Citat:
Ursprungligen postat av
populopidus
Det här kan givetvis ingen veta, men ni som är insatta vad tror ni när det kommer till möjligheter att resa med bil i Europa? Kan det vara möjligt att i höst att bila runt i Europa eller bör man se sig efter andra planer?
Min tippning är tidigast nästa sommar.
Möjligen kan finnar, norrmän och danskar ha möjlighet att bila i Sverige redan detta år, om de accepterar 14 dagars karantän vid hemkomsten.
Möjligen kan finnar ha möjlighet att besöka Estland/Baltikum redan i slutet av sommaren (knappast svenskar).
Just nu ser immunitets-idéen litet skakig ut, men om det med mer exakta test visar sig att man kan knyta någon form av serologiska värden till ens en temporär immunitet så tror jag vi kommer att få serologiska "pass" (som senare förvandlas till vaccinationsintyg). Möjligen görs detta på Europa-nivå (vore logiskt då fri rörlighet är en av hörnstenarna), tidtabellen är det väldigt svårt att sia om.
En annan möjlighet är någonting i stil med det som tillämpas för vissa hundsmittor: test och/eller vaccin inom en snäv tidsrymd innan resan. Får vi hyfsat snabba PCR-test så kunde det vara typ negativt 4 dagar före avresa och sedan inom 4h innan avresa. Samma på hemvägen, alternativt mjuk karantän (håll dig hemma i 14 dagar).
Detta kunde kanske Sverige också inkluderas i.
Jag tror tyvärr inte att svenskar kommer att vara välkomna till Grekland (isynnerhet), Italien eller Spanien i sommar (förutom om det blir ngt i stil med scenariot ovan med testning).
För oss andra i Norden finns det kanske en minimal, pytteliten, chans mot slutet av sommaren.