2020-04-20, 00:25
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjorno
Det tror jag inte på utan källa. I sverige fastställer vi dödsorsaker men det sker med en eftersläpning vilket somliga tolkar som att FHM döljer dödsfall.

"Sweden gets this data because its system of social security numbers (personnummer) means that all deaths are registered in a centralised system. Then the Public Health Agency can check with regions (in Sweden it's the individual regions which are responsible for healthcare) which of these deaths were people with the coronavirus -- of course, this is only possible if the deceased people were tested for the virus."

https://www.thelocal.se/20200414/understanding-swedens-figures-on-the-coronavirus
Citera
2020-04-20, 00:25
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Att alla som dör som inte är testade för Covid19 är inte med i statistiken.

Därav kommer man dubbelkolla hur många som dig under den här perioden med SCB senare för att se skillnaden.

Så är det. Men det kan också finnas personer som har Covid19, som inte avlider av det. Som är med i statistiken.

Ja, det kan vara relevant att senare kolla hur många som dog under perioden. Men det är ju svårt med - en överbelastad vård kan ju också leda till att personer som har andra sjukdomar avlider, då vårdpersonal har fullt upp med den stora belastningen pga Covid 19-patienter. Vidare kan det också, potentiellt, finnas en risk att sjuka (av annat än Covid 19) inte söker vård på grund av rädsla att smittas, eller för att man inte vill belasta vården i onödan.

SCB-siffrorna kan nog i bästa all ge indikationer, men det jag sett hittills tycker jag snarast tyder på att de siffror som FHM redovisar lirar rätt bra med det större antalet döda från SCB. Åtminstone i Stockholm, vet inte hur det är med andra orter.

Inlägget jag besvarade slog fast att mörkertalet är stort. Jag undrade varifrån den uppgiften kommer. Är helt med på att det absolut kan finnas ett mörkertal, som vi åtminstone i nuläget inte vet hur stort det i så fall kan tänkas vara.

Om jag ska gissa så tror jag att det finns de som dött av Corona, och inte blivit diagnostiserade. Dessa är då alltså inte med i den officiella statistiken. Tror dock inte att det är ett så särskilt stort mörkertal, men kan kan kanske vara ytterligare 5-10 procent. Men det är som sagt endast en gissning. Gör inte anspråk på att jag vet hur stort ett eventuellt mörkertal är.
Senast redigerad av Troian 2020-04-20 kl. 00:30.
Citera
2020-04-20, 00:26
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Oavsett om du tror att det finns mörkertal eller inte så har du här statistik från SCB.
Här ser du totalt hur många som dött per dag. Oavsett dödsorsak.
Denna excel fylls på löpande. En gång i veckan tror jag. Och sticker det ut här så är det garanterat till stor del pga av corona.
Fram till 5-6 april så är den ganska tillförlitlig.

På landsnivå ingen ”dramatisk” skillnad på antalet döda jämfört med 2018 som var ett år med lite högre dödlighet. Men högre än genomsnittet.
Dock. I stockholms län är det en ganska så markant ökning.
Här har du fakta. Så slipper du sitta och gissa och tro att alla lurar dig hela tiden. 😃

https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/scb-publicerar-preliminar-statistik-over-doda-i-sverige/

PS. Nästa uppdatering ska bli mycket intressant.

Jag pratade dock vilka som räknas som döda i Covid19, och inte det totala.
Citera
2020-04-20, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Det är mycket ovanligt att man lägger gamla, sjuka och dementa människor i respirator. Vi brukar beskriva det som att vi har passiv dödshjälp i Sverige.

Exakt. Oddsen är så himla små och om de mot förmodan överlever respirator så dör de flesta ändå inom kort. Eller blir handikappade.
Citera
2020-04-20, 00:28
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Om vi får kontroll på coronaviruset och allt återgår till det normala i sommar, finns det någon risk att viruset kommer tillbaka i höst?

Kan nog bli nog en trotjänare som dyker upp i oktober / november år efter år. Många lockdown kan det bli. Tills vi blir immuna, eller utrotade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
So your point with this was to brand me as a bot or a troll? Stop driving this thread off-topic.

Jag frågade också dig häromdagen varför du skriver på engelska i ett svenskt forum när du förstår svenska. Du kan ju åtminstone försöka uttrycka dig på svenska eftersom det är irriterande - ska folk börja skriva alla möjliga andra språk här eller är det bara du som får dispens?

On topic: Jag håller alla tummar för att inte firandet av Ramadan förstör för Sverige nu genom att folk struntar i reglerna. Ramadan börjar väl firas 27:e april tror jag.
Citera
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Javisst skulle det ha fungerat. Vad får dig att tro annat?

- Felet var att idén att stänga gränserna aldrig letade sig från någon politikers huvud, ut till verkligheten.

- Hur kommer du till den slutsatsen? Europa lät gränserna stå vidöppna under pågående epidemi. Epidemin fick fäste i Europas befolkning. Och detta tar du som bevis för att stängda gränser inte fungerar? Hur resonerar du?

Har du missat att viruset spred sig till typ hela världen på bara några veckor trots att en hel del gränser stängdes?

Självklart skulle viruset inte ha spridits utanför Kina om man byggt upp en 10 meter hög mur runt Kinas tusen mil långa gräns på två dar. Men tyvärr funkar inte sånt i praktiken.
Citera
2020-04-20, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jag pratade dock vilka som räknas som döda i Covid19, och inte det totala.

Exakt.
Och eftersom du tror att alla myndigheter försöker lura dig så kan du ju enkelt gå in och kolla scb på totala dödstalen och dra dina egna slutsatser.
De siffrorna ljuger ju inte. Är det en stor ökning mot genomsnittet så beror ju det sannolikt på Covid-19
Citera
2020-04-20, 00:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schlaback
Exakt. Oddsen är så himla små och om de mot förmodan överlever respirator så dör de flesta ändå inom kort. Eller blir handikappade.
För de flesta är det en välsignelse att få dö när de är inlagda på äldrevården, dementa och dåliga. Både för dem själva och för de anhöriga. Man är liksom inte där om man fungerar bra.
Citera
2020-04-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
It’s not full-scale war-time triage, but it’s definitely war-triage. They’ll scale it down to 70 and then 60 when the hospitals collapse, just like we saw in Italy.

Finns inte en enda statistik som pekar på att vi kommer få som Italien.
Då skulle vi redan haft det.
Citera
2020-04-20, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Där tror jag du har helt rätt! Å andra sidan handlar det väl inte om mer än något år i förväntad livslängd i så fall?
Också svårt att svara på. Vid HIV får man primärinfektioner och sekundärinfektioner.

Vid primärinfektioner attackeras centrala nervsystemet. Mycket möjligt att det handlar om flera år.

Enlighet New york times finns indikatorer på att viruset kan ta sig direkt in till CNS. Exampel ett fall med en 50-årig flygvärdinna. Om du vill läsa: https://www.nytimes.com/2020/04/01/health/coronavirus-stroke-seizures-confusion.html?smid=fb-nytimes&smtyp=cur&fbclid=IwAR3Ih5Gd-2jcUs9RGg6Ycex04hwFtJwnaUo7ItT3Ud2Y--VsWYmy0NT8r1Q&fbclid=IwAR3uY7Xw-14znDUCJ83Ny9zGCKYU48B0lk9o6iMREy89CSDWuBXU4q-nrTA&fbclid=IwAR2JEUpw5uGCj_MKjgsYoA7uwDGnFh0qHJbM nP-wTxOzyO6wUNjnxYlaE7A&fbclid=IwAR1KPRJNoHyd72JwjWtF Vv20N-QJw9Z_kSYzbdgg3dHxWRtw9dcQDbIUc4Y&fbclid=IwAR3MjDN Wm0Vhx-6v9-yJPsuB35JydXK6n_-k0PlRWz7OgzTtZbagultlJIM :
Citera
2020-04-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Nedstängning.

Tror du på tomten också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto