2020-04-19, 19:54
Medlem
Kan inte sluta skratta åt hans ljusa röst som man kunde höra på Efterlyst från rättegången. Låter som en 80 årig kvinna ha ha ha.
Citera
2020-04-19, 20:45
Medlem
Jag vet inte om åklagaren kommer överklaga detta men vad jag läste ska BR göra det. 12 år är hårt visserligen men det är inte omöjligt att det blir 14 år i HR. Vad tycker ni?

Man vet ju inte tänk om HR kommer fram till att det blev ett slags nödvärn. Men kan man ha nödvärnsrätt mot en person som har nödvärn som HOL hade. Nej det kan man inte. Men det kan bli så att det är en förmildrande omständighet för BR att han blev attackerad.

Ja...nu letar jag efter halmstrån...
Citera
2020-04-19, 21:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Q2000
Jag vet inte om åklagaren kommer överklaga detta men vad jag läste ska BR göra det. 12 år är hårt visserligen men det är inte omöjligt att det blir 14 år i HR. Vad tycker ni?

Man vet ju inte tänk om HR kommer fram till att det blev ett slags nödvärn. Men kan man ha nödvärnsrätt mot en person som har nödvärn som HOL hade. Nej det kan man inte. Men det kan bli så att det är en förmildrande omständighet för BR att han blev attackerad.

Jo, det ar som sagt halmstrå det

Nödvärn som förmildrande omständighet?
Vars motstånd ska vara i parite till aktuellt hot.

HOL är obeväpnad med en skarpladdad pistol riktad mot sig och som avlossats utan föregående dialog.
Skott två skjuter han medvetet rakt mot HOL.
Lika sjukt relaterat till påstått hot och lika riskabelt.
Citera
2020-04-19, 21:53
Medlem
Citat:

Jag tror absolut inte att HR kommer att sänka straffet. Varför var pistolen osäkrad? Jag tycker hellre att han lika gärna kunde fått 14 år, men TR var lite snälla eftersom dom förstod att någon annan person har anstiftat det här och "lurat" Billy att utföra den här gärningen.
Citera
2020-04-19, 22:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Jag tror absolut inte att HR kommer att sänka straffet. Varför var pistolen osäkrad? Jag tycker hellre att han lika gärna kunde fått 14 år, men TR var lite snälla eftersom dom förstod att någon annan person har anstiftat det här och "lurat" Billy att utföra den här gärningen.
TR är föga snälla och motiv besvarar frågan varför. Inte avgörande för dom mot BR, men av högsta vikt att utreda om det finns en anstiftare.

De motiverar antal år i relation till hänsynslöst, livshotande, planerat, oprovocerat. Att det varit mycket hög risk för mord.
De sätter det sen i relation till påföljd fullbordat vs försöksbrott.
14 år är högt men resonemang försök till ren avrättning är samtidigt tungt.
Senast redigerad av develi 2020-04-19 kl. 22:18.
Citera
2020-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Advokat Martin Cullberg i Efterlyst sa att BRs förklaring var så dålig att det hade varit bättre att han inte sagt något alls på rättegången.

Håller ni med?

Nej jag håller inte med alls. Men jag håller med advokaten om att han inte vill vara en golare när han hamnar på kåken. Däremot vet ingen vem som ligger bakom eller om B själv har anledning att komma åt HOL.

När HOL berättar om ganstergesten som han då kallar det när pistolen brakar mot hans huvud är ingenting annat än då B säkrar popcornpistolen och möjligen klappar till honom med pistolen i huvudet.
Sen hör man Thomas Olsson väl valda frågor och hur det säkerligen retar gallfeber på många när B svarar inga kommentarer. Hol springer ner och ända ut med sin sk "livsfarliga" skottskada och är fullt talför och klarar sig med tarmvred i värsta fall.

Citat:

.

Nej, det är inte sannolikt att straffet höjs då det redan ligger i högsta laget. Men överklagar det gör nog B det är jag övertygad om.
Senast redigerad av Browser 2020-04-19 kl. 22:45.
Citera
2020-04-19, 23:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nej jag håller inte med alls. Men jag håller med advokaten om att han inte vill vara en golare när han hamnar på kåken. Däremot vet ingen vem som ligger bakom eller om B själv har anledning att komma åt HOL.

När HOL berättar om ganstergesten som han då kallar det när pistolen brakar mot hans huvud är ingenting annat än då B säkrar popcornpistolen och möjligen klappar till honom med pistolen i huvudet.
Sen hör man Thomas Olsson väl valda frågor och hur det säkerligen retar gallfeber på många när B svarar inga kommentarer.
Retar gallfeber?
Inga kommentarer är totalt värdelöst snarare
Speciellt ihop med en halvdan förklaring, föga trovärdigt.
Hoppas de höjer till 14 om han överklagar.
Han förtjänar två år extra som inbillad macho och stolt över att han kniper käft.

1.Han förnekar allt samröre med brottet i första förhör. Säger att det är helt sjukt att han är misstänkt.

2. Han läser sen FUP, tar del av all DNA-bevisning etc och inser att han ligger jävligt brunt till.

3. Nu är det bara hot. Fast han inte säger ett enda ord (pang) och medvetet avlossar skott nr 2 rätt mot det obeväpnade brottsoffret.
Motiv/syfte/vad han tänkt säga vägrar han diskutera.

Han är föga trovärdig med sin bristfälliga information kring påstått hot och rätten bedömer de skott som redan avlossats - oavsett efterföljande skräp om att säkra pistoler, inga handskar eller att han kunnat peppra ur ett magasin.

Eller som du kom med...
Att HovR skulle vara intresserad av kvarvarande kulor i en pistol som inte återfunnits.
Citat:
" Att skottlossningen kom att begränsas till två skott synes dock främst ha berott på att Billy Rieloff Aspillaga, i linje med vad också försvaret anfört, överraskades av Henrik Olsson Liljas motstånd. "

"Slutligen har Billy Rieloff Aspillaga invänt att han under handgemänget säkratpistolen för att undvika ytterligare skottlossning. Enligt tingsrätten har detta inte någon betydelse för bedömningen av hans uppsåt vid de två redan avlossade skotten, vilka rättsligt sett inneburit ett avslutat försök."
För övrigt är dina försök att förringa händelsen totalt värdelösa gentemot medicinskt utlåtande och domslut.
En 9 mm omantlad kula har varit livshotande och nära att döda HOL.
Oavsett om han kunde både fly och ropa på hjälp:
Citat:
Hol springer ner och ända ut med sin sk "livsfarliga" skottskada och är fullt talför och klarar sig med tarmvred i värsta fall.
Senast redigerad av develi 2020-04-19 kl. 23:21.
Citera
2020-04-20, 07:19
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Kan inte sluta skratta åt hans ljusa röst som man kunde höra på Efterlyst från rättegången. Låter som en 80 årig kvinna ha ha ha.

Nu måste jag ju lyssna, du gjorde mig nyfiken Ett gott skratt kan behövas ibland.
Citera
2020-04-20, 07:21
Medlem
Combivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blah blah Blah
Tack.

Du verkar inte ha följt det här fallet direkt? Vet du något om mannen? Jag hoppades att du skulle skriva att du sett honom tillsammans med Karin och helst tagit kort på dem, men det är väl att hoppas för mycket.
Citera
2020-04-20, 07:57
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Alltså rådmannen i fallet är från justitiedepartementet som tidigare utrett sexköpslagen utomlands under Morgan Johansson, och som då inte fick gehör eftersom bland annat lagrådet inte anser att Sverige har jurisdiktion i andra länder. Det säger en del om denna rådman så som statens bästa tjänare och jag tycker det märks i domslutet. Många märkliga formuleringar och ganska aggressiv ton vilket inte är särskilt förtroendeingivande för en tjänsteman inom rättsväsendet. Man får hoppas Svea Hovrätt kan formulera och argumentera bättre för sitt domslut.

Det framstår därför som ett rimligt antagande att Billy inte har agerat på eget bevåg. Tingsrätten får emellertid konstatera, och förhålla sig till, att något bakomliggande motiv hos Billy till att försöka döda Henrik Olsson Lilja inte har klarlagts i målet.

Ett rimligt antagande utan bevis kan man väl tolka det som när Tingsrätten argumenterar om motiv.

Nej klart han inte vill det men i dag gäller det beslag och jag undrar om han förlängt igen eller om han får droppa detta. Om inte bör man göra en JO anmälan om person som är formellt misstänkt under lång tid utan att leverera bevis. Det hade aldrig varit gångbart i andra rättssäkra länder det strider mot EU konventionen bland annat.

Nu ser jag att åklagaren tydligt säger att hon står misstänkt. Det är förbluffande, och egentligen otänkbart sett till hur detta ärende rört sig gällande anstiftansdelen.

Å andra sidan är det kanske bra att det hålles aktivt, och att det sätts press på att arbeta med bakgrunden såvida man inte fullständigt låst sig vid Karin.
Citera
2020-04-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nu ser jag att åklagaren tydligt säger att hon står misstänkt. Det är förbluffande, och egentligen otänkbart sett till hur detta ärende rört sig gällande anstiftansdelen.

Å andra sidan är det kanske bra att det hålles aktivt, och att det sätts press på att arbeta med bakgrunden såvida man inte fullständigt låst sig vid Karin.
Finns det någon som vet något om hur pengar till torpeder brukar betalas ut? Brukar pengar betalas ut före dådet eller efter? Hur kan det gå med belöningen om uppgiften inte helt lyckats som i det här fallet? Hur mycket pengar skulle det kunna röra sig om? Förstår att ingen kan veta, men om man skulle gissa.
Otroligt att någon kan riskera friheten för att medverka till sådant, men det kanske kan bero på att vissa personer har lika många kompisar eller fler i fängelset som utanför. Det kanske är barnsliga frågor, men man undrar ju så ibland.
Man undrar för övrigt hur förhållandet mellan K och HOL har kunnat gå så snett. Undrar om dom någon gång har gått i familjeterapi.? Allt verkar så onödigt.
Citera
2020-04-20, 10:06
Medlem
Citat:
Nej, det är inte sannolikt att straffet höjs då det redan ligger i högsta laget. Men överklagar det gör nog B det är jag övertygad om.
Förut var praxis 8 år för mordförsök sedan har straffen för det börjat höjas så jag tror att det kan bli 14 år i HR för det måste ju betraktas som en försvårande omständighet att det inte finns någon relation mellan GM och BO alltså en kontraktmördare

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo, det ar som sagt halmstrå det

Nödvärn som förmildrande omständighet?
Vars motstånd ska vara i parite till aktuellt hot.

HOL är obeväpnad med en skarpladdad pistol riktad mot sig och som avlossats utan föregående dialog.
Skott två skjuter han medvetet rakt mot HOL.
Lika sjukt relaterat till påstått hot och lika riskabelt.
Ja men om man ska försvara Billy så måste man ju säga något. Det vill jag inte men ville spela djävulens advokat lite.

Men varför svarade han ingen kommentar t ex när han fick frågan varför han inte hotade HOL på utsidan istället för i trappuppgången?? Han kunde sagt att han ville hota inne där det inte finns mycket folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in