2020-04-20, 10:06
Medlem
Stålsätter mig inför det dagliga skådespelet kl 14. Ska vi få se den "plana kurvan" igen 🆘 ? Lyssna på nya hittepå -fakta, mörkandet av vad som egentligen försiggår, babblandet av oväsentligheter för att lugna och vilseleda medelsvensson. Journalisternas frågor (som tyvärr ofta är fega och tandlösa) som "besvaras" genom att tala om helt andra saker.

Undrar även mer och mer hur det ligger till med leveranser av livsmedel. Har hört från källor i flera europeiska länder att det blir märkbara problem i mitten av maj...Och dricksvattnet då? Har man "fått tag på" nödvändiga kemikalier och för hur lång tid finns kemikalier kvar så att kvalitén och säkerheten av dricksvattnet kan säkerställas?
Citera
Avstängd
Det var den sjukaste krönikan jag läst på länge, i dagens DN. Vansinniga tokan Schottenius skriver:

"Men viljan att destabilisera Folkhälsomyndigheten känns inte konstruktiv. Inte just nu."

Konstruktiv kritik? Vad är det ens när FMH låter hundratals personer dö i onödan? De ska ställas inför räta, helst i krigsrätt, och slaktas. Det är liksom inte läge för "konstruktiv kritik".
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Har Sverige någonsin varit stängt? Om man bortser från gymnasieskolan. Alla affärer är öppna, människor går till arbetet. Svenskarna har endast fått rekommendationer, inget annat. Du får inte böter om du går på krogen, shoppar eller är ute med hunden efter 2000.
Öppet/stängt beror helt på vad man jämför med.
Här i tråden har folk gapat om att vi "måste öppna upp" redan.

Är Tyskland stängt? Nej, inte jämfört med Nordkorea.

Jag har ingen aning om hur instängda tyskarna känner sig, men de brukar vara ett rationellt och effektivt folk.

Hur instängd är svensken? Blev studentfirandets ickevara droppen?
Citera
Medlem
tomyhockeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stigmata01
Det där stämmer nog inte, skillnaden är att Sverige endast testar de allvarligaste casen. Sanningen är att kanske 3milj Svenskar her eller har haft Corona utan att fått den diagnostiserad

menar du att vi ökar i döds antal närmaste veckorna ?
Citera
2020-04-20, 10:07
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det behöver inte vara tillverkat men labbet har forskat om denna typ av virus som kommer från bats.
Att få ner jordens befolkning är bra. Men skulle nägon få för sig att göra det med ett virus så skulle j a g kalla det för massmord.
Därmed inte sagt att det har gått till på det sättet. Men det måste utredas. Du verkar ju inte själv främmande för att göra en sådan sak.

Du vet väl att nästan alla I-länder har liknande labb för att kunna forska om sjukdomar och gifter?
Citera
2020-04-20, 10:08
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland
Stålsätter mig inför det dagliga skådespelet kl 14. Ska vi få se den "plana kurvan" igen 🆘 ? Lyssna på nya hittepå -fakta, mörkandet av vad som egentligen försiggår, babblandet av oväsentligheter för att lugna och vilseleda medelsvensson. Journalisternas frågor (som tyvärr ofta är fega och tandlösa) som "besvaras" genom att tala om helt andra saker.

Undrar även mer och mer hur det ligger till med leveranser av livsmedel. Har hört från källor i flera europeiska länder att det blir märkbara problem i mitten av maj...Och dricksvattnet då? Har man "fått tag på" nödvändiga kemikalier och för hur lång tid finns kemikalier kvar så att kvalitén och säkerheten av dricksvattnet kan säkerställas?
Tror du inte att den verkliga toppen på kurvan var/kommer bli den 8/4 ?
https://adamaltmejd.se/covid/
Citera
2020-04-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Dessutom verkar idioter på speciellt Flashback tro att AT ensam fattar beslut, dom är flera stycken på FHM och det är alltså inte AT:s personliga åsikter

hemorojdbiff,

Jag tänkte jag skulle svara på ditt inlägg med Anders Tegnells arbetsbeskrivning men så snubblade jag över något som riktigt fick mig att gapa stort,

Här har Anders Tegnell luft luren till WHO och riktigt surat över att någon påstår att det är asymtomatisk spridning.
Med det vi vet idag, vilken enorm miss!
Citat:
Ett bevis på att strategin ger effekt är turerna i början av februari kring en uppmärksammad tysk forskningsartikel. Efter diskussioner på myndigheten ansåg Anders Tegnell att den felaktigt gav bilden att en person utan sjukdomssymtom spred coronasmittan vidare. Han vände sig till Världshälsoorganisationen (WHO) och uppmanade dem att yttra sig om huruvida det ligger någonting i uppgiften att man kan smitta innan man är sjuk.

Och här förklarar han hur han kan klara av att se massdöd i epidemier
Citat:
Du rör dig mycket i miljöer med smittsamma sjukdomar – är du själv rädd någon gång?

– Nej, det är jag inte. Min privata teori är att som infektionsläkare kan man gå åt två håll – antingen blir man väldigt ångestfylld eller så stänger man av totalt. Jag stänger av och tänker inte på det.

Jag vet inte ens vad jag skall säga längre
Citera
2020-04-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
19 april

Ny smittfall
Norge 42
Sverige 563

Registrerade dödsfall
Norge 1
Sverige 29
For Norge er det ikke offisielle tall. Det må være fra avisene VG, Dagbladet eller liknende. Disse uoffisielle tallene har også noe etterslep for nye dødsfall, plutselig kan det komme inn ett dødsfall fra 8.april inn på f.eks. 18.april også i den uoffisielle statistikken. Årsak f.eks. at det har tatt tid med analysen av Covid-19 testen, generell treghet i kvalitetssikring, rapportering, etc.. Men hvis det er etterslep for ett dødsfall, så er det vanligvis kun 1-2 dager. De uoffisielle tallene er mest oppdatert for antall innlagte på sykehus/antall på insentiv. Her er det vel null etterslep.

Uoffisielle tall oppdateres flere ganger daglig hos VG/Dagbladet. Offisielle, kvalitetssikrede tall fra FHI oppdateres en gang daglig.

(Kommentar om Worldometers tall; For Norge benytter Worldometer uoffisielle tall, likt det som avisene VG/Dagbladet/etc. rapporterer. Disse ligger i forkant av de offisielle, har ikke så mye etterslep, men har ikke vært gjennom kvalitetskontroll. For Sverige bruker Worldometers FHMs offisielle tall med større etterslep.)

Antall nye smittede registrert (offisielle Norge tall fra FHI)
01-Apr 208
02-Apr 280
03-Apr 273
04-Apr 302
05-Apr 130
06-Apr 115
07-Apr 108
08-Apr 147
09-Apr 150
10-Apr 84
11-Apr 76
12-Apr 95
13-Apr 73
14-Apr 78
15-Apr 111
16-Apr 114
17-Apr 100
18-Apr 93
19-Apr 114

Antall nye døde rapportert (offisielle Norge tall fra FHI), dette er ikke dødsdag men registreringsdag i statistikken
01-Apr 4
02-Apr 10
03-Apr 2
04-Apr 6
05-Apr 8
06-Apr 1
07-Apr 10
08-Apr 11
09-Apr 8
10-Apr 4
11-Apr 6
12-Apr 5
13-Apr 11
14-Apr 13
15-Apr 3
16-Apr 6
17-Apr 1
18-Apr 11
19-Apr 6

Uoffisielle nye antall døde per dag (VG/Dagbladet/Dagsavisen/etc.). De fleste har korrekt dødsdag, men en del har det ikke
01-Apr 3
02-Apr 7
03-Apr 8
04-Apr 9
05-Apr 5
06-Apr 6
07-Apr 12
08-Apr 17
09-Apr 3
10-Apr 5
11-Apr 9
12-Apr 6
13-Apr 7
14-Apr 6
15-Apr 7
16-Apr 4
17-Apr 4
18-Apr 2
19-Apr 1
Senast redigerad av zebern 2020-04-20 kl. 10:12.
Citera
2020-04-20, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Vi ser överdödligheten. Det räcker.
... Och hur många som dör får vi in snabbt i systemet.

Det var väl inte det AT syftade på.
Att vi inte kan trolla bort lik behöver väl inte regeringens puppet tala om.
Frågan är hur många döda som inte hade antikroppar, samtidigt som de bar på viruset. Det får vi aldrig veta. Masstestning av döda pensionärer är inte aktuell.
Citera
2020-04-20, 10:11
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Ok

Och hur dyr blir boten för Sverige?
Hur dyr blir den för Sydkorea?
Hur dyr blir den för San Marino?
Jag tycker att det låter dyrast att först kämpa tillsammans för att trycka tillbaka R0, sedan låta det sticka iväg igen för att åter stänga ned osv... Men vad vet jag...
Som jag ser det är ekonomin som vi känt den över och körd.
Det gamla är över, eller iaf i dödsryckningar. Hur skulle det gå till att blåsa liv i det ekonomiska liket?
Vitsen med att bromsa utvecklingen och förhindra att folk dör i nuläget är att flera verktyg är på gång i kampen mot COVID19. Både mediciner och behandlingsmetoder utvecklas med en rasande hastighet.
Citera
2020-04-20, 10:13
Medlem
Skumt med Ryssland, 47000 smittade och 400 döa', fenomenal sjukvård eller kommer en explosion av dödsfall denna vecka?
Citera
2020-04-20, 10:13
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Det här är intressant och positvt:

För vecka 14 i år har det till SCB rapporterats 2 154 dödsfall i Sverige, vilket är det tredje högsta antalet dödsfall som rapporterats för en vecka under åren 2015-2020. Det visar SCB:s preliminära statistik över döda.

Bara vecka 9 och 10 år 2018 dog det fler personer under en vecka. Då dog 2 187 respektive 2 204 personer. Som jämförelse har SCB räknat ut att det dog i genomsnitt 1 816 personer vecka 14 under åren 2015-2019.

https://scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/ovanligt-manga-dog-vecka-14/, idag

Dvs i år har "överdödligheten" v14 varit 338 jämf med snittet av samma vecka de tidigare 5 åren.

v14 i år har 405 dött av COVID enl FHM:s senaste excelblad.

Jag har tidigare befarat att många som dött av COVID hemma eller på äldreboenden ej har funnits med i FHM:s statistik. Men så tycks alltså inte fallet enligt SCB:s preliminära statistik - åtminstone inte för v 14. Mycket glädjande!
Just nu har SCB uppdaterat sin preliminäna statistik på antal dödsfall.

Antal dödsfall är nu 2317 v14. Överdödligheten i förhållande till snittet är nu 501 (2317 minus 1816).

FHM rapporterar nu 435 dödsfall med Covid v14.

Dvs det "fattas" 66 dödsfall (501 minus 435) i förhållande till snittet. Det skull kunna vara dödsfall t ex i egna hem eller på äldreboenden som aldrig blivit testat eller fått diagnosen covid. Det kan också vara "vanliga" dödsfall som trängts undan av Covid-patienter i vården.

Obs! 66 "extra" dödsfall kan vara ett resultat av naturlig variation.

Obs2! Ytterligare fler dödsfall kommer att rapporteras i SCB:s statistik i v14. Dvs det kommer "fattas" än fler dödsfall v14 när SCB gör sin nästa uppdatering nästa vecka. Ju fler det blir som "fattas" desto svårare kommer det bli att bortförklara dem som naturlig variation.

Data:
https://scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/befolkning/befolkningens-sammansattning/befolkningsstatistik/
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/bekraftade-fall-i-sverige
Senast redigerad av Madagascar 2020-04-20 kl. 10:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in