Citat:
Ursprungligen postat av
AnnaDea
Att alla som dör som inte är testade för Covid19 är inte med i statistiken.
Därav kommer man dubbelkolla hur många som dig under den här perioden med SCB senare för att se skillnaden.
Så är det. Men det kan också finnas personer som har Covid19, som inte avlider av det. Som är med i statistiken.
Ja, det kan vara relevant att senare kolla hur många som dog under perioden. Men det är ju svårt med - en överbelastad vård kan ju också leda till att personer som har andra sjukdomar avlider, då vårdpersonal har fullt upp med den stora belastningen pga Covid 19-patienter. Vidare kan det också, potentiellt, finnas en risk att sjuka (av annat än Covid 19) inte söker vård på grund av rädsla att smittas, eller för att man inte vill belasta vården i onödan.
SCB-siffrorna kan nog i bästa all ge indikationer, men det jag sett hittills tycker jag snarast tyder på att de siffror som FHM redovisar lirar rätt bra med det större antalet döda från SCB. Åtminstone i Stockholm, vet inte hur det är med andra orter.
Inlägget jag besvarade slog fast att mörkertalet
är stort. Jag undrade varifrån den uppgiften kommer. Är helt med på att det absolut kan finnas ett mörkertal, som vi åtminstone i nuläget inte vet hur stort det i så fall kan tänkas vara.
Om jag ska gissa så tror jag att det finns de som dött av Corona, och inte blivit diagnostiserade. Dessa är då alltså inte med i den officiella statistiken. Tror dock inte att det är ett så särskilt stort mörkertal, men kan kan kanske vara ytterligare 5-10 procent. Men det är som sagt endast en gissning. Gör inte anspråk på att jag vet hur stort ett eventuellt mörkertal är.