2020-04-20, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Annelies Wilder-Smith, professor i epidemiologi:

Corona-smittan borde ha hanterats som i Kina ocg Sydkorea. Sverige skulle ha agerat snabbt och aggressivt. Nu väntar istället över ett års långt samhällslidande.
Ytterligare en professor i epidemiologi som totalsågar Regeringen och Tegnells strategi.

Sverige skulle gjort som Japan, Sydkorea, Singapore och Hongkong.
Citera
2020-04-20, 19:51
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Oj, på WHOs presskonferens idag sa generalsekreteraren Tedros Ardhanom att väldigt få blivit smittade, bara 2-3 procent, även i länder som var hårt drabbade.

Det skulle innebära att dödligheten är mycket större än man trott, och samtidigt att viruset är mycket mindre smittsamt än befarat.

Då kan vi inte prata 60% för flockimmunitet, utan bra mycket lägre det är iallafall positivt.

Om detta nu stämmer.

WHO tycker jag ändå har försökt "spela ner" virusets dödlighet,

så att de varnar för att det kan ha en ökad dödlighet är värt att lyssna på.

ERIK KARLSSON18:00
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset?pinnedEntry=307599
På WHO:s presskonferens adresserade generaldirektören Tedros Adhanom Ghebreyesus tidiga resultat från antikroppstester.

– Resultaten tyder på att en relativt liten procent av befolkningen har fått viruset, även i hårt drabbade regioner. Så liten som 2-3 procent, säger generaldirektören.

Om det beror på testernas möjlighet att upptäcka antikroppar eller om det betyder att infektionstalen är så låga kommenterade inte Tedros Adhanom Ghebreyesus på presskonferensen.

===

Det är alltså via antikroppstester,

så antar jag kan det också betyda att alla inte får antikroppar, att antikropparna försvinner fort eller att testet inte hittar antikropparna,

hoppas de även följde upp det med en intervju kring hur man har mått/vilka symptom man haft sedan februari,

EDIT: Ah ser nu, WHO varnade inte för högre dödlighet
Citera
2020-04-20, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Lyssnar på Tegnell i Rapport.

Han är bekymrad över att folk rör sig ute mer.
Jag blir helt förvirrad av hans budskap.

Menar han att vi inte ska röra oss ute även om vi följer rekommendationerna om avstånd till varandra?
Jag trodde att det var OK bara vi håller avstånd!?

Han häver ur sig så många floskler och pratar osammanhängande att man faktiskt har svårt att tolka hans budskap. Hans ledaregenskaper är närapå noll.
Citera
2020-04-20, 19:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Du är ju helt skamlös.

När jag ber dig om källa (tidpunkt när dessa saker sägs) så säger du att man måste "läsa mellan raderna".
Du är en ljugande propagandamaskin som helt skiter i fakta för att driva din agenda.
Nu är jag klar med dig. Adjö.

Helt ok, rekommenderar däremot alla andra att se Agenda från i söndags där Lise Smith (tidigare chef på dansk FHM) förordar den svenska strategin och att både Norge och Danmark nu följer Sveriges exempel och öppnar upp sitt land. Dessutom är Frode (chef norsk FHM) noggrann med att påpeka att Sverige är närmare folkimmunitet än Norge.
Citera
2020-04-20, 19:54
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Alltså, jag vill åter igen poängtera att vi kan räkna på det. Säg att tex 30% i Stockholmslän är smittade, det ger oss i runda slängar 650 000 människor. Av dessa skall enligt tidiga beräkningar ca; 5% hamna på IVA. Så runt 37 000 personer borde ha dykt upp på intesiven. Men låt säga - bara för sakens skull - att smittan är mindre allvarlig än vad vi trott. Säg att 1% hamnar på IVA, det är fortfarande 6500 personer - bara i Stockholms län. För mig är och har det varit glädjekalkyler om att en stor massa har varit smittad. Det går liksom bara inte ihop.

Nej jag håller med helt, klart man vill ha positiva prognoser. Men i fallet av en pandemi stjälper det nog allmänheten mer än hjälper. Syns att folk inte riktigt orkar längre och vill köra på som vanligt. Märker på jobbet att fler slutar jobba hemifrån och kommer in oftare på kontoret m.m.
Citera
Bannlyst
Intressant att se med senaste informationen gällande corona från forskning och WHO att "alarmisterna" haft rätt hela tiden.
Citera
Medlem
Talespins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Annelies Wilder-Smith, professor i epidemiologi:

Corona-smittan borde ha hanterats som i Kina ocg Sydkorea. Sverige skulle ha agerat snabbt och aggressivt. Nu väntar istället över ett års långt samhällslidande.
Ytterligare en professor i epidemiologi som totalsågar Regeringen och Tegnells strategi.

Ja, vi skulle ha dragit bort plåstret så snabbt som möjligt. Vi hade kunnat rädda ekonomin om vi hade stängt ner ALLT i ett par veckor.

Det var flera experter som ansåg att vi skulle ha gjort som Kina (eller som Sydkorea och masstesta). Vi var många i denna tråd som ville det också.

Nu blir det istället en mycket långdragen process som kommer att skada ekonomin något enormt.
Citera
2020-04-20, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Domedagsprofeterrna här vill inte se ljusglimtar dom vill bara ha så många döda som möjligt och sedan klaga på Sveriges modell av bekämpningen mot Corona19
Ingen vill inte för så många dör. Det är tvärtom
avslöja politiken som orsakat så många människor dör onödan. Om man hade tagit mer restriktiv linje hade man räddat många liv.
Detta är en epidemi för eller senare smittar de flesta människor i landet. Om man hade tagit mer human linje det vill säga människoliv i centrum kunde man räddat många människoliv genom att ge behandling. Många behövande får inte vård på grund av prioriteringar.
Det är jävligt dumt att tro Sveriges ekonomi
blomstrar om vi offrar gamla och sjuka så snabbt som möjligt. Du glömmer att den levnads standard du fick billigt genom Sveriges export. Den jävla egoister som vill se sina föräldrar dö för sin ekonomi lever mycket farligt. Om de inre anpassar sig den kommande verkligheten dör inte från hunger men tar självmord.
Bara inse att Coronan är en hämnd från naturen för att människan misshandel mot den.
Varför behöver du den senaste och dyraste prylen i ditt liv.
Ingenting ska bli samma efter detta tsunamin.
Citera
2020-04-20, 19:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TeamTegnell
Han häver ur sig så många floskler och pratar osammanhängande att man faktiskt har svårt att tolka hans budskap. Hans ledaregenskaper är närapå noll.

Jag tror nog att han har ledaregenskaper däremot borde han skaffa sig en presstalesman.
Citera
2020-04-20, 19:56
Medlem
Six hospitals in Stockholm have updated the number of intensive care beds remaining in the past two days.

Ersta: 6/6 beds in use

Karolinska Huddinge: 56/??? beds in use. The capacity was removed from the site early this month, but originally it was reported as overfilled with 30 patients and 15 beds. 4 patients less than yesterday today.

ECMO Solna: 6/6 beds in use

St Görans: 17/24 beds in use. 7 beds available.

Södersjukhuset MIVA: 19/25 beds in use. 6 beds available. They note that actual capacity fluctuates.

Södersjukhuset IVA: 24/36 beds in use. 12 beds available.

From the information available, at least 25 intensive care beds remain in hospitals in Stockholm. I assume other hospitals stopped updating their information around the time they started being full — but I can’t then explain why Ersta, Huddinge or Solna would still report. Your guess is as good as mine.
Citera
2020-04-20, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Var kan man köpa detta test?

Ja var kan man köpa det?
Citera
2020-04-20, 19:57
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InOurNature
Alltså, jag vill åter igen poängtera att vi kan räkna på det. Säg att tex 30% i Stockholmslän är smittade, det ger oss i runda slängar 650 000 människor. Av dessa skall enligt tidiga beräkningar ca; 5% hamna på IVA. Så runt 37 000 personer borde ha dykt upp på intesiven. Men låt säga - bara för sakens skull - att smittan är mindre allvarlig än vad vi trott. Säg att 1% hamnar på IVA, det är fortfarande 6500 personer - bara i Stockholmslän. För mig är och har det varit glädjekalkyler om att en stor massa har varit smittad. Det går liksom bara inte ihop.

Varför ska vi säga att 1 %, eller 5 %, hamnar på IVA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in