju att ökningen av nya dagliga fall stannat av och t.o.m. minskar i Stockholm. Så det skulle väl i så fall vara för att skydda stockholmarna från övriga Sverige där det fortfarande finns en risk för accelererande smitta.

Behovet av IVA-platser ökar ständigt i Stockholm. Idag var behovet det högsta någonsin:

Citat:
– Vi är på en ny högstanivå, säger hälso- och sjukvårdsdirektör Björn Eriksson, om intensivvårdsläget i Stockholm.

I dagsläget finns drygt 80 lediga intensivvårdsplatser i länet och kapaciteten fortsätter att öka. Men det gör även antalet covid-19-patienter som är i behov av intensivvård.

– Vi är på en ny högstanivå med 229 patienter som ligger i intensivvård just nu. Det är högst hittills, säger Björn Eriksson, hälso- och sjukvårdsdirektör i Region Stockholm.

En konsekvens till följd av att antalet intensivvårdsplatser fortsätter att öka i länet är att personalsammansättningen förändras.

– Vi har många som inte har jobbat med intensivvård förut. Man blandar de rutinerade med de som inte har lika mycket erfarenhet, men vi jobbar hela tiden på att hålla kvaliteten så god som det bara går, säger Eriksson.

https://www.svd.se/stockholms-halsodirektor-vi-ar-pa-en-ny-hogstaniva
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in