2020-04-20, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Ja ska gå till frisören i morgon, går på dropp in. Varför skulle jag inte det? Vi är två personer jag frisk frisören frisk.
Finns fan så mycket riskablare saker att göra. Sitta på krogen där virusångorna driver med vinden från bord till bord. Få mat som serverats av en smittad servitör och smittad kock, fingra på kortläsarens knappsats som alla andra redan fingrat på.

Tycker man får göra vad man vill. Det enda som regeringen gjort är besöksförbud på äldreboende och stopp av evenmang med mer än 50 personer. Allt annat bode därför vara ok. Du såg ju själv i nyehterna hur folk går på krogen osv under helgen utan kritik från FHM eller regeringen. Så absolut att det borde vara ok att gå till frisören, affären, åka kollektivt, gå i gallerior, köka i resturang, gå på krogen osv. Annars hade ju regeringen redan satt ner foten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Man köper sig tid att förbereda sig på bästa sätt såklart.

Du kan inte vara seriös, så dum är du väll ändå inte?
Vi pratar Tyskland. De har ett överflöd av IVA-kapacitet som inte används.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
De anhöriga till några tusen döda är inte så många röster att bråka om, de får väl rösta på något parti som motsatte sig dagens linje.

Vi får väl se. Eftersom Sveriges linje varit så extremt motsatt sig andras så tippar jag att konsekvenserna kommer bli drastiska. Om linjen som den ser ut att göra fortsatt verkar vara fel väg. Klart man hoppas på det motsatta och det blir succé. Dvs både gällande antal döda som att Sverige till skillnad från nästan alla andra likt efter WWII är igång och kan tjäna en shitload av pengar. De övriga sitter i baksätet. Men just nu visar ju siffrorna på att Sverige kanske inte hade rätt och det kommer ju bli Lövens ansvar.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det funkar så.

Med lockdown så hindrar du folks vanliga sociala kontaktytor, som släkt, vänner, och arbetskollegor. Men du ”fryser” inte den geografiska spridningen, eftersom det alltid sipprar ut enstaka fall om du ger viruset tid.

Under tiden som Tyskland har varit ”fryst” så har viruset hittat ut till varenda byhåla. Det är bara att kolla upp.
Hur kan det sippra ut mer om det är stängt än om det är öppet..?
Citera
2020-04-20, 12:29
Medlem
Citat:
Tyskland har aldrig varit i närheten av att överbelasta sin IVA-kapacitet.

No, but they admit it’s a very real possibility and is the reason why they are forcing the R0 down as much as possible. Here is Merkel explaining that an R0 of 1.3 in Germany will lead to a collapse by June:

https://mobile.twitter.com/higginsdavidw/status/1250697416531218432
Citera
2020-04-20, 12:30
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
My friends and family are safe and doing well. No deaths that I know of yet, thankfully.

As for your conspiracy theories, just put them aside. It’s ridiculous, you’re a step away from pulling the 5G angle on us. Roll up a spliff, or cut a line of tjack, or whatever your poison is — and stop with this “it’s fake it’s fake it’s fake” bullshit. Your coping mechanism is showing.

No, I wont. You probably wouldn't understand the connection anyway.
Citera
2020-04-20, 12:30
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Vi får väl se. Eftersom Sveriges linje varit så extremt motsatt sig andras så tippar jag att konsekvenserna kommer bli drastiska. Om linjen som den ser ut att göra fortsatt verkar vara fel väg. Klart man hoppas på det motsatta och det blir succé. Dvs både gällande antal döda som att Sverige till skillnad från nästan alla andra likt efter WWII är igång och kan tjäna en shitload av pengar. De övriga sitter i baksätet. Men just nu visar ju siffrorna på att Sverige kanske inte hade rätt och det kommer ju bli Lövens ansvar.
Vad ska man tjäna pengar på..?
Citera
2020-04-20, 12:31
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Jag tror du (och andra som Gisecke) grovt underskattar folk/demokratier.
Om man kan visa/förklara att det är rätt åtgärd så accepterar de flesta kraftiga restriktioner under lång tid.

Gisecke som hela tiden hävdar att allt Sverige gör baseras på vetenskap.
Sedan säger han att ett av de tyngsta argumenten mot lockdown är att han inte tror att folk kommer acceptera det i en demokrati. Är det verkligen vetenskapligt bevisat? Hur/när skedde det?

Ja han kommer ju verkligen få stå till svars för sina uttalanden. Ingen känner av den här infektionen knappt, ändå vill han inte åka ner till Thailand i februari själv. Inte Björn Olsen heller men han har iallafall hållit fast vid sin linje "försiktighetsprincipen". Johan Giesecke har uttalat sig som han är den främsta vetenskapsmannen på detta virus och samtidigt sitter han och flörtar med alla journalister han kan tänka sig. Han var ju faktiskt mer försiktig i början men det har ändrats. Så oerhört ovetenskaplig.

https://www.svtplay.se/video/25208658/agenda/agenda-2-feb-21-15
Citera
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammaray68
Ok, tack för svaret och din uppriktighet.
Må bäst.

Detsamma
Citera
Medlem
Citat:
Det funkar så.

Med lockdown så hindrar du folks vanliga sociala kontaktytor, som släkt, vänner, och arbetskollegor. Men du ”fryser” inte den geografiska spridningen, eftersom det alltid sipprar ut enstaka fall om du ger viruset tid.

Under tiden som Tyskland har varit ”fryst” så har viruset hittat ut till varenda byhåla. Det är bara att kolla upp.

De länder som tidigt körde med lockdown har ju som sagt skapat sig ett bättre utgångsläge. Sverige har inga marginaler om det drar iväg. Det är min oro just nu.
Men om vi skulle klara detta utan ihopklappad vård, så kommer vi ju mycket tidigare kunna återgå till något som skulle kunna liknas med vardag igen, medans andra länder tar bort eller lägger till åtgärder under en lång tid framöver.

Personligen hade jag just nu hellre befunnit mig i norge, men det är fortfarande så jävla tidigt i förloppet att jag gissar att jag kommer ändra mig många gånger längs vägen.
Vi får se..
Citera
2020-04-20, 12:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Inte mycket tyder på att vi kan kommer att uppnå flockimmunitet. För det första muterar viruset. För det andra har människor fått coronaviruset flera gånger. För det tredje, är det inte alls säkert att viruset lämnar kroppen helt och hållet.

De få mutationer som upptäckts är mycket mindre aggressiva och smittsamma och antalet som fått covid flera gånger är långt mycket färre än att folkimmunitet inte skulle kunna uppnås.

Om det däremot skulle vara som du beskriver att viruset aldrig lämnar kroppen har vi helt andra problem som varken FHM eller någon annan kan göra något som helst åt - slut på civilisationen så som vi känner den. Då är alla metoder strategier som idag används helt meningslösa och vaccin bara en from dröm. Nu är det ju ingen FHM i världen som arbetar utifrån detta så frågan får ju närmast betraktas som hypotetisk.
Citera
2020-04-20, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Japp med betoning på samma dödssiffra...

Om vi då tar Norge som exempel så måste dom misslyckas kapitalt i rond 2 och 3 av coronavirusets härjningar så att dom får 10ggr fler dödsfall och kommer ikapp oss.

För något som verkar konstant från tidigare epidemier är att det blir en rond 2 kanske en rond 3 och sen är det klart.

Om inte Norge missköter sig så deras dödstal sticker iväg som spjut då kommer oppositionen använda våra högra dödstal som ett politiskt slagträ mot sittande regering.

Tror du att Norge kommer får 1500 döda and counting innan detta är över?

(det tror inte jag).
Jag tror att Norge får fler än 2500 döda i covid19, om man räknar ihop de kommande åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in