2020-04-19, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Jag har en fundering...

FHM säger att alla, eller iaf de flesta, kommer bli smittade av coronaviruset någon gång.

Samtidigt säger de att dödstalet troligen landar kring 1500-2000 pers när allt är över(???) (intervju med Prof Johan Giesecke).

Jag förstår inte hur det går ihop, vaccin sägs ligga 1-2 år ffram...

Fler måste väl ändå dö fram tills dess, även om sjukvården får ordning på IVA platser m.m. så fixar inte alla viruset ändå..

Jag har flera jag känner som har underliggande sjukdomar, om nu dessa vilken sjuka och IVA platser finns tillgängliga så finns det inga garantier för att deras kroppar ska klara detta ändå..

Jag fattar inte hur de räknar när de säger att si och så många kan vi räkna med ska dö...hur vet dom det idag?

Giusecke is incredibly wrong and proficiently stupid in his belief that 1500-2000 will die. Those IVA beds are full and you’d do best by making sure those friends stay at home for the foreseeable future, they run the very real risk of death.
Citera
2020-04-19, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det bästa är dock att aldrig drabbas av panik, i synnerhet om man leder ett land.
Tyvärr är det alltför många ledare runt om i Europa som tidigt drabbades av panik och inte lyssnade på respektive lands folkhälsomyndigheter.
Sverige: 1540 döda

Danmark 355
Norge 165
Finland 94
Island 9
Summa: 623

Jo, det var väldigt bra att de övriga nordiska ländernas politiker drabbades av "panik" och gav blanka fan i sina folkhälsomyndigheter.

Överdödliget v 14:
Sverige: Mycket hög
Danmark, Norge, Finland: Ingen alls

https://www.euromomo.eu/index.html

Sveriges 1540 döda kunde ha varit max 540, dvs hittills 1000 färre, med samma åtgärder som i grannländerna. Vi har bättre demografiska och geogafiska förutsättningar än Danmark och borde ha klarat oss bättre än dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MAKHASHANAH
16 000 tror jag. Dåligt svar kanske men du lär i te få bättre svar av någon annan.

16 000 är mycket, speciellt nu medan man ser siffrorna ticka. Men för ett år sedan trodde jag att "nästa pandemi kommer döda en miljon svenskar minst" så i min skalle är 16 000 lite.

Sen kan det bli 3000 eller 600 000, vem fan vet.

What makes you think the IFR will be that low?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hoppas alla som propagerar för att flockimmunitet är vägen att gå, gör sin plikt i det också.

Hoppas att alla som propagerar för lockdown också gör sin plikt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Hoppas att alla som propagerar för lockdown också gör sin plikt.

Ja mig kvittar det, vill folk låsa in sig så låt dem göra det.
Citera
2020-04-19, 21:34
Medlem
LukeRhineharts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Artikel i DN om en mycket klok man som FHM och svenska politiker borde (ha) lyssna(t) på.

https://www.dn.se/ekonomi/riskanalytikern-nassim-taleb-jag-har-varit-forvanad-att-vi-inte-haft-en-pandemi-tidigare/
Väldigt bra poänger av Taleb. Speciellt det sista är något många har svårt att ta till sig. Låt säga att risken för en katastrof med mycket stora konsekvenser är 10 %. Nio av tio gånger kommer vi alltså klara oss utan att vidta några särskilda åtgärder. Det betyder dock dock inte att det är en smart strategi att låta bli att göra nånting. När konsekvenserna av en risk är tillräckligt stora måste åtgärder tas till för att förhindra även riskhändelser med små sannolikheter. Ja, i nio av tio fall kommer det ha varit onödigt, men den gången katastrofen förhindras kommer kostnaden för åtgärderna att betalas tillbaka många gånger om. De utan förståelse för risker, kostnader och konsekvenser kommer dock stå där och gapa om att man har tagit till alltför drakoniska åtgärder och skadat ekonomi.

Vidare har Taleb helt rätt i att det här inte var en svart svan. I takt med globaliseringen så har risken naturligtvis ökat. Jag kan köpa att en enskild restaurangägare inte har någon pandemiplan, men att nationer har så dålig beredskap är bottenlöst uselt.
Citera
2020-04-19, 21:35
Medlem
Citat:
16 000 tror jag. Dåligt svar kanske men du lär i te få bättre svar av någon annan.

16 000 är mycket, speciellt nu medan man ser siffrorna ticka. Men för ett år sedan trodde jag att "nästa pandemi kommer döda en miljon svenskar minst" så i min skalle är 16 000 lite.

Sen kan det bli 3000 eller 600 000, vem fan vet.

Ok det betyder att detta kommer pågå länge för nu har ju 1500 dött sedan mars.

Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Hur många kommer att dö utan flockimmunitet 100000?
Dö utan flockimmunitet? Du menar det som dött av Corona?
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
Hoppas alla som propagerar för att flockimmunitet är vägen att gå, gör sin plikt i det också.

Du menar att de låter sig bli smittade av COVID-19 och gör sin plikt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OUFCompulsive
What makes you think the IFR will be that low?

Rena gissningar. Motsvarar 1% av Sveriges pensionärer.
Citera
2020-04-19, 21:37
Medlem
Citat:

Danmark 355
Norge 165
Finland 94
Island 9

Jo, det var väldigt bra att de övriga nordiska ländernas politiker drabbades av "panik" och gav blanka fan i sina folkhälsomyndigheter.

Överdödliget v 14:

Sveriges 1540 döda kunde ha varit max 540, dvs hittills 1000 färre, med samma åtgärder som i grannländerna. Vi har bättre demografiska och geogafiska förutsättningar än Danmark och borde ha klarat oss bättre än dem.

Jag håller med.

Citat:
Vi har jämfört hur coronan drabbat Norden -
Citat:
Grafen visar att utvecklingen av dödsfall sett ganska likadan ut i Finland, Norge och på Island. Här har man lyckats bäst med att hålla antalet dödsfall nere och platta till kurvan. I Sverige har dödsfallen i relation till befolkningen varit överlägset flest.

Citat:
När det hade gått 27 dagar från det första dödsfallet i respektive land gick Sverige om Danmark och sedan dess har Sveriges kurva pekat brant uppåt.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/19/vi-har-jamfort-hur-coronan-drabbat-norden-har-ar-statistik-pa-dodsfall-tester
Citera
Medlem
gabrielle2s avatar
En till positiv sak har jag hittat nu.
Det har överlevt lite över 600000 människor, lika många som brukar dö per år i vanliga influensor runt om i världen.
(Worldometer)

Det var ju bra iallafall.
Senast redigerad av gabrielle2 2020-04-19 kl. 21:40.
Citera
Medlem
Citat:

Danmark 355
Norge 165
Finland 94
Island 9

Överdödliget v 14:

Och du tror att deras siffror över omkomna kommer att stanna där? Vad tror du händer när smittan tar fart igen? Tror du att de på något mirakulöst sätt kommer klara sig från fler omkomna?

Att jämföra dödsiffror nu och försöka konstatera något är så totalt meningslös, denna pandemi kommer gå i vågor över flera år. I slutändan så kommer i princip samma mängder i de nordiska länderna ha omkommit (justerat efter folkmängd)

Jag förstår verkligen inte hur ni tänker. Tror ni det är klart nu? De siffror som finns nu, tror ni verkligen att det är slutresultatet av detta?

herregud alltså...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in