2020-04-20, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Då kan man ju undra i hur många som det kommer att döda i denna pandemi?

En hel del och lämna flera av IVA patienterna och övriga med funktionsnedsättningar. Ironiskt när man tänker på psykopaten Tegnells "Som en vanlig influensa" floskel.
Citera
Avstängd
sherms avatar
Breaking: den amerikanska delstaten Montana skickade en delegation till Sverige. Efter överläggningar med den eminente Dan Eliasson, som berättade om framgångarna med "tafsa inte"-armband på skattefinansierade mångfaldsfestivaler, så bestämde man sig för att testa idén på hemmaplan i ett lite annorlunda sammanhang.

This Is Really Happening: Montana County Demands Citizens Wear Government-Issued Arm Bands to Shop at Grocery Stores
https://www.thegatewaypundit.com/2020/04/begins-montana-county-demands-citizens-wear-government-issued-arm-bands-shop-grocery-stores/
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag tror att denna pandemi kommer att gå till historien som så många andra pandemier, man visste inte vad man skulle göra och gjorde man något så var det försent.
Jag tror denna pandemi kommer gå till historien genom sin stora påverkan på samhället givet det väldigt låga dödligheten
Citera
2020-04-20, 21:30
Medlem
Covids avatar
Brittons modell ger alltså 20000 döda totalt.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ponera att 30% skulle vara smittade i Stockholm nu. I så fall kan man räkna med att 7500 kommer att dö i Sverige. Det är trots allt ganska mycket. Vi har bara kommit 20% på vägen.
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Viruset skulle ebba ut om man stängde ned landet en tid och då tar hand om och isolerar smittade.
Det kommer ju garanterat tillbaka till hösten. Kanske så Tegnell resonerar. Förstår inte hans tänk.
Han kanske menar att så många som möjligt skall smittas och få antikroppar tills nästa våg kommer. Den vågen kommer att komma tydligen.
Det jag kan tycka är otäckt i det tänket är ju att man inte vet om någon blir immun eller hur länge immuniteten sitter i.
Blir det helt åt helvetet kanske de i höst måste ta andra beslut.
Lite chanstagning över det hela.
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Dom säger på Aktuellt att allt talar för att hög smittdos = allvarlig sjukdom

Ja äntligen sades det, det var samma med sars-1
Citera
2020-04-20, 21:31
Medlem
welcometorealitys avatar
En korkad Stockholmare blev intervjuad på stan, visades nyss på Aktuellt, han ville bli smittad med flit, så att han blir immun och slipper sen att tänka på viruset , bara en röst från 08 orna hur de tänker.
Citera
2020-04-20, 21:32
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det jag sagt hela tiden... den här smittan kommer att försvinna lika snabbt som den kom. Precis som det var med Svininfluensan även om detta så klart fått betydligt större proportioner.

Precis som Sylvia Browns bok End of Days

"In around 2020, a severe pneumonia-like illness will spread throughout the globe, attacking the lungs and the bronchial tubes and resisting all known treatments," it said. "Almost more baffling than the illness itself will be the fact that it will suddenly vanish as quickly as it arrived, attack again ten years later, and then disappear completely."

https://edition.cnn.com/2020/03/22/world/doomsday-prophets-coronavirus-blake/index.html
Citera
2020-04-20, 21:32
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Ja äntligen sades det, det var samma med sars-1

Yes. Jag och andra har nämnt det många gånger här att det vore ingen skräll, det skulle också förklara hur olika det slår mellan folk och att så många sjukvårdspersonal dog i Italien.
Citera
2020-04-20, 21:34
Medlem
milofos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror faktiskt det är en medveten linje. Dvs att dels anpassa restriktioner så att dem är hållbara över tid, evidensbaserade samt balanserade så att sjukvården inte överbelastas men samtidigt inte stannar upp samhället helt. Att kontrollera spridningen på minimala nivåer tror jag inte hållbart i långtidsförloppet (även om man tror sig kunna kontrollera smittospridningen vi rigorös smittspårning just nu etc). Detta tror jag många länder kommer få erfara, viruset sprids alldeles för lätt/snabbt och trycket på att öppna upp samhällen är redan högt. Och då har det inte ens gått en månad, det är flera år kvar till vaccin...

Det som i slutändan avgör vilka som klarat sig bäst avseende coronaliv per capita tror jag kommer vara dem som bäst lyckats skydda riskgruppet, har bäst folkhälsa, och inte får ketchupeffekt med överbelastad sjukvård. Jag håller såklart med om att det är ett stort misslyckade att Sverige (kommunerna har jag uppfattat är ansvariga) inte lyckats skydda riskgrupper. Speciellt då detta är/var extra viktigt när vi tillåtet högre spridningstakt.

"Kommunerna" (antar att du menar "Landstingen"?) kan ju knappast vara ansvariga när:

1) Beslutet om Sveriges strategi togs redan i Januari

2) Den 12:e Mars bestämmer man sig för att det är dags att skydda äldre

3) Socialstyrelsen får i uppdrag att bli central inköpare den 15:e Mars och samordnare av IVA-platser den 18:e Mars

4) Skattning om vårdplatsbehov kommer först den 20:e Mars

5) Den 30:e Mars släpper man informationsblad riktat till de äldre

Är ju liksom en betydande tidslucka där från att Giesecke och Tegnell (i samordning med Regeringen får man väl anta?) listade ut Sveriges strategi i Januari, tills dess att landstingen gavs basal information som krävdes för att kunna förbereda sig ordentligt. Någon central samordning existerade knappt ens innan den 15:e Mars. Man "stöttade" och "diskuterade" istället.

Dessutom:

Den 26:e Februari menade Tegnell att man inte trodde på en smittspridning i Sverige. Man dillade också om att man skulle "stödja och uppmana regionerna att skapa kontinuitet i varor och leveranser kring personlig skyddsutrustning" trots att det var fullt panikläge i världen och alla roffade åt sig vad man kunde

Den 3:e Mars höjde FHM risknivåbedömningen för allmän smitta i Sverige från "låg" till "måttlig"

Den 5:e Mars proklamerade Tegnell: "Vi har peakat nu"

Den 8:e Mars konstaterar han att han varit "lite för optimistisk" och att det kommer ta ytterligare några dagar

Osv.
Citera
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du kan väl skicka några handhjärtan till de som arbetar med döda som inte hinner med eller är det bara en vanlig influensa med normal dödlighet?
Om du klarar av att knulla siffror på rätt sätt så är det inga 0,1%.
Fast nu blandar du ihop saker. Dödligheten kan vara låg men om smittsamheten är hög så man får många smittade samtidigt så får man ändå problem i vården.

Jag tror det är exakt vad vi har att göra med här. En väldigt smittsam sjukdom med låg dödlighet. Extremt många blir smittade samtidigt, få blir sjuka men eftersom det är så många smittade blir det ett problem.

Och det är inte för att förringa problemet. En väldigt hög smuttsamhet och låg dödlighet är nästan allvarligare för sjukvården än hög dödlighet och lägre smittsamhet
Citera
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Du kan väl skicka några handhjärtan till de som arbetar med döda som inte hinner med eller är det bara en vanlig influensa med normal dödlighet?
Om du klarar av att knulla siffror på rätt sätt så är det inga 0,1%.
Låter som att de haft dålig framförhållning om de inte hinner med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in