2020-04-19, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Hur mycket tycker du att de 1578 liven vi förlorat hittills är värda?
Jag tycker att det är alldeles förfärligt med alla de som dör genom att drunkna i sina lungor världen över! Jag lider med de som får ett så tragiskt slut.
Jag tycker dessutom att vi ska göra vårt allra bästa under denna pandemi, både experter, strateger som alla andra.

Själv har jag ett heltidsjobb inom en annan bransch, men eftersom jag har ett förflutet inom sjukvården har jag anmält mig och erbjudit mina tjänster. Detsamma har jag gjort till min kommun. Har gått in några gånger på kvällar och helger.
Utöver det handlar jag till två ensamma äldre grannpar som bor i mitt område. De lämnar pengar i brevlådan och jag matkassar utanför deras dörr.

Ingen kan göra allt men alla kan göra nåt. Alla landsting och kommuner har en hemsida där icke-riskgrupper kan anmäla sig för att hjälpa till. Till alla uppgifter behöver man inte tidigare erfarenhet och man blir avlönad. Det handlar således inte om ett ideellt arbete.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Lika mycket som de som dör i influensa varje år, år efter år, vilket måste vara noll eftersom vi inte gör något åt det.

Källa på att de som dör i influensa inte får den hjälp de behöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Någon som har koll på hur ofta FHM har sagt att vi har peakat och att nu har kurvan planat ut? Man får höra det med jämna mellanrum och hela tiden så går bara siffrorna uppåt.
Ge gärna en länk där de sagt att vi har peakat? Jag har mest hört att de sagt att kurvan ser ut att plana ut?
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Även Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO, hävdar ju det.

Men du kanske är virusexpert du med?

Oenigheten bland virusexperterna är större än någon annan expertgrupp någonsin påstår jag efter att tagit del av massor av media. Giesecke är en före detta, föredetting.
Jämförelsen kan göras först när det gått ett år med corona, allt annat är en del i den stora gissningsleken och de förutfattade slutsatsernas pandemi.

Aldrig har så många samtidigt legat i intensivvård för en virussjukdom i Sverige. Det måste även du kunna hålla med om.
Senast redigerad av Gefundenes F 2020-04-19 kl. 17:30.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
ok då vet vi att ljuset finns i Öster

Alla länder som har erfarenhet av Sars v1 förstod genast vad de behövde göra. Tengele trodde det var en "influensa"
Citera
2020-04-19, 17:28
Medlem
Citat:
När statistiken får ett ansikte. Karin och jag följde varandra. På morgonen den 4 april skrev hon sitt sista inlägg. Några timmar efter inlägget gick Karin bort i corvid19. Ta sjukdomen på allvar.
https://twitter.com/EkbergMats/status/1251810865755705345

Citat:
Dagens Nyheter har idag nio sidor med dödsannonser, jämfört med omkring fyra i vanliga fall. Det beror på coronautbrottet, skriver tidningen på nätet.
https://www.friatider.se/nio-sidor-dodsannonser-i-dn
Citera
2020-04-19, 17:28
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Lika mycket som de som dör i influensa varje år, år efter år, vilket måste vara noll eftersom vi inte gör något åt det.

Vad gör vi inte? Vi vaccinerar riskgrupper och har allmänna rekommendationer som går ut till allmänheten varje influensasäsong. Senaste säsongen på 40 veckor dog det 65 personer.
Citera
2020-04-19, 17:29
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Exakt, det krävs en LOCKDOWN.
Folk brydde sig i två veckor, nu skiter man i detta eftersom allt är "som vanligt" nästan.
I resten av världen är det totalt nersläckt.

Bullshit, land efter land börjar snegla på Sverige och öppnar successivt upp. Fler och fler epidemiologer börjar ge Tegnell cred för hans insikt i virusets modesta dödlighet. Och att införa lockdown är inte bara ekonomiskt självmord utan man bara skjuter upp problemet, det borde till och med en idiot såsom du själv förstå. Men nej, ingen logik biter tyvärr på dig..

https://omni.se/a/y3dw2a
Citera
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berkut
Ge gärna en länk där de sagt att vi har peakat? Jag har mest hört att de sagt att kurvan ser ut att plana ut?

5:e mars 2020, Dagens Nyheter

Risken som importfall, det vill säga svenskar som smittats utomlands och återvänt, betraktas som mycket hög. Men ökningen av importfall kan snart klinga av, bedömer statsepidemiolog Anders Tegnell.

– Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.
Citera
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Även Johan Giesecke, virusexpert och rådgivare till WHO, hävdar ju det.

Men du kanske är virusexpert du med?

Han är väl den ende vite på WHO kanske deras anseende är inte så bra just nu och snart har de bara Kinas pengar att leva av.
Citera
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
Någon som har koll på hur ofta FHM har sagt att vi har peakat och att nu har kurvan planat ut? Man får höra det med jämna mellanrum och hela tiden så går bara siffrorna uppåt.

Antalet på intensivvård i har legat på en planande kurva i över en vecka. Idag var den lägsta noteringen sedan den 12:e april. Har du andra uppgifter?

Källa: https://www.icuregswe.org/data--resultat/covid-19-i-svensk-intensivvard/
Citera
2020-04-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nej, det offentliga får mindre eftersom det dras bort en rejäl del som går till icke-värdeskapande verksamhet och en tung administration. De bästa yrkesutövarna söker sig över till privat verksamhet som betalar något mer genom att de har en minimal administration och ingen sidoverksamhet.

Som sagt den forskning som gjorts visar på en lägre kompetens inom de privata samt skillnader mellan länderna i Norden. 09:45 in i detta klipp:

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=7452466
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in