2020-04-19, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Ja, vi får inte kritisera?
Tegnell har fel gång på gång, men ni säger "knip käft, du är inte expert".
Nu är siffrorna här, värst i hela norden, men ni säger fortfarande "knip käft".
Knip käft själv.

Skillnaden är att ni har fel gång på gång, vi har rätt gång på gång.
Ikväll presenterade även FHM deras ursprungliga taktik, det är att ha Sverige nedstängt till viss del under en längre period istället för att stänga ner hårt och sedan öppna då de anser att "alla kommer bli smittade ändå". Nu har vi fått förklaring på allt.
Jag håller inte med i den taktiken. Varken ekonomiskt eller smittomässigt.
Att införa hårda restriktioner tidigt är bevisat enligt studier fungera bäst mot smitta och fördelaktigt för ekonomi. Mot smitta är det redan bevisat i hela nordens fall, förutom Sverige.
Ekonomi återstår. Men där gör jag analys utifrån egna kunskaper, och ni behöver inte hålla med.
Men det finns inget logiskt argument som stödjer Sveriges handlande, speciellt när så många redan blivit varslade, blivit permitterade och gått i konkurs.. kan Sverige verkligen hålla ut 6 månader 1 1/2 år till med nuvarande taktik?

Vet du någon person som uttalat sig dagligen om aktuell smittspridning utan att ha fått fel i sina prognoser?

Om inte så tycker jag du får vässa dina argument lite.. ingen har tillräcklig kunskap för att veta vad som är rätt. Inget alternativ är solklart rätt utan allt har för- och nackdelar. I efterhand får vi förhoppningsvis veta vilken strategi som är mest effektiv (givet förutsättningar).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det stämmer.

Döda / befolkning
  • Sverige 153
  • USA 122

De knaprar dock in.....
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
“Tegnell…

... said authorities know that the physical distancing Swedes are engaging in works, because officials have recorded a sudden end to the flu season and to a winter vomiting illness.”

Se där, då vet man att det har effekt och att det inte alls stämmer att Sverige skulle göra "ingenting" som en del missnöjda tycks tro.

Och detta sker alltså trots att skolorna har öppet, om än med vissa begränsningar.
Citera
2020-04-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge
Vilket innebär att det nu är slut med att spela ut länderna mot varandra här i tråden?
Citera
2020-04-19, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matrix-191
Om vi får kontroll på coronaviruset och allt återgår till det normala i sommar, finns det någon risk att viruset kommer tillbaka i höst?
norrmännen trodde väl att det kommer till hösten, och sen även våren
Citera
2020-04-19, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
Det är ingen som vet, utan något man kan skissa på med förenklade parametriserade modeller över hur smittspridning sker. Exempel: https://dougherty.se/coronaprognos-9000-doda.nd (som ligger för högt i förhållande till aktuell utveckling).

Tegnell sade i en Expressen-intervju att han räknade med "hundratals" döda. Giesecke "ett par tusen". Britton säger 20000 totalt, vilket är mer rimligt.

När sa Britton att totalt 20,000 kommer avlida?

Jag hittar detta från Strömstads Tidning 2/4,

"En grov uppskattning ger då att cirka 15 000 svenskar skulle dö av covid-19 om vi inte gjorde något alls åt den. Det kan jämföras med den vanliga säsongsinfluensan, som smittar färre och dödar mellan 0 och 3 000 personer i Sverige varje år enligt Tom Britton."

Nu gör vi ju något åt coronaviruset, så 15,000 stämmer ju inte heller..
Citera
2020-04-19, 22:12
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RespeckTheName
lol danska smittskyddsexperten i Agenda tyckte att svenska modellen är bäst och den norska experten tillstod att Sverige blir flockimmuna långt innan Norge
Om länders regeringar är ute efter det snabbaste sättet att uppnå flockimmunitet så är jag beredd att ställa upp med min expertkompetens. Jag tar 10 000 kr/h och kommer bland annat att planera stadsfestivaler, prideparader och ersätta handskakningen med munkyssar. Det känns verkligen som ett uppdrag där jag kan få vara kreativ!
Citera
2020-04-19, 22:13
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Tror det jag också.
Blir svårt med immunitet då de flesta människor inte vill bli smittade och inte vill vara med i den där flocken. Förutom ett litet antal dårar som festar på Stureplan o.likn. så undviker människor smittan så mycket det bara går.

Nej, nedstängning och en så liten smittspridning som möjligt är vägen.
Det fungerar redan eftersom influensa och vinterkräksjuka inte längre sprids. Det är goda nyheter.
Citera
2020-04-19, 22:14
Medlem
Flockimmunitet vid 39000 döda i Sverige?
https://twitter.com/MatVonSchantz/status/1250100928088354816
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Det stämmer.

Döda / befolkning
  • Sverige 153
  • USA 122

Eftersom nästan alla delstater har olika restriktioner och karantän lagar är det ju bättre att mäta med olika delstater. Eller delstater/städer med ungefär samma folkmängd.

Pallar du har du siffror här

https://www.theguardian.com/world/ng-interactive/2020/apr/16/coronavirus-map-of-the-us-latest-cases-state-by-state
Senast redigerad av santos_deville 2020-04-19 kl. 22:16.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Du kan inte tolka statistiken. Det som är intressant i detta sammanhang är aktiva fall och den kurvan sjunker. Antal fall totalt är helt ointressant. Den kommer alltid att öka. Samma sak med antal dödsfall som bara är en följdeffekt av smittade. Fortsätter aktiva fall att sjunka så kommer man till sist till noll och då kan sjukdomen inte spridas längre. Frågan är bara om man lyckas komma dit.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/germany/
Tyskland är inte ens i närheten av att kväva viruset. De måste bibehålla den här nivån av restriktioner till resten av året, minst.

Det säger jag inte för att vara negativ, utan för att R=0.7 inte minskar antal smittade snabbare än så.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baradino
Vet du någon person som uttalat sig dagligen om aktuell smittspridning utan att ha fått fel i sina prognoser?

Om inte så tycker jag du får vässa dina argument lite.. ingen har tillräcklig kunskap för att veta vad som är rätt. Inget alternativ är solklart rätt utan allt har för- och nackdelar. I efterhand får vi förhoppningsvis veta vilken strategi som är mest effektiv (givet förutsättningar).

Jag kräver inte att Tegnell ska ha rätt.
Jag kräver dock är det osäkert så är det osäkert.
Han har underspelat COVID-19 sen dag 1.
Dag 1.
Och har haft fel sen, dag 1.

Och nu utgår han ifrån felaktiga siffror och säger att vi plattat kurvan och pekar neråt när vi har en eftersläpning på 4 VECKOR. Snälla.
Ingen manipulerar lika mycket som Sverige gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in