2020-04-20, 11:27
Medlem
Citat:
Coronavirus 'immunity passports' plan is doomed to fail after only 10 per cent of Italians have developed Covid-19 antibodies, says top health official

Citat:
The head of the civil protection agency Silvio Brusaferro said that the 'target is far off' and the concept is unfeasible.

Strategin med flockimmunitet kommer inte att fungera enligt chefen för den italienska hälsomyndigheten.

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8232105/Coronavirus-immunity-passports-plan-doomed-fail.html
Citera
2020-04-20, 11:27
Medlem
persona.von.gratas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Charlotte Wikholms dagbok på aftonbladet gav mig en klump i halsen faktiskt. Blev ännu mer övertygad om att jag verkligen inte vill få det här viruset. Sjukt att vi blir tvingade, sjukt att vårdpersonal inom kommunal verksamhet tvingas arbeta med smittade utan skydd.

Och att man kanske inte får lämna sjukhuset som anställd inom kommunal vård när man själv blir smittad.
Länk eller citat?
Citera
2020-04-20, 11:28
Medlem
erwynns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att Tyskland redan har tröttnat. De öppnar småaffärer, frisörer m.m och skolor 3:e maj.

Sen är de i princip på samma nivå av åtgärder som Sverige är nu.
I de länder som varit proaktiva med sin lockdown har väl detta vart planen hela tiden? Att ge sig själva ett försprång på viruset och sedan leva med det i den mån det går. Inget land kommer att lyckas isolera bort viruset. Det kommer finnas i samma form i över ett eller två år, det handlar om att hitta strategier för att leva med det tills något form av stopp kommer. Antingen i form av flockimmunitet där nya fall av viruset inte har någon stans att ta vägen, eller genom vaccin som bara är en annan form av flockimmunitet. Att vänta in det med lockdown har redan dräpt landet innan den första sprutan når befolkningens armar.

Därav är det helt värdelöst att just nu jämföra dödstal mellan oss och andra nordiska länder. Kolla istället Norge vs. Danmark, tycker det är mer intressant då deras strategier är mer identiska men dödstalen nästan det dubbla i Danmark.
Citera
2020-04-20, 11:30
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Länk eller citat?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/6jRXxO/en-sjukskoterskas-dagbok-med-charlotte-wikholm
Citera
2020-04-20, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Tunnelbana och buss är ju fulla, hur distansierar du dig socialt där?

Hittade följande, jag tolkar det som att ungefär 30% fler jobbade hemifrån av den totala arbetskraften så över hälften av arbetskraften åker inte till eller från jobbet. så visst är det en stor andel som inte längre åker till och från.

Nu gällde det väl senaste helgen och då står det följande,

Varför skulle inte det påverka smittspridningen menar du?

Jag kan väl tycka att alla de som är ute är de som kommer få en IVA plats på bekostnad av en äldre-äldre om det blir brist. Dom kommer ju inte tveka en sekund att be att få platsen istället för gamlingen om det är en fråga om liv eller död så väldigt respektlöst anser jag, speciellt eftersom vården vädjar oss att stanna hemma.
Kollektivtrafiken är inte alls full. Jag skulle säga att det är kanske 70-80% färre resenärer i kollektivtrafiken i Stockholm. Smittspridningen sjunker i samma grad.

"Tiotusentals Stockholmare" är fortfarande bara promillenivå av befolkningen. Och den huvudsakliga smittspridningen sker inte i Kungsträdgården. Svenskar är inte så kärvänliga att de sitter i närheten av människor de inte känner. De sitter på sin höjd nära människor som de känner, som i andra länder skulle ha valt att umgås i hemmet istället. Kommer enstaka personer att smittas? Givetvis, kanske hundratals. Men när man har trekvarts miljon människor smittade så är det inte väsentligt längre.
Citera
2020-04-20, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att Tyskland redan har tröttnat. De öppnar småaffärer, frisörer m.m och skolor 3:e maj.

Sen är de i princip på samma nivå av åtgärder som Sverige är nu.

Haha tröttnat. Idiot, detta har varit planen hela tiden. Vi som förespråkat lockdown vill inte ha den förevigt. Bara tills viruset är under kontroll som i Tyskland eller Norge. Förstår du?
Citera
2020-04-20, 11:31
Medlem
Madagascars avatar
Belgien rapporterar idag bara 145 dödsfall.

Så få dödsfall har de inte rapporterat sedan 4e april.

Jag tolkar det som att Belgien har vänt utvecklingen :-)
Citera
2020-04-20, 11:32
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
De flesta går fortfarande att hitta online, bara klipp och klistra in det i google, eller leta på datumet i angiven källa.

Dessa sträcker sig bara fram till 26:e mars oxå, det är mycket nytt galet han kläckt ur sig sedan dess oxå, men vem orkar hålla koll på allt?

Försiktighetsprincipen är tydligen inget han tror på, aldrig trott på, vilket är hela poängen. För det första uttalar han sig om saker han inte vet något om, för det andra är hans killgissning oftast fel, och strider mot försiktighetsprincipen, vilken man alltid ska följa i vårdsammanhang och vid myndighetsutövning, speciellt när det gäller folkhälsan.
De är dom tidiga uttalandena som är dom som är viktigast även om han gör bort sig hela tiden.
Hade han inte haft så mycket otur när han tänker hade smittan kunnat hindrats från början och blivit väldigt mycket mer begränsad.
Citera
2020-04-20, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Belgien rapporterar idag bara 145 dödsfall.

Så få dödsfall har de inte rapporterat sedan 4e april.

Jag tolkar det som att Belgien har vänt utvecklingen :-)

Man har stoppat smittpridningen kraftigt i belgien tack vare hård lockdown.
Citera
2020-04-20, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det här kan givetvis ingen veta, men ni som är insatta vad tror ni när det kommer till möjligheter att resa med bil i Europa? Kan det vara möjligt att i höst att bila runt i Europa eller bör man se sig efter andra planer?

Glöm det. Speciellt med ett svenskt pass.
Kanske nästa år..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Så de öppnar för att folk har tröttnat? Förstod jag dig rätt då?
Ja, det skulle jag säga. För de har ju knappast flockimmunitet, och Tyskland kommer att ha hundratusentals (eller miljontals) smittade även den tredje maj.

Så det enda skälet att de öppnar upp är att man väger exempelvis skolexamen och tillgång till frisörsalonger högre än att bromsa covid 19.
Citera
Medlem
Aspsusas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Det här kan givetvis ingen veta, men ni som är insatta vad tror ni när det kommer till möjligheter att resa med bil i Europa? Kan det vara möjligt att i höst att bila runt i Europa eller bör man se sig efter andra planer?

Min tippning är tidigast nästa sommar.

Möjligen kan finnar, norrmän och danskar ha möjlighet att bila i Sverige redan detta år, om de accepterar 14 dagars karantän vid hemkomsten.

Möjligen kan finnar ha möjlighet att besöka Estland/Baltikum redan i slutet av sommaren (knappast svenskar).

Just nu ser immunitets-idéen litet skakig ut, men om det med mer exakta test visar sig att man kan knyta någon form av serologiska värden till ens en temporär immunitet så tror jag vi kommer att få serologiska "pass" (som senare förvandlas till vaccinationsintyg). Möjligen görs detta på Europa-nivå (vore logiskt då fri rörlighet är en av hörnstenarna), tidtabellen är det väldigt svårt att sia om.

En annan möjlighet är någonting i stil med det som tillämpas för vissa hundsmittor: test och/eller vaccin inom en snäv tidsrymd innan resan. Får vi hyfsat snabba PCR-test så kunde det vara typ negativt 4 dagar före avresa och sedan inom 4h innan avresa. Samma på hemvägen, alternativt mjuk karantän (håll dig hemma i 14 dagar).
Detta kunde kanske Sverige också inkluderas i.

Jag tror tyvärr inte att svenskar kommer att vara välkomna till Grekland (isynnerhet), Italien eller Spanien i sommar (förutom om det blir ngt i stil med scenariot ovan med testning).
För oss andra i Norden finns det kanske en minimal, pytteliten, chans mot slutet av sommaren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in