2020-04-20, 13:26
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EveryBodyKnowsC-19
Vilken masshysteri talar du om? Kanske den som pågår i hela världen. Jag har inte sett dina tidigare inlägg så jag kan inte avgöra om du är ett offer för den.

Jag tycker mig inte se någon som helst masshysteri i världen utom möjligen hos de politiker som inte sköt sitt uppdrag och fruktar konsekvenser för detta vid nästa val...

Möjligen ser jag hysterin ta sig uttryck i en massa opinionsundersökningar som hävdar att Tegnell ock Löfven är så otroligt populära, vilket givetvis bara är en påverkans operation från deras sida.

Men annars tycker jag folk tar det ganska bra faktiskt...
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Många som sitter i denna regering satt med då det togs bort. Sedan har även denna regering röstat ned SD's förslag om att återuppbygga dessa kristids förråd och att stärka sveriges beredskap. SD's förslag om just detta har lagt mer än en gång och samfälligt röstats ned av 7klöver partierna..om jag inte mins helt fel så var KD med på att bygga upp dem vid något tillfälle..

SD's framställningar finns arkiverade och har lagts ut i denna tråd ett flertalgånger och även andra av SD's förslag om att stärka Sverige mot olika kriser istället för att lägga pengarna på Fittkonst, Islamister och invandring.

Jag är HELT med på tåget när det kommer till en rejäl upprustning av civilförsvaret.

Men vad hade du velat att regeringen gjort annorlunda denna vår? Jag har svårt att tänka mig att någon annan regering hade agerat på något helt annat sätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Hur kan det sippra ut mer om det är stängt än om det är öppet..?
Det sipprar inte ut mer.

Men det stoppas inte lika effektivt som de normala kontaktytorna mellan folk. Så spridningen över landet blir mer slumpmässig.
Citera
2020-04-20, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
No, but they admit it’s a very real possibility and is the reason why they are forcing the R0 down as much as possible. Here is Merkel explaining that an R0 of 1.3 in Germany will lead to a collapse by June:

https://mobile.twitter.com/higginsdavidw/status/1250697416531218432
Hon jämför R=1.1 mot R=1.3

Så varför har Tyskland R=0.7?
Citera
2020-04-20, 13:29
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
I dina kretsar ja. Detta är samma som när AFS;are och SD;are tror de ska vinna val.
S har nu snart en tredjedel av väljarna och både aftonbladet och marcus oscarsons mätningar på 10 tusentals människor talar sitt tydliga språk- 75% är för. Och de ökar konstant.
Du får acceptera att du tillhör den högljudda minoriteten
Ett tecken på hur korkade den stora massan är.
Ledaren får i princip alltid högre förtroende under en kris eller krig, oavsett hur denna hanterat krisen.
Det om något är ett tecken på att de flesta inte klarar av att tänka själva.
Citera
2020-04-20, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Kan inte du vara så god och länka denna rapport?
Sure!
https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/42638988/Social%20distancing%20strategies%20for%20curbing%2 0the%20COVID-19%20epidemic.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Citera
2020-04-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det är själva syftet med att ha skolorna öppna; smitta föräldrarna för att ge en förmodad flockimmunitet. Föräldrarna är i åldern 25-50 år, och de flesta kommer överleva.
En hård, kall och otäck strategi.

Men alltså,

immunitet oavsett om det är från genomgången sjukdom eller från vaccin bygger på samma sak,

att immunsystemet producerar antikroppar och sedan kommer ihåg vilka antikroppar det ska producera nästa gång det upptäcker viruset,

så det är samma sak.

Mänskligheten har väl ännu inte lyckats ta fram ett vaccin för något Coronavirus,

och människokroppen är väl inte jättebra på att komma ihåg antikropparna för just Coronavirus,

eftersom vi får samma förkylningsvirus om och om igen?
Det kan ju hända att vi måste ta en vaccinspruta varje år och några kommer att tjäna stora pengar. Bättre naturligtvis än att skapa flockimmuntitet varje år enligt FHM teorier och döda människor.
Citera
2020-04-20, 13:31
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Steffe har aldrig haft högre förtroendesiffror. Det beror sannolikt på att man är nöjd över hans hanterande av krisen.

Svetsaren har höga färtroendesiffror för att Aftonbladet hade frågat 1000 "random" personer.

Japp, förtroendet ligger på enastående siffror
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
De länder som tidigt körde med lockdown har ju som sagt skapat sig ett bättre utgångsläge. Sverige har inga marginaler om det drar iväg. Det är min oro just nu.
Men om vi skulle klara detta utan ihopklappad vård, så kommer vi ju mycket tidigare kunna återgå till något som skulle kunna liknas med vardag igen, medans andra länder tar bort eller lägger till åtgärder under en lång tid framöver.

Personligen hade jag just nu hellre befunnit mig i norge, men det är fortfarande så jävla tidigt i förloppet att jag gissar att jag kommer ändra mig många gånger längs vägen.
Vi får se..
Det är inte alls säkert att utgångsläget är bättre.

De har fått tid att förbereda sig, men att bromsa viruset skapar också problem som kan leda till ännu större toppar när man väl släpper på åtgärder.

Det är inte hokuspokus. Det är mainstream science.
Citera
Medlem
Covids avatar
Man kan inte både ha och äta kakan samtidigt. Det vill säga om man vill uppnå flockimmunitet får man låta viruset köra sitt race och bränna av de skröpliga och gamla. I annat fall blir spridningen så långsam att det tar ett par år att nå flockimmunitet.

Nytta i att förhindra smittspridning når man först vid runt 20%, och vid 50% försvårar man avsevärt för viruset. Vi ligger nu på kanske 5% i landet och 10% i Stockholm. Därför är åtgärderna kvar en lång tid framöver.

Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja jag är också så konfunderad över dels uttalandet men också våra smittade i Stockholm. Vi har testat cirka 100 000 i landet såhär långt. Cirka 76 000 enligt FoHM i fredags. Och då skulle bara 15 000 ha smittan, det låter ju så lågt för att överhuvudtaget kunna prata om flockimmunitet? Enligt Tom Bitton skulle så många som 100 000 tusen vara smittade i Stockholm. Det kunde han sätta sitt hus i pant för.

Men enligt dem de testat ser inte scenariot ut så. Jag förstår inte hur vi inte kan ha fler smittade? Har vi inte tillräckligt bra test - eller bästa scenario vore om massor varit smittade redan?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Det är själva syftet med att ha skolorna öppna; smitta föräldrarna för att ge en förmodad flockimmunitet. Föräldrarna är i åldern 25-50 år, och de flesta kommer överleva.
En hård, kall och otäck strategi.

Men alltså,

immunitet oavsett om det är från genomgången sjukdom eller från vaccin bygger på samma sak,

att immunsystemet producerar antikroppar och sedan kommer ihåg vilka antikroppar det ska producera nästa gång det upptäcker viruset,

så det är samma sak.

Mänskligheten har väl ännu inte lyckats ta fram ett vaccin för något Coronavirus,

och människokroppen är väl inte jättebra på att komma ihåg antikropparna för just Coronavirus,

eftersom vi får samma förkylningsvirus om och om igen?
… [ Visa mindre ]

Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det kan ju hända att vi måste ta en vaccinspruta varje år och några kommer att tjäna stora pengar. Bättre naturligtvis än att skapa flockimmuntitet varje år enligt FHM teorier och döda människor.

Diabetiker tar sprutor flera gånger om dagen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberregn
Tack! Då har ju Sverige "lyckats" med Stockholm om infection rate ligger över dessa "värsta" länder, samtidigt som dödsfallen är färre. Men är de jämförelsevis färre i Sthlm?

The random-sample tests for Stockholm ended around the 3rd/4th this month, and concluded that 2.5% of Stockholm was infected. Following the median time to death (18.8 days), we should see those numbers reflected in statistics either tomorrow or Wednesday.

Of course, should these be dismal numbers - there’s no undoing what has been done. Should thirty percent (like Tegnell has supported) be infected currently, there’s no stopping them from dying — the damage is done. Somewhere around 12x (2.5 x 12 = 30) the numbers we have waiting for us in the next few days would be what awaits us in eighteen days from now.

Time will tell if this was a success or not, but I highly doubt 30% has been infected.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in