2020-04-20, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Skillnaden är att dom andra länderna valt att sakta ned smittspridningen mer än Sverige. Det är såklart rätt om inte sjukvården hänger med men samtidigt är det onödigt om det går för långsamt så att sjukvården har för mycket överkapacitet. Det bästa är såklart att utnyttja resurserna till fullo.

Precis. Därav tror jag vi lättar lite på restriktionerna snart. Iom att IVA-belastningen går lite neråt.

Det ska inte överbelastas, men heller inte underbelastas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Det är väl bara bra att det sprids lite bland unga friska människor. Bara de håller sig undan farfar sen.
Just så, och om farfar sedan envisas med att gå på puben också vet han vad han ger sig in på.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hagelskur
Vad spelar det för roll om det bara blir anmärkning på krogarna som inte följer restriktioner.Händer ju inget!
jag tycker samma , 50 personer är max för grupper samtidigt ska dessa femtio hålla avståndet till varandra .jag blir lite småförbannad hur folk skiter i varandra och sig själva ingen respekt alls .
Citera
2020-04-20, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Vården behöver ingen mer ekonomisk hjälp. Hela apparaten är finansierad av ekonomisk hjälp.

Det är svenskt näringsliv med.

https://www.svd.se/svenskt-naringsliv-presenterar-eget-krispaket

Skillnaden är att syftet med sjukvård inte är att ge bonusar eller aktieutdelning utan att bota människor
Citera
2020-04-20, 17:24
Medlem
Honeyflys avatar
Uppgifter om strategi för flockimmunitet förnekas: ”Målet är att bromsa”
Folkhälsomyndigheten dementerar att man har som strategi att bygga upp en flockimmunitet bland befolkningen.

Den tidigare statsepidemiologen Annika Linde skrev på Facebook i går att hon tror att strategin är att låta smittan spridas långsamt utanför riskgrupperna för att bygga upp en flockimmunitet och på så vis skydda de äldre.
Omni
https://omni.se/uppgifter-om-strategi-for-flockimmunitet-fornekas-malet-ar-att-bromsa/a/wPQJjL

Man vet alltså inte riktigt vad man vill eller vad man ska göra med smittan! BRA JOBBAT!
Citera
2020-04-20, 17:25
Medlem
Svenska vården inväntar stora laddningar med testmaterial i slutet av april. Det är framförallt så kallade swab sticks som är bristvara ute i regionerna just nu. Detta är en stor begränsning i testandet.
Före dessa leveranser har kommit så tror jag knappast att vi ser några stora ändringar i svenska strategin.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta skulle jag säga är den bästa viualiseringen av eftersläpningseffekten:

https://rpubs.com/purrpurr/601858

Man kan klicka på datum i högerkanten och släcka ut dem. Prova till exempel med 18/4 som var det senaste datumet då rapporteringen fungerade något så när.

Ja den var ännu bättre! Men låt oss vara ärliga med statistiken. Den 18 sticker ut jämfört med dom andra, med t.ex. 31 ytterligare fall äldre än 7 dagar. Snittet med fall som är 7 dagar äldre sett över en vecka är 15,6 ytterligare döda. Snittet lag längre än 10 dagar tillbaka är: 6 st fall, och 14 dagar är 1,5 ytterligare fall.

Om man utgår från detta och bygger en model för hur många som faktiskt dött dom senaste dagarna, baserat på "snitt lag" så ser det ut sår här:

2020-04-05 82
2020-04-06 92
2020-04-07 81
2020-04-08 107
2020-04-09 83
2020-04-10 84
2020-04-11 86
2020-04-12 94
2020-04-13 83
2020-04-14 87
2020-04-15 91

antal död inkl snitt lag. Tegnell är för optimistisk med sitt snitt runt 70, snarare runt 85-90 som det har planat ut på, men ja - det har planat ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta beror på att oljekonsumptionen under andra kvartalet beräknas vara ca 11 miljoner fat lägre per dag än normalt, men produktionen fortgår normalt.

Så nu finns det inte längre någon plats att lagra oljan på. Varje dag så ökar lagret av olja med 1.75 miljoner kubikmeter. Det är en kub 120 * 120 * 120 meter. Per dag.

Vi bör passa på att fylla på våra numera tömda bergrum...
Citera
2020-04-20, 17:26
Avslutad
Region Stockholm 20 April
Lägesrapport

Dagens rapport visar att 166 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 5 992 personer är konstaterat smittade i Stockholm. Totalt 944 personer med bekräftad covid-19 har hittills avlidit, det är 23 ytterligare dödsfall sedan rapporten igår.

229 patienter med covid-19 vårdas i intensivvård vid akutsjukhus. Förutom de som får intensivvård är det 861 patienter som vårdas på sjukhus med covid-19.

Utav de 5 992 positivt provtagna är 1 362 personer provtagna på Särskilt boende för äldre, SÄBO. Av totalt 313 SÄBO i länet är det 191 som har någon boende med positiv diagnos av covid-19.

Av 944 personer som har avlidit i Region Stockholm av covid-19 så är det 390 personer som är provtagna på ett SÄBO.

https://www.sll.se/verksamhet/halsa-och-vard/nyheter-halsa-och-vard/2020/04/20-april-lagesrapport-om-arbetet-med-det-nya-coronaviruset/
Citera
2020-04-20, 17:27
Medlem
Enydrions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacques13
Att de länder som vaccinerat mot TBC har ett lindrigare förlopp vad gäller de som smittats tycker jag är positivt! Jag kollade mina gamla vaccinationskort och fick Calmett (sp?)-vacc när jag var 4 dagar gammal.

Går det att kolla någonstans vad som var obligatoriskt att ge i Sverige för olika årskullar?

Vet att jag har/hade nåt oval nersänkning på ena överarmen...
Citera
2020-04-20, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det där får du ta med de länder som påstår motsatsen, senast Norges FHM igår.
Självklart berömmer de Sveriges sätt att hantera denna pandemi. De vill att svenska folket skall dö. Det har redan dött nästan 10 gånger fler i Sverige än i Norge. Det gynnar Norges intressen. Inte tror du väl på fullt allvar att de kommer att följa Sveriges exempel?
Citera
2020-04-20, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honeyfly
Uppgifter om strategi för flockimmunitet förnekas: ”Målet är att bromsa”
Folkhälsomyndigheten dementerar att man har som strategi att bygga upp en flockimmunitet bland befolkningen.

Den tidigare statsepidemiologen Annika Linde skrev på Facebook i går att hon tror att strategin är att låta smittan spridas långsamt utanför riskgrupperna för att bygga upp en flockimmunitet och på så vis skydda de äldre.
Omni
https://omni.se/uppgifter-om-strategi-for-flockimmunitet-fornekas-malet-ar-att-bromsa/a/wPQJjL

Man vet alltså inte riktigt vad man vill eller vad man ska göra med smittan! BRA JOBBAT!

Flockimmunitet är målet, därom råder ingen tvekan. Kan man inte stoppa spridningen (vilket man inte kan med så högt R-värde) så är en begränsning av spridningen till vårdens kapacitet det man är ute efter. Målet är därmed flockimmunitet så snabbt man kan med tanke på vårdens kapacitetstak. De leker bara med formuleringarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in