2020-04-20, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Försök att se ditt hem som en skyddad zon där du vill ha det rent.
Så fort du kommer hem går du raka vägen och tvättar händerna, utan att ta på nåt.
Tvätta sen händerna innan du ska laga mat och efter du varit på toa, som vanligt.
Tvätta extra noga när du kommer hem.
Tvätta varje gång du varit utanför ytterdörren.
Håller du ditt hem rent så kan du leva som vanligt hemma.
När du är ute bör du försöka att ta på grejer, handtag, knappar osv. Om du måste ta på nåt så (vilket man måste förr eller senare) så se dina händer som smutsiga och låt då bli att sprida smutsen vidare genom att ta på annat innan du tvättat händerna eller spritat dom.
Var noga att inte äta med händerna, peta dig i ansiktet osv.
Var noga med vad du tagit med dig hem som kan va "smutsigt".

De är inte så svårt om man håller rutiner, framför allt att hålla sin hemmazon ren.
Tvätta händerna med tvål och varmt vatten, minst 20-30 sekunder säger myndigheterna.
Tvätta 2 gånger när du kommer hem så är du på den säkra sidan.

Yes dock så lever jag inte ensam vilket gör att rutiner varierar och försiktighet beror på från person till person men jag är på din sida gällande det du säger.
Citera
2020-04-20, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
en gång noggrant med tvål
och varmt vatten räcker
jag rekommenderar också
att man använder nagelborste
för att få bort smuts under
naglarna

för mig är det här med god handhygien
ingenting nytt jag har alltid varit
noga med att tvätta händerna ordentligt
efter utevistelse
det fick jag lära mig som liten
tycker inte det borde vara ett
sånt stort problem för folk

Absolut samma här var mer en fråga ifall jag övertvättar dem.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Fast även om vi har IVA-platser så finns det ju inte personal som kan vara där.

Vilket kan förklara varför vi har "lediga" platser kvar.

Dom har ökat personalen på IVA också. Du kanske har missat när sjukvårdspersonal från Stockholm varit på Aktuellt ett tiotal gånger?! Dom har tagit in personal från andra avdelningar in på IVA och ökat kapaciteten även gällande personal. Plus att alla jobbar enligt krisavtalet, alltså längre skift.

Next.
Citera
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Du ljuger.

"I hela landet fanns det förra året 526 så kallade IVA-platser, enligt enligt Svenska intensivvårdsregistret (SIR)"

Förra året.

Du tror alltså vi inte har lyckats öka kapaciteten med 1 plats, EN, under covid19 utbrottet?

Hahahaha. Bara Stockholm har ju fördubblat IVA kapaciteten.

Fyfan vad du ljuger hej vilt här inne. Du är omöjligen "patriot" när du sprider sådana lögner om ditt land.

Dax att du vaknar upp. Påhittade IVA platser är inte IVA platser. Vi har personalproblem och utr. brist till ordenarie.
https://www.facebook.com/CarinaBergfeldtSVT/videos/513969672816533/

Vad av det hon säger förstår du inte.
Citera
2020-04-20, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av milofo
Ta en liten, liten dutt olja eller smör och gnid in den i händerna. Det ska vara så att du känner att det händerna är lite, lite feta men inte så att dom drunknar i olja/smör. En tunn liten hinna typ, knappt märkbar.

Tvätta händerna såpass mycket som krävs för att få bort det feta lagret. Viruset har ett fettmembran som dras sönder när du tillför tvål eller sprit, så det är samma princip som gäller när du tvättar bort det som när du tvättar bort andra fetter.

Ska faktiskt pröva det med oljan och kolla hur det blir, tack för tips.
Citera
2020-04-20, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
My thoughts in bold.

Du har ALDRIG kommit med något sakligt argument som styrker dina teser.
Du klipper in siffror från någon rapport du hittat någonstans, saxar ur ett citat från någon läkare i något land, applicerar matematiska antaganden som bygger på att Sverige som land har samma samhällsstruktur som Bolivia.

Det är så fruktansvärt irriterande att argumentera med en sån som dig, för du flyger in med så mycket antaganden och uträkningar som totalt saknar realism.

Du kommer aldrig med några som helst trovärdiga scenarion eller något konstruktivt öht. Du flyger med dina siffror och insinuerar att allt är fel, alla har fel, alla kommer att dö. Du är så egocentrisk att du själv inte ser det här.

Firar? Vem har firat? Din google-translate har nog inte fattat vad jag skrev.

Tänker INTE fortsätta bränna min energi i din galenskap
Citera
2020-04-20, 01:35
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Nej, jag vet personligen att det finns IVA kapacitet kvar i landet. Så det där är bara ren och skär konspiration och desinformation. Blir lite orolig när jag ser sådana här inlägg samtidigt som jag läser Säpos varningar om försök till påverkan från fjärran.

Säpo är de största foliehattarna av dem alla, de har skrikit om Ryssland och Kina hur länge som helst, trots att de inte har mycket intresse av Sverige och har fullt upp med sina egna problem. Men du kanske tror att Sverige avsätter stora resurser till att påverka andra småländer i dessa tider oxå?

IVA kapaciteten har varit så gott som slut länge, vilket t.om SVT täckt. De siffror som finns pekar oxå på det, det kanske finns någon enstaka säng kvar men det saknas personal.
Senast redigerad av Idiotsverige 2020-04-20 kl. 01:49.
Citera
2020-04-20, 01:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är överdrivet att tvätta dem 8-10 ggr per tillfälle, det räcker med en gång om du gör det noga. Dvs du förvissar dig om att du fått med alla ytor, mellanrum osv i tvättningen. Detta gör du ju då tvålet löddrat och gnuggar fingertopparna mot handflatorna osv. Du kan naturligtvis göra proceduren två gånger om du känner dig tryggare, dock är 8-10 gånger alltför mycket och du kommer att torka ut huden och riskera nariga och i värsta fall såriga händer. En grogrund för infektioner.

Hur många gånger dagligen du sen ska tvätta händerna kan ju variera något. Jag tycker själv att det är bättre att tvätta en gång för mycket än för lite.

Det absolut viktigaste är att tvätta dem varje gång du kommer hem efter att ha varit ute!

Yes har blivit som en tvångstanke typ nu med den här situationen men blir överdrivit men känns som händerna är smutsiga därför jag fortsätter att tvåla dem o tvätta dem. Ja exakt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
På vilken sida hittar du ststistik att det planat ut??

Enligt:

https://platz.se/coronavirus/

https://c19.se/

https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Så har vi ju en kraftigt uppåtgående kurva........ Och då räknar vi inte ens in dödsfall från våra ålderdomshem.....

Eh. Kikar du på nytillkomna dödsfall eller det kumulativa antalet? Om du tror att vi måste återuppväcka döda är det kört. Kika på kurvan med nytillkomna dödsfall istället, gärna med ett glidande medelvärde och ta inte de senaste dygnen som säkra. Det kommer att fyllas på efter helgen då det finns en eftersläpning.
Citera
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurrebox
Brasilien har 40000 importfall? Indonesien 6000 importfall? Ecuador har 9000 importfall?
Du kanske ska läsa på innan du skjuter ur röven?

Brasilien kommer bli ugly. Snart vinter där nu, det kommer inte att hjälpa dom.
Citera
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pekerman
Yes dock så lever jag inte ensam vilket gör att rutiner varierar och försiktighet beror på från person till person men jag är på din sida gällande det du säger.
De är samma här. Det är svårare att hålla på rutiner när men inte är ensam, men vi försöker att hålla koll på varandra (även om det är jag som är mest noggrann).
Man kan bara göra så gott man kan.
Citera
2020-04-20, 01:37
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Helt sjukt att de låser in sina barn i hemmet i Spanien, för vad? För att vi måste skydda våran mormor, som är 80+ och är påväg att dö ändå. Missuppfatta mig inte nu, jag bryr mig om äldre, men varför crasha hela ekonomin och skapa psykisk ohälsa för våra barn bara för det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in