2020-04-20, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
I endast ett fall jag följt har en advokat läst slasken noggrant, Inget resultat. Lisa Holm-fallet.

Men det måste finnas fler fall antar jag. Vad brukar resultatet vara?
Liten och/eller synnerligen ointressant i de flesta fall.
Citera
2020-04-20, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elsa2020
Liten och/eller synnerligen ointressant i de flesta fall.

Det är också min uppfattning.
Citera
2020-04-20, 22:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har läst de flesta IT-protokollen och Stefans förhör (obehaglig läsning)
Har även lyssnat på nästan alla delar av rättegången.
Är det värt att läsa HDs förhör?

Vill ni tipsa om något i FUPen som är extra intressant ?
Läser faktiskt just nu HD:s första förhör, innan man har hittat LW. Det är mycket intressant! 149, från början.

Hon berättar till exempel om när hon får reda på - av SD - att LW är försvunnen. Enligt vad hon säger under det första förhöret, där hon faktiskt pratar på helt annorlunda mot i kommande förhör, så sker det vid lunchtid. Inte ett ord nämns om att NW ringt W på morgonen och frågat efter numret till SD och att W kanske sagt något till HD...

Hon berättar även hur hon jobbat både 13/5 och 14/5 och även var barnen varit.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2020-04-20 kl. 22:58. Anledning: Tilläg
Citera
2020-04-20, 23:05
Medlem
Rosamunds avatar
Är det lönt att lyssna på rättegången nu när man vet att SD kommer frikännas?
Inte för att det var en stor överraskning men man hoppades så klart på en fällande dom.
Citera
2020-04-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Läser faktiskt just nu HD:s första förhör, innan man har hittat LW. Det är mycket intressant! 149, från början.

Hon berättar till exempel om när hon får reda på - av SD - att LW är försvunnen. Enligt vad hon säger under det första förhöret, där hon faktiskt pratar på helt annorlunda mot i kommande förhör, så sker det vid lunchtid. Inte ett ord nämns om att NW ringt W på morgonen och frågat efter numret till SD och att W kanske sagt något till HD...

Hon berättar även hur hon jobbat både 13/5 och 14/5 och även var barnen varit.

Minnet sviktar verkligen lägligt. Lite som det passar. Tror att hon fattar att hon gjorde bort sig ordentligt där och att det är därför hon blir allt tystare och tystare i förhören framöver.

Ja, förutom ehh, ahh, mmm, vet inte, minns inte, osv osv.

Fattar inte varför man inte går lite hårdare fram. Även när det gäller SD och JG. Att dessa 3 tillåts ljuga och/eller slingra sig utan att pressas lite mer känns rätt så märkligt.

Man fattar ju att personen ljuger, då ska man väl inte låta vederbörande komma undan med det? T.o.m vi som är oskolade i juridik och polisarbete hör ju när det är lögner och glidningar.
Senast redigerad av zilvereko 2020-04-21 kl. 00:07.
Citera
2020-04-20, 23:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Minnet sviktar verkligen lägligt. Lite som det passar. Tror att hon fattar att hon gjorde bort sig ordentligt där och att det är därför hon blir allt tystare och tystare i förhören framöver.

Fattar inte varför man inte går lite hårdare fram. Även när det gäller SD och JG. Att dessa 3 tillåts ljuga och/eller slingra sig utan att pressas lite mer känns rätt så märkligt.
Det är ofattbart hur slappt det fungerar i Sverige.
Varför pressar de inte mer? Gå på hårdare, bryt ner den anklagade.
Citera
2020-04-20, 23:22
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

Det som slår mej när jag läser, är också vikten av att hålla förhör så nära inpå en händelse som det bara går. Då kommer man som vittne, eller inblandad på nåt annat sätt, ihåg mer detaljerat om klockslag och skeenden. Vissa saker kan man ju så klart komma på vartefter tiden går, men då får man väl komplettera med det.
Om man läser flera förhör på rad, som de med SD, så borde det till slut nästan vara omöjligt för FL att komma ihåg vad som sagt, vad som gissats, vad som slingrats, vad som slirats, vad som förnekats, vad som ljugits.
Det här första förhöret med HD som jag läser är nästan som en liten guldgruva.
Citera
2020-04-20, 23:22
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Har ni för lågt blodtryck så ta och lyssna om på Rättegången del 3: https://www.youtube.com/watch?v=T1aq3d0ekI8

Lider med åklagarna när de ska höra honom slingra sig och ljuga sig blå och fnissar om vartannat. Det hörs i alla fall att åklagarna inte tror på ett ord.

#TeamÅsaHiding
Citera
2020-04-20, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifBilly2012
Har läst de flesta IT-protokollen och Stefans förhör (obehaglig läsning)
Har även lyssnat på nästan alla delar av rättegången.
Är det värt att läsa HDs förhör?

Vill ni tipsa om något i FUPen som är extra intressant ?

HDs och JGs förhör är också intressanta. Det är en studie i lögner. Det är en markant skillnad mot hur övriga vittnen pratar.

På youtube kan jag tipsa om del 8 där HDs nära väninna pratar. En rak och skärpt kvinna som har känt HD länge, både som vän och granne. Det hon säger är väldigt intressant och hon ger också en målande bild av hur SD och HD är som personer. Särskilt HD får man en fin beskrivning av.

Det var först nu, när väninnan berättade, som jag fick en mänskligare bild av HD och hur hon mår och har mått. Hur hon är som vän.

Så jag rekommenderar verkligen del 8.
Citera
2020-04-20, 23:25
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu är ju inte HD anklagad i detta första förhör, och här verkar också taktiken att föra nästan som ett samtal fungera fint.

Det blir ju en enorm skillnad vid kommande förhör, och då borde man sannerligen sätta hårt mot hårt. Tycker det är snudd på skandal att hon kommer undan med alla sina glömskor...
Citera
2020-04-20, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle

Man ska verkligen inte använda gangstermetoder och bryta ner folk, men man kan ifrågasätta och pressa lite mer, ja.
Citera
2020-04-20, 23:28
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
HDs och JGs förhör är också intressanta. Det är en studie i lögner. Det är en markant skillnad mot hur övriga vittnen pratar.

På youtube kan jag tipsa om del 8 där HDs nära väninna pratar. En rak och skärpt kvinna som har känt HD länge, både som vän och granne. Det hon säger är väldigt intressant och hon ger också en målande bild av hur SD och HD är som personer. Särskilt HD får man en fin beskrivning av.

Det var först nu, när väninnan berättade, som jag fick en mänskligare bild av HD och hur hon mår och har mått. Hur hon är som vän.

Så jag rekommenderar verkligen del 8.
Lyssnade - efter din rekommendation i går kväll - på just detta. Instämmer helt i din beskrivning.
Det är särskilt intressant att nu läsa första förhöret med HD, som sen genomgår en total metamorfos och blir i det närmaste --- tom. Hela hennes minne verkar som bortblåst. "Minnet är ett minne blott"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in