2020-04-20, 15:07
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nu e re lite trångt ute säger Tegnell 😂

Skärp er nu. Kom ihåg rekommendationen!
Ni behöver inte om ni inte vill förstås men ni behöver ju inte slicka varandra i ansiktet, slicka på restaurangbordet eller nysa på kyparen osv.
Lite humor i coronavirusets tidevarv..

Känns ärligt talat lite hoppfullt idag man påstår iallafall att Stockholm hsr flockat färdigt nästan.
Nu är det resten av Sverige kvar. Hoppas det inte blir katastrofala siffror.
tja räknat på drygt 8 miljoner så blir det nog inga alarmerande siffror till en början, lägre siffror under längre tid så det kommer inte kännas lika farligt som vid en kraftig smittspridning.
Slutsumman över antalet döda kommer även om det kommer att ta längre tid pga Sveriges glesbyggdhet förmodligen bli höga tyvär.
Citera
2020-04-20, 15:07
Medlem
aina08s avatar
Intressant inslag i TV4 om våra äldre med Yngve Gustafson, överläkare och professor i geriatrik.
https://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klipp/coronasmitta-i-%C3%A4ldreomsorgen-m%C3%A5nga-gamla-kommer-d%C3%B6-i-on%C3%B6dan-12580520
Citera
2020-04-20, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog för tidigt att dra sådana slutsatser.
Kolla på finska kurvorna även de norska är tillplattade och går ner.
https://i.imgur.com/nS8EpvC.png
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Hej vitvarumannen. Idag skulle det enligt din (femte reviderade) prognos vara 5000 döda. Hur ser den reviderade prognosen ut för maj nu?

Hahaha! Burn!

Den här tråden tar fan priset i hemsnickrade matematiska uträkningar från hela Sveriges självutnämnda experter.

Det kanske kommer något gott ur detta? Som att folk lär sig att folk med lång utbildning och erfarenhet oftast vet bättre än random snubbar på fb.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om du läser mina övriga inlägg i tråden inser du att jag inte är ironisk.

Vi har bara skrapat i början av denna kris och Sverige har situationen under kontroll (inte fler sjuka än vi kan ta hand om) samtidigt som vi är närmare folkimmunitet än de flesta och en ekonomi i hyfsat skick.

Ok, då är jag med. Och håller med!
Citera
2020-04-20, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeamTegnell
Fakta direkt från de drabbade områdena.

https://omni.se/troliga-coronadodsfall-pa-aldreboenden-raknas-inte/a/8m88xQ

Jag vet att det såklart finns mörkertal i Sverige. Men du jämför med övriga världen.
Vart hittar du den jämförbara datan som du utgår ifrån när du hävdar att vi är sämst?
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Det har ni sagt sen början av denna pandemin.
Kollar vart vi är nu.
Jag var ironisk...vi kommer att ha smittan i landet under lång tid men förnekarna vill gärna tro att det inom kort är över. stackare som inte kan tänka logiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla

En fråga till alla alarmister, kan ni inte bara vara glada att era sjuka förhoppningar på ett estonia om dagen i döda inte kommer inträffa? Eller att vi kommer ha 400 000 döda? Kan ni inte glädja er åt att det inte blir så?

Allt är möjligt, men detta är långt ifrån över.

När det är över, då kan vi vara glada och ha den största festen någonsin, men vi är inte där än.
Citera
Medlem
Bajjamannen87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det är nog för tidigt att dra sådana slutsatser.

De av er som inte vill kännas vid att det dött 1500 pers i Sverige och bara 80 i Finland och inte så värst många i Norge får nu hoppas på att dessa länder kommer uppvisa många fler döda nu när de börjar öppna upp. Annars faller ju er teori om att A.T faktiskt haft fel från början.
Citera
Medlem
Honeyflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TJABAXXX
Det kan du glömma så länge de nya smittade ligger runt 400-500 om dagen och det tar ca 2 veckor för dom att dö då måste antal smittade minska kraftigt varje dag något som inget vet och som jag inte tror kommer att hända.
Återigen, jag var ironisk... hänger du med?
Citera
2020-04-20, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orvarino
Källa på det? Här höftas det vilt.

Enligt "The Legatum Prosperity Index" och underkategorin "Social Capital" ligger vi på 18:e plats (av 149 länder).

"The Social Capital sub-index measures the strength of personal relationships, social network support, social norms, and civic participation in a country."

https://www.prosperity.com/application/files/9214/7808/9761/Legatum_Prosperity_Index_2016.pdf
ja , skillnaden är mer hur man umgås inte att man umgås, kikade på en dokumentär om Maradonas tid i Neapel nyligen ,den kan ses på SVT, det första som slog mig var hur intimt folk umgås med varandra , inte konstigt att Italien har fått sådana problem med smittan.
Citera
2020-04-20, 15:11
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Tänk att ni alarmister alltid ska bli otrevliga.

Och nej, cancer smittar inte så. Det jag menade var att om du inte behandlar cancer, så får du en högre dödlighet på cancer än vad den är med behandling.

På samma vis har du en dödlighet på corona som nu är nere på 0,05% just för att folk ligger på IVA. Skulle man ta bort IVA platserna för dom skulle ju dödligheten stiga.

Om vi släppte smittan fri så skulle vi ha ett par miljoner smittade och tiotusentals svårt sjuka.
Gissa vad det skulle göra för dödstalen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in