2020-04-20, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Något nytt på vaccinfronten world wide?

Läkemedel?

Ivermectin lät ju väldigt intressant. Har dock inte hört mycket alls om detta senaste tiden. Dödade ju viruset på 48 timmar i laboratorium.
Citera
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Samtidigt kan man begära korrekta siffror från FHM tycker jag.
När Tegnell sa 60 döda per dag visar statistiken över 80 (v. 15)
Men de verkar hela tiden vilja underdriva av någon märklig anledning. Bättre att vara ärlig från början.
Det tänkte jag också när Tegnell sa 60. Jag tänkte att det är nog jag som har fel, jag har aldrig intresserat mig för matematik. Tyvärr.🤷🏼‍♀️🤦🏼‍♀️
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjamannen87
De av er som inte vill kännas vid att det dött 1500 pers i Sverige och bara 80 i Finland och inte så värst många i Norge får nu hoppas på att dessa länder kommer uppvisa många fler döda nu när de börjar öppna upp. Annars faller ju er teori om att A.T faktiskt haft fel från början.

De kan alltid ändra sina argument vartefter deras faller ett efter ett.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Detta måste vara Fejk News enligt Anders Tegnell. Professorn och överläkaren säger ju att "väldigt många gamla kommer att dö", men enligt Tegnell så är vi ju igenom denna pandemi alldeles galant och med väldigt få dödsoffer.
Ja allt som sägs emot är ju fake news som sprids av främmande makt.

De läkaren belyser är ju så solklara grejer för att kunna ge någon vård, så varför inte när det ska komma till dom äldre som det sägs är så viktiga att skydda.
Och flera grejer han säger visar ju även på hur illa det har varit redan långt innan corona kom, som tex näringsbrist, personaltillgångar osv. De har man ju vetat om länge.
Så hur viktigt är det egentligen att skydda de äldre, på riktigt.

Ja skulle vilja se honom få ställa frågor för de äldre direkt till ansvariga.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det kanske kommer något gott ur detta? Som att folk lär sig att folk med lång utbildning och erfarenhet oftast vet bättre än random snubbar på fb.
Folk verkar redan ha lärt sig att tro på folk med lång utbildning och erfarenhet som säger att det enda vi kan göra är att tvätta händerna och "skydda de äldre" och att i stort sett allt som går längre än så är "ineffektiva åtgärder". Så mycket tror folk på de personerna att de är beredda att blunda för en överdödlighet på drygt 1000 personer (Estonia+Tsunamin) inom loppet av bara ett par veckor, jämfört med utfallet i våra grannländer som gjorde en annan bedömning och agerade annorlunda.
Citera
2020-04-20, 15:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
Antal fall är ohyggligt mycket större än 15000.

Kanske det. Men det är de siffror vi har. Antalet döda kan lika gärna vara flera också.
Citera
2020-04-20, 15:15
Medlem
Hobbybondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur får du fram den siffran? Sverige har 1635 döda och 14855 fall. Det ger en dödlighet på 1.1%.
Dödligheten är nog väldigt mycket lägre än 1.1%. Med tanke på hur många som är symptomfria men har viruset, samt hur många som bara har lindriga besvär, så skulle det förvåna mig om dödligheten är över 0.3%.
Citera
2020-04-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamTegnell
Du tar i med extrema argument för att validera din syn på det hela. Om du släpper din stolthet en stund och ser nyanserna så ser du vi ligger väldigt dåligt till men inte värst av alla men inte heller bra gentemot andra länder.

Nu snackar du skit igen! Försök inte slingra dig.
Vi talade om huruvida våra siffror är tillförlitliga. Du hävdar att Sverige är bland de sämsta i världen. Jag bad då dig berätta vilken data du utgår ifrån?
Citera
2020-04-20, 15:16
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
"Alarmisterna": Sverige har 8:e högsta antalet döda i covid-19 per capita i världen.
Jovisst, jag beskrev bara hur svårt vissa har att ta till sig data.
Jag håller med om att vi har galet hög dödlighet.
Jag tror det beror på
- sportlovet oturlig vecka för Stockholm
- Galet hög andel invandrare.
Citera
2020-04-20, 15:18
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Det var ju kanske dumt att skaffa sig en icke-homogen befolkning alldeles i onödan, då, i så fall. Självförvållat hur man än vrider på det.
Absolut, det vi gjort är det mest självdestruktiva ett västerland någonsin gjort.
Citera
Medlem
Vad tror ni???
Kommer det dö typ 30-40 pers om dagen nu till flockimmunitet eller vad kan komma att ske?
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Har du möjlighet att redogöra för rådatan för ovanstående? Varifrån kommer 2 500, och varifrån kommer mörketalet?

Jättegärna! 1580 är som sagt det officiella dödstalet. Men vi vet att det är en väldig eftersläpning i rapporteringen, och den ökar snarast över tiden. Här är en väldigt intressant grafisk förklaring till denna effekt:

https://github.com/joelonsql/coronalyzer/tree/master/Folkhalsomyndigheten_Covid19

Om man nu antar att det hela planar ut efter 8/4 (vilket det egenligen inte finns någon anledning till) så får man ändå fram att det saknas minst 800 personer i grafen genom eftersläpningen.
800 + 1580 ger 2380.

Sen kunde man jämföra SCB's statistik över antalet döda fram till 2/4 med de dödstal som FHM rapporerade. Det visade sig att det var drygt dubbelt så hög överdödlighet som FHM's siffror. Om man antar att detta fortsatt gäller, så landar man i dagsläget på ca 5000 döda i Covid-19 i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in