2020-04-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea

Vad ska jag göra???"

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213765044840559&set=gm.2635299203 404988&type=3&theater&ifg=1

Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Skyddsombudet är de anställdas representant.

Vem är arbetsgivare och skyddsombud?
Citera
2020-04-19, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Den där fria rörligheten är ganska begränsad idag.
Den lär också förbli så under rätt lång tid. Tror knappast att Europas nedstängda länder, vilket är alla andra kommer att släppa in smittade från pesthärdar utanför deras gränser.
Länder som uppnår flockimmunitet (eller delvis immunitet) kan ganska omgående öppna sina gränser.
Citera
2020-04-19, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shevita
Anser du det vara en bra strategi?

Jag anser att det är en lysande strategi.
Det är också enfaldigt att enbart bedöma strategier utifrån dödsfall. Och dessutom dödsfall vid något godtyckligt vald tidpunkt. Olika strategier är måhända mogna att utvärderas om ett par år.
Så långt, tycker jag att Sverige gör allt rätt.
Citera
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Så New York har alltså ingen lock down enligt dig?

Svara på hans fråga istället kring hur Tegnell väljer att ta med eftersläpningar när det passar till hans fördel, men inte när det är till hans nackdel?

Du vet själv att du snackar skit. Du vet att du har fel, vad som driver dig till att gå emot verkligheten förstår jag inte.

Även om du var anställd av staten för att sitta här och ljuga, skulle du fan inte till slut få nog och tappa masken och skita i allt och säga som det är 🤷🏽‍♂️ varje människa med moral och samvete skulle. Endast psykopater klarar av att blåneka in i döden
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Du skulle må då va? Du vill bara förstöra, det är vad jag tror. Allt du skriver är fullständigt substanslöst. Du bara gapar och gormar och smiter undan när någon ställer dig mot väggen.

Varför säger du att ganglere2 vill förstöra?
Förstöra vad? Vill ganglere2 förstöra Sverige?
Genom att stänga ner? Och hur då då?
Så om Sverige stänger ner förstörs landet. På vilket sätt menar du?
Ekonomiskt?
Och på vilket sätt skulle användaren dra nytta av det?
Är ganglere2 anställd av ryska staten och vill att Sverige ska bli ett fattigt land?
Eller hur tänkte du?
Vore kul att få höra mer om dessa begåvade analyser som fick dej att komma fram till påståendet ovan.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Massmordet på de äldre.

"SNÄLLA, SNÄLLA DELA DETTA 🙏 LÅT INTE VÅRA FÖRSVARSLÖSA ÄLDRE BLI BARA SIFROR 🙏

Min pappa gick bort av corona i fredags😭

Han bodde på äldreboende och dog ensam. Mer än halva av de fina äldre har fått corona och dör varje dag 😭 utan att hamna på sjukhus eller få andningshjälp😭 Det enda som de får är morfin för att inte få ångest när de dör😭 Detta kallar jag för massmord😭🤬🤬🤬 det som var värst av allt är det hära idiotiska skit besöksförbudet som gjorde att vi fick inte träffa honom i 2 månader och han dog ensam.
Varför besöksförbud när personalen har inga skyddsutrustningar och testades aldrig för corona, och de åker in och ut från boendet 🙄

De hade inte ens munskydd när vi fick facetime med pappa 🤨🤔🤬😭
Boendet fick inga hjälp alls över huvudtaget med skyddsutrustningar från kommunen 🤬😭
Besöksförbud är bara ett ord som regeringen utnyttjar för att keep the face 🤬🤬🤬
De har redan bestämt att tusentals oskyldiga, försvarslösa äldre ska dö i ensamhet 😭🤬🤬🤬🤬

Jag vill bli hörd🤛

Vad ska jag göra???"

Anhöriga meddelar vad gestapo själva försöker mörka.

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10213765044840559&set=gm.2635299203 404988&type=3&theater&ifg=1

Beklagar verkligen.
Inte mycket har gjorts för att skydda de äldre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Nej det behöver bara vara lockdown till smittan försvinner. Sedan måste man hålla de yttre gränserna stängda så klart utom till andra smittfria länder eller kräva karantän för inresa.

Och VARFÖR I HELA HELVETE skulle det funka NU när INGEN lyckades med det för någon månad sen?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrullstol
Ja du har rätt i din tolkning. De har ju nu reviderat i efterhand. Men antal döda skjuter även upp till höjden om för många blir sjuka samtidigt enligt John hopkins. https://hub.jhu.edu/2020/03/13/what-is-social-distancing/

Självklart. En massiv andel av de som behöver intensivvård lär dö om det inte finns tillgängligt. Men det finns ingenting som talar för att ens nära 20% skulle stryka med även om sjukvården skulle stänga fullständigt..
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Arbetsgivaren har det yttersta ansvaret för arbetsmiljön. Skyddsombudet är de anställdas representant.

Vem är arbetsgivare och skyddsombud?

Nu var det inte jag personligen som skrev det där.
Citera
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Det blir så i vår eko-bubbla, eftersom majoriteten på Flashback verkar vara för karantän och lockdown så tror man det reflekterar verkligheten.

Jag känner verkligen ingen ute i det verkliga livet som vill bli inlåsta, vare sig de är höger-höger eller vänster.
Ja det är tröttsamt. Det blir aldrig någon riktig diskussion när en del är så förblindade av sin egen tro.

Har inte så mycket kontakt med andra just nu men de jag har kontakt med nu verkar resonera ungefär som jag själv. Man är bekymrad och försöker tänka sig för så mycket det går i allt man gör och vet inte vad man ska tro riktigt. Väntar och väntar och hoppas på att det ska ta slut någon gång utan alltför stora förluster i människoliv. Vi har det ändå rätt bra här som kan leva någotsånär som vanligt men med rätt stora restriktioner ändå (så det är inte alls som vanligt men vi är inte fångar i våra hem).

Hoppas verkligen att det sker stora förändringar i samhället efter det här. Förändringar i ekonomier över hela världen till mycket sämre är inget som någon hoppas på (ett land som Kina kanske gör det om det drabbar väst, men vet ej).
Det är mycket som oroar.
Citera
2020-04-19, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Nej, det kommer de inte. Norge rapporterade 1 dödsfall idag. Knappt några nya smittade heller, trots att de testar väldigt mycket mer omfattande. De håller på att utrota viruset från norsk mark och har goda chanser att kunna deklarera sig smittfria inom ett par veckor.

Grönland blev först med att bli helt smittfria. Färöarna och Island är mycket nära. Därefter kommer Norge att bli grönmarkerat. Ett tiotal länder i Europa kommer att vara smittfria innan första veckan i maj är slut.
Beklageligvis er det ikke så bra i Norge som mange tror. De siste 10 dager har ikke antall nye registrerte smittede per dag gått ned. Det tilkommer ca. 100 nye smitte registreringer daglig. Trenden er ikke nedadgående der, den er omtrent flat. Idag er det første gang på 2 uker som antall med covid-19 innlagt på sykehus går litt opp. Også på intensiv gikk det opp for første gang på 2 uker. Nesten 60% av dødsfall har vært på sykehjem, ca. 40% på sykehus og 3% hjemme.

Norge har ikke vært så stengt ned som mange tror. Det er en myte. Dette er ikke som i Spania, Italia, Frankrike, UK, etc. Butikker har vært åpne, med mindre butikkene selv valgte stenge. Restauranter har vært åpne (men akkurat Oslo kommune valgte selv stenge alle). Mange folk holder ikke avstand (men heldigvis er det minst like mange som gjør det), enten fordi de gir blaffen, glemmer eller ikke skjønner. Det er fullt lovlig å være utendørs så mye en ønsker. Det er lov å trene, bare ikke i grupper over 5, samt en skal holde avstand. Noe kollektiv trafikk har hatt helt fulle busser/tog. En del butikker har hatt mye folk samlet på altfor liten plass.

Det ser ikke ut som om covid-19 forsvinner med det første i Norge. Det forventes nok økning i smittede/syke/døde etter litt tid når det nå åpnes opp mer. Det er også mulig at det kan bli økning uansett fordi folk har blitt slappere med å følge avstand- og hygieneregler. Planen er å håndtere smitteutbrudd med tidlig deteksjon fordi testkapasiteten nå er bygget ut. Nedstengningen har mye vært for "å vinne tid" til de ulike kapasiteter var på plass, samt få nogenlunde kontroll på smittespredning.

Denne fasen med oppmyking av tiltak tenkes kontrollert ved at nye smitteutbrudd skal "slås ned" tidlig. Skal detekteres vha. mye testing nå som testkapasiteten er bygget ut. Så er det sikkert samlet erfaring på sykehus hvilke tradisjonelle behandlinger som fungerer best. Dette kan forbedre sykdomsforløp. Deretter er det å vente på bedre medisiner og senere vaksine som kan bli "game changers".
Senast redigerad av zebern 2020-04-19 kl. 22:55.
Citera
2020-04-19, 22:47
Medlem
shevitas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
"The rapid spread of Spanish flu in the fall of 1918 was at least partially to blame on public health officials unwilling to impose quarantines during wartime. In Britain, for example, a government official named Arthur Newsholme knew full well that a strict civilian lockdown was the best way to fight the spread of the highly contagious disease. But he wouldn’t risk crippling the war effort by keeping munitions factory workers and other civilians home.

According to Harris’s research, Newsholme concluded that “the relentless needs of warfare justified incurring [the] risk of spreading infection” and encouraged Britons to simply “carry on” during the pandemic."

Historien upprepar sig. Man har förfasat sig över hur man kunde låta människor offras och dö under spanska sjukan bara för att de rika satte ekonomin i första hand. Nu är vi där, i Sverige, år 2020.

Enbart detta borde varje inbiten förnekare ändra sin uppfattning.

Allt annat vore faktiskt lite av retarderat
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in