2020-04-20, 00:33
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Blev fel i förra inlägget.

Så här säger Norges smittsskyddsdirektör om Sverige;

På Anna Hedenmos fråga om vilket land som först kan nå flockimmunitet svarar han:

"– Det kan ta lång tid, men som är läget är nu har troligtvis Sverige kommit längst mot en flockimmunitet.

– Men man vet inte vad som är bra i det här läget.

Frode Forland säger vidare, angående antalet döda:
– Sverige betalar ett lite högre ingångspris men det är utgången som räknas i slutändan."

Högre ingångspris men kan löna sig i slutändan alltså.

Expressen
Eller annars inte.

Hur det än går så kommer Sverige utropa sig till vinnare.
Precis som när man inte vunnit ESC ...

Jag känner mitt land mycket väl sen ett långt liv tillbaka.
Visst var jag kritisk som ung, men med tiden så insåg jag också vilka hycklare man är. Förr i tiden sa man att USA var dubbelmoralens högborg, men Sverige är fanimej långt värre.
Citera
2020-04-20, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten0808
Undvik att hångla med asiater bara ska du se att det går bra

Tror det är större chans att en svensson pappa på 53 har viruset än en vanlig asiat som bor i Sverige. Dum jävla kommentar
Citera
2020-04-20, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Happ,

Det är brist på utrustning osv.

Problemet verkar inte vara att det finns platser, utan att det är brist på personal. Vilket förklarar varför det är så många platser över på IVA eftersom det inte finns nog med personal att fylla dem med.

https://www.facebook.com/CarinaBergfeldtSVT/videos/513969672816533/UzpfSTEwMDAwMTE3OTc2MTM1MToyNjM1MzczNzkwMDY0MTk2/

Ja det är brist på allt. Att man utökade antalet värdplatser var bara ett spel för galleriet.De visste hela tiden att de aldrig skulle användas. Det är mycket effektivare att sätta in palliativ vård i hemmet.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja det är brist på allt. Att man utökade antalet värdplatser var bara ett spel för galleriet.De visste hela tiden att de aldrig skulle användas. Det är mycket effektivare att sätta in palliativ vård i hemmet.

Korthuset kommer falla någon gång dock.
Citera
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Finns många svenska " länsflyktingar" i Stockholm.
Även i Stockholm är det lugnare än det brukar vara.
Media älskar att fläska till med bilder, och titta vad de håller på med va.
En jag känner åkte tåg från Uppsala till Karlstad under påsken. Han var nästan ensam i tågvagnen.

Jag är hundra procent säker på att går det åt helvetet så beror allt på " rekommendationer"

Rekommendationer kan man strunta i. Tvingande restriktioner är en helt annan sak. De gör dessutom att folk fattar att det är allvar.
Citera
2020-04-20, 00:37
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Svensken är udda även på andra sätt man blir fan mörkrädd Dollarstore Willys Biltema mfl hur svårt ska det vara informera även på andra språk ute i handeln när det gäller informationen om coronaviruset?

Ex håll 1,5 meters avstånd till närmaste person men bara info på svenska

Även om man inte kan läsa så kan man läsa av kroppsspråk och beteenden.
Till och med utvecklingsstörda kan använda sig av ett bildspråk. Pictogram.

Jag går inte på det här att man inte kan svenska.
Barnen kan språket om inte annat.
Och om det nu är så att det bor en massa människor som dör på grund av att de inte förstår språket så har regeringen något att ta tag i efter pandemin "Hur kommer det sig att x och x inte lärt sig svenska efter 50 år i Sverige"
Jag vill inte veta av något gråt och tandagnissel om det efteråt. Synd om dem, de kunde inte svenska.
Någon måtta få det vara.

De ser väl remsorna på golvet och hur övriga människor beter sig .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jag frågade också dig häromdagen varför du skriver på engelska i ett svenskt forum när du förstår svenska. Du kan ju åtminstone försöka uttrycka dig på svenska eftersom det är irriterande - ska folk börja skriva alla möjliga andra språk här eller är det bara du som får dispens?

On topic: Jag håller alla tummar för att inte firandet av Ramadan förstör för Sverige nu genom att folk struntar i reglerna. Ramadan börjar väl firas 27:e april tror jag.

haha, du är inte ensam om att störa dig på den där professorn som redan räknat ut att alla kommer att dö. Att han inte har jobb inom WHO än är för mig en gåta.

OT: de där staplarna om fördelning av personer efter ursprung, de visade för ett tag sedan. Det skulle va intressant att få se dem igen, en vecka efter ramadan...
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vid skrivandes stund har UK ca 16000 döda pga viruset. Sverige har ca 1500. UK har 238 dödsfall per 1 miljon invånare, Sverige har 150.

UK har nu på flera ställen full auktoritär lockdown medan Sverige har det inte. Tyskland ser mycket bättre ut med 54 dödsfall per 1m invånare. Hur kan denna skillnad förklaras? Jag ser ingen direkt koppling till lockdown utan något annat måste vara avgörande faktorn.
Folk smittas mest i hemmen, där man tillbringar mycket tid tillsammans och i närhet med andra. Lockdown gör kanske bara allt värre.

Ta London till exempel. Europas största stad är det väl, och dyrt att bo vilket gör att många bor smått. Det sundaste man kan göra är att gå ut och gå i en park, men man tillåts på sin höjd 1 motionspass/promenad utomhus per dag. Resten av tiden är man förvisad inomhus på, för de flesta, en liten bostadsyta. Det är ju som om de vill att folk ska bli sjuka. Många parker stängde dessutom! Fast de i centrala London (Hyde Park etc) höll öppet "som på nåder" - om folk skötte sig. Bor du nära en strand får du inte sitta på stranden, bara ta en promenad.

Jag tror det bara får motsatt effekt. Det gör folk sjukare.
Citera
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Ok! Nu har jag följt denna tråd dagligen i två veckor och andra utländska forum som reddit.

Här är min sammanfattning. Det är klart o tydligt att ni har blivit utsatt för masshysteri, inte bara Sverige men hela världen, av både politiker och så kallade "experter". Bara för ett påhittat virus, som inte är farligare än en vanlig influensa.

För det är vad det är, en vanlig influensa. 95% av de som dör av det här så kallade viruset är 80+ https://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-8229497/Countries-older-populations-likely-hit-hardest-coronavirus.html
"Kopplingen mellan ålder och hög dödlighet från coronavirus har bekräftats första gången av forskare"

"För närvarande är COVID-19-dödlighetsrisken starkt koncentrerad vid äldre åldrar, särskilt de över 80 år, enligt Oxford-teamet."

"Italien har en av de äldsta befolkningarna i världen med 23,3 procent av landet över 65 år, jämfört med 14 procent i Sydkorea."

"forskarna kunde visa hur befolkningsåldersstrukturen interagerar med höga COVID-19-dödlighet vid äldre åldrar för att generera stora skillnader i antal dödsfall."

"Att hålla andra faktorer som medicinsk kapacitet konstant, bör en yngre åldersstruktur ge skydd för en befolkning, ” tilllade författaren.

Men inte bara åldern, för oftast så har dessa personer bakomliggande sjukdomar, så som fetma, diabetes, cancer etc etc.

Men nu i dessa tider så är ju alla dödsfall på grund av corona. Har du brutit benet? CORONA! Har du huvudvärk? CORONA! Är du gravid? CORONA!

Men jag måste säga att Sverige, för första gången på länge så har vi hanterat det här jävligt bra, jämfört mot andra länder. Våran ekonomi fungerar fortfarande och våran psykiska hälsa är någorlunda bra. Titta bara på USA, efter lockdown. Ekonomin har kollapsat helt, folk har förlorat sina jobb, sin familj och självmorden skenar, de kommer aldrig att kunna återgå till ett normalt liv, 99% att det blir ett inbördes krig.

Jag själv har varit väldigt sjuk för en mån sen och jag har rört mig mest i Stockholm, där det är som mest drabbade och jag har haft alla symtomer som du får när du drabbas utav "viruset". Men just nu känner jag mig stark och kry.

Tro inte på allt media skriver, jag trodde ni var smartare här på FB.

Ursäkta om det blev lite rörigt, har inte sovit nåt.

MVH
Citera
2020-04-20, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Finns inte en enda statistik som pekar på att vi kommer få som Italien.
Då skulle vi redan haft det.

That’s because you’re not looking at the statistics.
Citera
2020-04-20, 00:40
Medlem
EveryBodyKnowsC-19s avatar
Märkligt att dödsfallen minskar nu när influensan perioden är över, eller?
Citera
2020-04-20, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Oavsett om du tror att det finns mörkertal eller inte så har du här statistik från SCB.
Här ser du totalt hur många som dött per dag. Oavsett dödsorsak.
Denna excel fylls på löpande. En gång i veckan tror jag. Och sticker det ut här så är det garanterat till stor del pga av corona.
Fram till 5-6 april så är den ganska tillförlitlig.

På landsnivå ingen ”dramatisk” skillnad på antalet döda jämfört med 2018 som var ett år med lite högre dödlighet. Men högre än genomsnittet.
Dock. I stockholms län är det en ganska så markant ökning.
Här har du fakta. Så slipper du sitta och gissa och tro att alla lurar dig hela tiden. 😃

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

PS. Nästa uppdatering ska bli mycket intressant.

Region Stockholm:

v 14: 213 nya dödsfall
v 15: 277 nya dödsfall
v 16: 378 nya dödsfall

Nationellt ökade snittade från 62 personer/dygn till 82 personer/dygn mellan vecka 14 och 15 (FHM:s siffror). Vi väntar fortfarande på tillförlitliga siffror för vecka 16. Men tendensen i Stockholm talar entydigt för än mer påtaglig överdödlighet närmsta veckorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in