2020-04-20, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Sverige borde genast börja bygga nya sjukhus för det verkar behövas inför framtiden. Likaså är det lika viktigt att tredubbla utbildningsplatser för läkare samt sjuksköterskor med tanke vad vi står inför de kommande åren.
Mmmm... verkar som det " Nya Karolinska " dubbelt så stort som det gamla inte verkar genererat nått mer eller har importerrna övertrumfat behovet?

Och sänkt välfärden som redan befarats!
Senast redigerad av Bajsolle2 2020-04-20 kl. 21:15.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Aktuellt just nu.

För 2-3 veckor sedan hade 11% av alla blodgivare antikroppar mot covid19.

Och det testet upptäcker inte ens alla fall. Men det är helt säkert att det inte visar för mycket.

Det var inte 2-3 veckor sen. Det var förra veckan.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Nä. För att få någon som helst effekt på spridningen krävs 20%. Man har 11% i Stockholm. Med åtgärder i bruk sker ingen större smittspridning, så man kan helt glömma att man når 60% i maj.

Om flockimmunitet överhuvudtaget är möjligt för detta virus, en del talar emot det.

11% motsvarar den absolut lägsta möjliga procenten och för 2-3 veckor sedan.

Det är absolut rimligt att det är över 20% idag och det är det vi ser tecken på i siffrorna.
Citera
2020-04-20, 21:08
Medlem
Mr-skalmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Är viruset luftburet?

Råder väll lite delade meningar gällande detta både här på flashback och bland forskare. Men de man brukar säga är att det är en droppsmitta , det sprider sig genom saliv när du pratar.utdrag från FHM sida ” smitta överförs till slemhinna i ögon, näsa eller mun från droppar som sprids i luften när en sjuk person hostar eller nyser. Dropparna faller snabbt ner genom luften och når som regel inte längre än någon meter”
//Skalman
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Det var inte 2-3 veckor sen. Det var förra veckan.

Kolla Aktuellt så fattar du varför det motsvarar 2-3 veckor sedan.
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jag tror faktiskt det är en medveten linje. Dvs att dels anpassa restriktioner så att dem är hållbara över tid, evidensbaserade samt balanserade så att sjukvården inte överbelastas men samtidigt inte stannar upp samhället helt. Att kontrollera spridningen på minimala nivåer tror jag inte hållbart i långtidsförloppet (även om man tror sig kunna kontrollera smittospridningen vi rigorös smittspårning just nu etc). Detta tror jag många länder kommer få erfara, viruset sprids alldeles för lätt/snabbt och trycket på att öppna upp samhällen är redan högt. Och då har det inte ens gått en månad, det är flera år kvar till vaccin...

Det som i slutändan avgör vilka som klarat sig bäst avseende coronaliv per capita tror jag kommer vara dem som bäst lyckats skydda riskgruppet, har bäst folkhälsa, och inte får ketchupeffekt med överbelastad sjukvård. Jag håller såklart med om att det är ett stort misslyckade att Sverige (kommunerna har jag uppfattat är ansvariga) inte lyckats skydda riskgrupper. Speciellt då detta är/var extra viktigt när vi tillåtet högre spridningstakt.

Nä, hur kan det var en medveten handling när man inte har haft kontroll på att de äldre dör på ålderdomshem som flugor, visst är det lätt för mig att vara efterklok om detta men ändå så gjorde man inget för att stoppa inkommande resenärer och sa frivillig självkarantän räcker och det hade kanske fungera men man testade ingen av dessa.
Klumpighet kanske är ett hårt ord men där någonstans tror jag FHM ska klassas, de har inte gjort sitt jobb helt enkelt och fortfarande är våra gränser öppna för turism inom EU, "åk till Sverige och lev som vanligt"!
Citera
Medlem
Citat:
11 procent har haft viruset?!!!!

Det är ju för fan ingenting.

Skojar du? Skulle det stämma är det helt fantastiska nyheter. Dock mycket litet urval och oklarheter i allmänhet.
Citera
2020-04-20, 21:09
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trumpetfanfar
Japp jag såg den, det var väl då han även himlade över Irans siffror.

Jag tror Kina är riktigt jävla skitnödiga nu. Inte nog med att de står inför återkommande utbrott av Corona, det kommer troligen i mycket större grad bli anklagade för hela Corona-utbrottet. Diskussioner runt deras mörkläggningar och undanhållande av information kommer förenklas till att Kina hålls helt ansvariga för hela den globala pandemin.

På detta så kommer mycket produktion troligen tas hem från Kina. Produktion som eldat igång hela deras ekonomi sen 90-talet.

Vi får se hur världen ser ut efter detta, men relationen mellan väst och öst kommer drastiskt förändras det är ialf säkert.
Konstigt vore det annars! Och jag håller med om varenda ord. Vi borde ta hem alla produktioner och staten bör fixa ett stimuluspaket för att kunna anställa folk i Sverige igen, istället för Kina etc.
Citera
2020-04-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
11% av blodgivare.

Man får inte lämna blod om man är sjuk.

11% av blodgivare i region Stockholm (testade på Karolinska)
Citera
2020-04-20, 21:10
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
11 procent har haft viruset?!!!!

Det är ju för fan ingenting.

Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
11% av blodgivare.

Man får inte lämna blod om man är sjuk.

Ingen fara, han sa ju på Aktuellt att de 11% egentligen va 20%-30%

nu är det formler så då är ju saken matematiskt under kontroll,
Citera
Medlem
BushwickBills avatar
Tycker det låter lite om jag ska vara ärlig, förstår inte argumentet att det skulle vara mer för att dom "testat friska människor"? Spelar väl ingen roll?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadharjag
Skojar du? Skulle det stämma är det helt fantastiska nyheter. Dock mycket litet urval och oklarheter i allmänhet.

Berätta hur 11% är ”fantastiska nyheter” när Tom Britton estimerade häromdagen att 30% av stockholmarna har haft viruset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in