2020-04-20, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Är det bara jag eller har ni andra också märkt att det svärmar med regimtroll i denna tråd? Lite för mycket Tegnelldyrkande, det kan inte vara normala självständiga fritänkande människor.
Var då? Tycker snarare tråden svämmar över av foliehattar som är fullkomligt panikslagna och anser sig ha bättre koll på virusbekämpning än världens samlade experter.
Senast redigerad av Geigerzehler 2020-04-20 kl. 20:49.
Citera
Medlem
Så samtidigt som experterna efterfrågas mer än någonsin, undermineras deras ställning. Det står ju vem som helst fritt att gissa, och de som gissar fritt, både i traditionella och sociala medier, sätter sig dessutom att döma vilka experter som är mest experter. Och när experterna själva blir oeniga – en oenighet som är en självklarhet för experter eftersom det ligger i expertvärldens natur att vara oenig; det är det som driver kunskap framåt – ja, då är det oexperter som får avgöra vilken expert som har mest rätt, inte sällan genom att peka på vem som framstår som mest expertvärdig. Det räcker med ett fel för att en experts hela auktoritet skall ifrågasättas. Här kan det därför vara värt att påminna om att det inte är så att experter aldrig har fel. Däremot har experter särskilda metoder för att undvika och rätta fel – så länge de befinner sig på sin hemarena vill säga, på en politiskt laddad debattarena är det en annan form av granskning som gäller, inte sällan baserad på politiska hänsyn.

I risksamhället upplöses nämligen gränserna mellan expertis och politik. Experter behandlas som politiska verktyg, och uppmaningar om att vi skall Lyssna till experterna!, bottnar alltså i samma logik som den som gör att experternas ifrågasätts på oklara grunder.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Den kinesiska läkaren dog innan han fick tala om virusets ursprung. Jag tror att Kina döljer väsentlig information om virusets ursprung.

"We do not know the origin of this virus and we don't know how long it lingers in the human body, so any talk of herd immunity at this stage is plain insanity. The Swedish government will be held accountable for gambling with its citizens' health betting on an immunity that may or may not be, that might last a while or not at all."

Tror jag också att kineserna håller inne med info.
Har sett flera dokumentärer om det. Bl.a. australiensiska Sky News har gjort flera bra.

Det är på sätt och vis oroande att när Trump bad Putin om hjälp så bland det första ryssarna skickar till New York är ett plan med utrustning och militär personal experter på biologisk krigföring.
Bevisar givetvis ingenting men jag reagerade lite. USA är annars inte så pigga på att släppa rysk militär i närheten.
Citera
2020-04-20, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag bara säga det. En 85-åring vill ju också kunna få leva. Många äldre lever ju till över 100 år och har ett bra liv.

Över 100 och bra liv.. Visst men kanske bättre att satsa på de som är ca 20+ med hittills ett bra liv kan jag tycka
Citera
2020-04-20, 20:45
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Högern i USA protesterar mot lockdowns och mot att deras fri-och rättigheter tagits ifrån dem.

https://www.youtube.com/watch?v=MWlEKJTAUXE

Samma höger i Sverige kräver lockdown och att deras fri- och rättigheter tas ifrån dem. De genomgår en idépolitisk tankevurpa i realtid.
I Sverige handlar det naturligtvis bara om att kritisera sittande regering, vad de än gör.
Citera
2020-04-20, 20:46
Medlem
Citat:
Är det bara jag eller har ni andra också märkt att det svärmar med regimtroll i denna tråd? Lite för mycket Tegnelldyrkande, det kan inte vara normala självständiga fritänkande människor.

75% av sveriges befolkning står bakom den förda linjen. Av de är dessutom en stor del fanatiska. Så det är som sig bör. Inga konstigheter
Citera
2020-04-20, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Skulle du vilja vara vänlig och länka till de motioner SD lagt rörande beredskapslagren?
Gå till Google och sök på SD motion beredskap.
Citera
2020-04-20, 20:48
Medlem
gloffgloffs avatar
Gamla sjuka överlever i hög grad

Även aldre och sköra överlever i hög
grad covid-19, enligt preliminära
siffror från Region Stockholm.

Sju av tio patienter som skrivits in
i den geriatriska slutenvården på
grund av covid-19 har blivit
symptomfria och har kunnat skrivas ut.

-Det är en positiv erfarenhet, vi hade
ju också hört andra siffror och
skräckscenarier, säger överläkare
Greger Slättman till SVT Nyheter.

De som skrivs in behandlas bland annat
med syrgas, antibiotika och insatser
för nutrition, säger Slättman.
Mer på nästa sida

===

det kommer att bli väldigt pinsamt om folk ute i stugorna börjar dö,

de äldre som egentligen är friskare än de inlagda i den geriatriska slutenvården ,

de som bor hemma och i stort sett klarar sig själv och har hemtjänst hjälp,

om de börjar mula på löpande band för att de inte får tillgång till syrgas,

för att syrgasen tar slut och inte har förstärkts i hemtjänsten,

det blir pinsamt,

just saying,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Och dödstalen går inte heller att ta som en approximation för hur det ser ut, eftersom vår största och hårdast drabbade sjukvårdsregion helt klantat sig med rapporteringen*. Till i nuläget kända 98 döda skall läggas minst ca 20
Jaha, 20 döda. Det motsvarar en normal torsdag förmiddag i Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Det uppför sig mystiskt.
Om det inte är mätfel så varierar det ganska ordentligt.

Det måste vara så att det slår ORDENTLIGT olika hårt på olika eniciteter + luftkvaliteten.

Om britton bara är i närheten av att vara rätt med sina radikal nuffror så smittar ju inte viruset mellan etniska svenskar under 60, och om det smittar så överlever vi.

Kan man ju inte säga om vildarna i Brooklyn/Bronx där dom smittas och dör i drivor. Samma i sydeuropa. I medelåldern

Viruset är rasistiskt.
Citera
Medlem
IMBILDENs avatar
Visst verkar det vara ett visst glapp mellan SCB:s veckovisa dödssiffror (som inkluderar alla döda) i jämförelse med medelvärdet för dessa siffror motsvarande veckor förra året och då FHM officiella fall i Covid 19? Är ju ingen direkt hemlighet att det råder underrapportering, då människor som avlider på sjukhem, äldreboenden m.m. inte testas för Covid 19 efter de avlidit.

Jag har för övrigt svårt att tro på att så många som 1/3 av stockholmarna är eller har varit smittade. Då hade vi haft runt 10 tusen döda, men nu är det ju förstås underrapportering, men jag tror inte den är större än 50%.
Citera
2020-04-20, 20:50
Medlem
Är viruset luftburet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här