2020-04-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Måste säga att jag har aldrig sett en blodbuss. Bara läst något om att det finns. Sett namnet.
De jag vet som ger blod gör det i sjukhus, vårdcentral möjligen. Någon av de inrättningarna. Inte i någon buss.
Fast det kanske är olika beroende på del av landet.

Blodbussar kommer ju ofta till arbetsplatser och på parkeringar.
Citera
2020-04-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Blodgivare blir man frivilligt. Sen har testerna gjorts bakom kulisserna på insamlat blod?

Iom att du valt att ge blod, så lär det vara ok om regionen vill testa på detta, så länge det sker helt anonymt.
Blodgivare blir du inte på en vecka precis. Du måste lämna x antal gånger, som sen testas för allt möjligt skit innan du blir godkänd.
Man vill ju inte riskera att köra in ebola eller hiv i någon stackare som varit inblandad i en bilolycka.
Citera
2020-04-20, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Iom att du valt att ge blod, så lär det vara ok om regionen vill testa på detta, så länge det sker helt anonymt.
Blodgivare blir du inte på en vecka precis. Du måste lämna x antal gånger, som sen testas för allt möjligt skit innan du blir godkänd.
Man vill ju inte riskera att köra in ebola eller hiv i någon stackare som varit inblandad i en bilolycka.

Kan blod från en med antikroppar hjälpa en som ligger sjuk tro?
Citera
2020-04-20, 23:09
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Vem fan vill till Norge? 😃
Den ständige tvåan.
Den ständige ettan. NUMER.
Skottpengar på svenskar. Klart dom vill hämnas på storebror. Nu har dom en god ursäkt också... Igen.
Citera
2020-04-20, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen

Det är väl det man testar i Sverige just nu, inte att man kör i direkt från påsen. Men att man använder plasma. Fråga mig inte hur det funkar bara. Där kan jag inget.
Citera
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intelligentdesign
Tror det börjar bli dags för följande i Stockholm:

- Isolera Stockholm från landet i övrigt.
- Järnring runt dom som riskerar att drabbas hårdare.
- Kontroll och tester av personal som besöker dessa.

I övrigt - fritt fram för Stockholmare att smitta varandra för att på så sätt så fort som möjligt nå flockimmunitet.
Tveksam till det ända gången det känns aktuellt var väll i samband med nationstalet, då man sa att man inte kan utesluta att man kan behöva isolera.
Nä nu är det skyddsutrustning till äldre omsorgen som ska fram. Med tanke på att krogar osv håller igång och ingen av de fått annat än anmärkningar för trängsel, känns isolering av Stockholm långt bort. FHM vill ju hålla ekonomin rullande och inte låta jobben lida mer än dem redan gör.
//Skalman
Citera
Medlem
Citat:
Det är väl det man testar i Sverige just nu, inte att man kör i direkt från påsen. Men att man använder plasma. Fråga mig inte hur det funkar bara. Där kan jag inget.

Hoppas. Så donerar jag alla liter jag kan.
Citera
2020-04-20, 23:11
Medlem
Tegnell och FHM går från seger till seger just nu. Sensationell framgång. Sveriges nationella ära återupprättad tbh

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPGlm1/oxfordprofessorn-hyllar-sverige-foredome-i-coronakrisen
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orkanuz
Kanske missförstår jag något?

Testet visar att man har antikroppar? Då är man alltså smittad. Kanske frisk, kanske sjuk. Nobody knows? Man testar hur utspridd smittan är?

Om detta är korrekt måste man ju sedan avvakta och se hur det gick för samtliga 11%. Snitt-tiden att dö är väl just 2-3 veckor.

Ingen dör dagen efter man blir smittad liksom. De som smittats senaste 2-3 veckorna har ju inte hunnit dö än.

Ja du missförstår. Antikroppstestet visar de som genomgått infektion (eller har en utdragen infektion. De bildas oftast inom två veckor från smittotillfället.

För att få fram mängden smittade just nu så behöver följande läggas ihop:

Resultat av antalet smittade just nu. 9 April var det 2.5% baserat på en studie i stockholm, vet ej om den siffran är justerad för testets känslighet
Resultatet av antikroppstester, 11% + de som testat falskt negativt
Man får också lägga till de som eventuellt inte utvecklar antikroppar och de som är döda

Så en ekvation med många osäkra eller okända faktorer, men kan ändå ge en indikation på spridningen.

Det märkliga i det hela är hur WHO hela tiden jobbar för att hålla upp dödligheten och försöka hålla länder från att öppna upp, men fler och fler länder börjar gå mot deras rekommendationer.

Har de rätt så all eloge till dem, då blir detta verkligen en katastrof, och de har gjort vad de ska.

MEN om det visar sig att den datan som mer och mer börjar komma fram, dvs underskattat r0, gravt överskattad dödlighet och gravt underskattad spridning som närmar sig flockimmunitet så ska jag personligen göra allt för att rensa upp kinafolket i den organisationen, men det löser säkert Trump.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen

Jo det har visat sig vara en effektiv behandling.

https://www.technologyreview.com/2020/04/08/998700/blood-plasma-taken-from-covid-19-survivors-might-help-patients-fight-it-off/

Och Microsoft ska starta nåt som heter Plasma Bot;

https://www.theverge.com/2020/4/20/21226967/microsoft-plasmabot-recovered-coronavirus-patients-antibodies-blood
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Det stora kinesiska hoppet från svält till coronavirus och vice versa står väl till att Bill Gates ska runka fram sitt vaccin, så att endast ID2020-människor får tillträde.

Sluta vara så negativ, trot om du vill men jag gissar att till sommaren så kommer det att bli bättre och senare kommer det ett vaccin, lugn å fin. Det blir bättre snart jag lovar.
Citera
2020-04-20, 23:12
Medlem
Citat:
Ja dom har väl kallat dit sina blodgivare. Bett dom ge blod och sen testat blodet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in