Och det gör det inte. Så länge man inte har en diagnos (alltså testad för COVID19) så blir inte dödsfallet registrerat som det. Och iaf upp till nyligen har bara misstänkta fall på sjukhus testats efter ett smalt kriterium.
Vad än andra må säga.
Vänta här,
Nu förstår jag varför antalet dödsfall inte skenar som jag trodde det skulle göra.
Det är precis som när dom ändrade testfrekvensen och sa att "det ser bra ut nu nya fall minskar".
Man har infört triage regler och äldre nekas sjukvård, dom får dö där dom är.
Eftersom dom inte testats ingår dom inte i statistiken.
Eftersom dom inte ingår i statistiken ser FHM kurvor "bättre" ut.
Svårare än så var det inte.
Kan jag lista ut det förstår FHM det också så varför dom säger att kurvorna börjar plana ut lämnar jag som en övning åt er.
Nu vet man vilka grupper som viruset slår mot hårdast, är det fel att försöka skydda dom till varje pris?
Du menar att värdet skiljer mellan människor och vissa är inte värda att skydda för att den andra gruppen vill ut och röra på sig etc.
En lockdown hejdar smittspridningen och ger tid åt att samla krafterna och mobilisera för tiden när det sedan släpps upp, det betyder att med en lägre smittspridning så får vi mindre antal smittade och ett mindre antal döda. En upprepad lockdown med jämna mellanrum skulle betyda färre smittade och döda men att det skulle betyda en större ekonomisk påfrestning än att ha det som idag kan jag inte spekulera i för idag är ekonomin ordentligt på frestad utan lockdown men vad som är värst ekonomiskt är omöjligt att svara på.
Du vet väl att "corona viruset" är en vanlig årlig influensa? Och att du har blivit utsatt för masshysteri?
Hur nära är Sverige flockimmunitet? frågar SR-programmet P1 Morgon nu Karin Tegmark Wisell, överläkare och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
– Vi vet inte detta säkert, den svenska strategin handlar inte om att uppnå flockimmunitet, det handlar om att skydda de allra svagaste, inleder hon med att säga.
Hon förklarar:
– Flockimmunitet använder man framförallt för vaccinationssjukdomar. Alla som har immunitet skyddar de som inte har immunitet.
– Om det här går att applicera på covid-19 vet vi faktiskt inte ännu. Om man kommer uppnå en skyddande immunitet är inte utrett. Även om vi antar att viss immunitet kan uppnås.
Med all sannolikhet får man någon sorts immunitet vid en infektion, men den är inte lika bra vid coronavirus som vid exempelvis mässling, säger hon också.
Nu på klassiskt svenskt sätt svänger man kappan och ljuger oss rakt upp i ansiktet!
Att deras strategi aldrig varit flockimmunitet utan att skydda våra svaga???
In any normal country, this would be the final nail in the coffin for the FHM.
Precis som någon ovan skrev... aggressiv testning i Tyskland och smittspårning(man har resurser till det). Betydligt bättre sjukvårdsystem och kapacitet... underskatta aldrig Tysklands förmåga.
Men tycker de är för tidigt å säga nåt oavsett.
Oklar källa läste jag tidigare om att man skicka hem dom äldre till barn/barn barnen för att inte ligga ihopsatt med andra människor på äldreboende om man inte kan skydda dom där (Tyskland)
Intressant om sant. Det vore också att utnyttja en mycket naturlig impuls, isynnerhet i ett tuffare lockdown-scenario som ju Tyskland kört med.
Naturligtvis skulle det inte gå med alla, alla har inte anhöriga, alla är inte i det skicket att anhöriga klarar det, alla anhöriga klarar det inte oavsett.
Men det är ändå ett sätt att minska den grupp människor som de i äldsta riskgruppen exponeras för. Dels de som bara får se sina anhöriga, dels de som blir kvar (andra boende minskar, och det blir lättare att hålla personalen i små konsekventa grupper).
Och så finns den mänskliga aspekten: i en kris vill man gärna ta hand om sina närmaste. Det känns mera meningsfyllt att genomleva begränsningar om har ett större hushåll att organisera.
Det blir också fler människor i hushållet, vilket efter några veckor kan vara en stor psykologisk fördel.
Vad jag helt ytligt sett i Tyskland så finns det ofta stora äldreboenden centralt (åtminstone i större städer). Och du ser en hel del av de tanterna och farbröderna på restauranterna omkring. I närheten av ett dylikt stort äldreboende kan du t.o.m. använda mängden skröpliga tanter på en restaurant som en signal på att här är maten prisvärd och bra (isynnerhet på dagen/eftermiddagen).
Så att använda den naturliga impulsen (där det går) i dessa tider låter väldigt fiffigt. Bättre socialt för alla.
Och om smittan olycksaligt är framme så kan det faktiskt också vara bättre. Vill minnas att jag läst att i Tyskland så kollar de aktivt upp alla positiva fall efter 5-7 dagar hemma. Det betyder att också om en gamling blir sjuk så lämnas inte familjen ensam med vårdansvaret. I de familjer där man klarar av att vårda (en kombination av familjens kapacitet och sjukdomens allvarlighet) sparar man sjukvårdsresurser (OCH utnyttjar primärvården, antagligen mest som telefonstöd), och i de fall där det inte går (fnoskig familj eller allvarligare sjukdom) så fångar man upp det snabbt - dvs den 80åring som kommer in på sjukhus gör det i tidigare skede, och ffa har med sig en någotsånär hyffsad anamnes.
Du vet väl att "corona viruset" är en vanlig årlig influensa? Och att du har blivit utsatt för masshysteri?
Väldigt sorgligt alltihopa egentligen
How do you not have difficulty breathing? When did you realize your IQ was lower than your shoe-size? Propagandist troll aiming to derail the thread with off-topic talk. Begone.
Hur nära är Sverige flockimmunitet? frågar SR-programmet P1 Morgon nu Karin Tegmark Wisell, överläkare och avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
– Vi vet inte detta säkert, den svenska strategin handlar inte om att uppnå flockimmunitet, det handlar om att skydda de allra svagaste, inleder hon med att säga.
Hon förklarar:
– Flockimmunitet använder man framförallt för vaccinationssjukdomar. Alla som har immunitet skyddar de som inte har immunitet.
– Om det här går att applicera på covid-19 vet vi faktiskt inte ännu. Om man kommer uppnå en skyddande immunitet är inte utrett. Även om vi antar att viss immunitet kan uppnås.
Med all sannolikhet får man någon sorts immunitet vid en infektion, men den är inte lika bra vid coronavirus som vid exempelvis mässling, säger hon också.
Nu på klassiskt svenskt sätt svänger man kappan och ljuger oss rakt upp i ansiktet!
Att deras strategi aldrig varit flockimmunitet utan att skydda våra svaga???
Inte bara det. I samma inslag säger de att DR Tengele är populärare hos Svenska folket
än föregående månaden
Väldigt sorgligt alltihopa egentligen
Om du tror att Corona är en influensa och inte ett virus så tycker jag att du ska läsa på om skillnaderna och sen kan du återkomma.
Masshysteri? det låter en smula konspiratoriskt, kan du utveckla det så att jag förstår vad du menar och vill ha sagt med det?!.
Nu förstår jag varför antalet dödsfall inte skenar som jag trodde det skulle göra.
Det är precis som när dom ändrade testfrekvensen och sa att "det ser bra ut nu nya fall minskar".
Man har infört triage regler och äldre nekas sjukvård, dom får dö där dom är.
Eftersom dom inte testats ingår dom inte i statistiken.
Eftersom dom inte ingår i statistiken ser FHM kurvor "bättre" ut.
Svårare än så var det inte.
Kan jag lista ut det förstår FHM det också så varför dom säger att kurvorna börjar plana ut lämnar jag som en övning åt er.
En möjlig anledning, ja. Samma att Sverige utmärker sig och har 80% överlevnad på IVA. Man förklarar det med att man inte kan se det än men så är läget även i andra länder med betydligt sämre siffror. Ett reportage från Italien talade man om 100%. Alltså andelen om dör. Antagligen för att de behandlar deras gamla med värdighet.
Har det getts någon bra förklaring till varför Danmark har dubbelt så många döda som Norge? Enligt siffrorna har de ungefär lika många bekräftade fall. Testar man färre? Är man överlag vid sämre hälsa i Danmark? Är man äldre? Tycker den jämförelsen är intressantare än den mellan Sverige och grannländerna då vi vet att Sverige valt en annan linje.
Ok! Så du tycker att det är bättre med en "lockdown" för att skydda nåns mormor som är 80+ som är på väg att dö ändå, jämfört med att crasha ekonomin helt och skapa psykisk ohälsa, som följer med alkoholismen, drog problematik, hemlöshet, självmord etc etc?
En fullständig lockdown kommer skapa fler dödsfall än vad "corona viruset" har gjort.
Att ta bort framtiden för barn så att människor i 60-talet kan ha några extra månader av sorgligt förvirring och sedan hävda att detta är moraliskt bra, är inte något jag kan förstå.
Du är en iskall jävel min mormor är 80 hon kan leva till 100 det brukar man göra i släkten.
Det är coronasmittan som stängt ner samhället det skulle den gjort alldeles av sig själv utan FHM Tegnell e& company. Börjar folk dö till höger och vänster stannar samhället av ändå.
Tänk att det ska var så svårt att fatta att det inte finns något opåverkat läge. Naturen styr och skapa sitt eget lockdown.
Beklageligvis er det ikke så bra i Norge som mange tror. De siste 10 dager har ikke antall nye registrerte smittede per dag gått ned. Det tilkommer ca. 100 nye smitte registreringer daglig.