Citat:
Ursprungligen postat av
Amazing-Grace
Nu var det inte mig du frågade, men jag känner att det här är lite problematiken. Särskilt i den här tråden där det blir ganska hårda ord om man skriver till någon med motsatt åsikt. Frågan om Sverige gör rätt eller fel, om vi ska stänga in oss eller inte, om vi ska bli rasande på folk som lever på som vanligt osv. Den frågan är så enormt laddad och gör t om folk till ovänner...Det är så mycket som står på spel men saken är väl ändå den att vi inte vet?!!
Jag tror själv på vad FHM och Tegnell förmedlar - att det är en långsiktig strategi som Sverige faktiskt kan leva med i slutändan. Däremot anser jag att FHM har jävligt dåliga riktlinjer för människor som arbetar inom äldreomsorgen, och att man uttalar sig slapphänt om skyddsutrustning. Vi ser nu att det går åt helvete. Även om man anser att strategin vi nu för är något man vill leva med, så kan man tycka att delar av den är absurd. Och även om jag tycker/känner/önskar/hoppas att Sverige gör rätt, så får jag vissa dagar djupa tvivel. Vi har höga dödstal i Sverige och man blir lite förkrossad för varje dag. Samtidigt vet man inte vad som kommer att hända i de länder som stängt ner totalt. Om några månader, i höst, om ett år.
Kanske är jag en av få här som inte har en benhård åsikt i vad som är rätt och fel, för det finns många olika aspekter. I det här läget kan det vara svårt att blicka framåt och tänka att man i förlängningen gör rätt - allting som sker nu är så mitt i stunden och det är lätt att få panik av all information och desinformation som bara öser över en.
Klokt inlägg. Håller med om i princip allt.
Framförallt är jag kritiskt mot några saker:
- Att skita i risken för asymptomatisk spridning är galet som jag ser. Att säga åt folk som t.ex. jobbar i äldreomsorgen att de skall gå till jobbet så länge de känner sig symptomfria även om de har varit i nära kontakt med någon smittad, är riktigt illa.
- Tycker att man borde ha stängt skolorna en period för säkerhets skull. Kanske även begränsad resor mer strikt.
- Informationen man gått ut med är under all kritik. Varför försöker FHM/Tegnell hela tiden tona ner risker/siffror/problem!? Är det bara av prestige, dvs att han vill att hans val ska framstå som rätt?!
I grunden tycker jag man skulle bromsa mer tills man vet mer om viruset och dess effekter. Särskilt när man vet att vi var mycket dåligt förberedda med vårdplatser, skyddsutrustning, tester etc.
Däremot vet jag inte om en hel lockdown hade varit bra, inte i det läge vi är/har varit hittills.