2020-04-19, 19:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Corona88
Det sjuka med flashback folket är att vissa önskar sig att vi får 300-500 döda om dagen så att de kan jämföra med andra länder och samtidigt skriva "vad var det jag sa"

Men behöver inte önska sej det. Om man vill visa att situationen i Sverige är katastrofalt räcker det att man räknar hur många som dör i Sverige jämfört med ett index-land som Italien.
Den säger redan att Sverige är i samma katastrofläge som Italien.

Tyvärr finns många avtrubbade människor. Samt med grava förståndsproblem.
De trodde att det skulle dö 900 personer i Sverige precis som det gjorde i Italien när de hade det som värst.
Bara för att "det har dött 900 pers i Italien, tänk om det händer hääääär hjääälp".

Men det händer redan. 100 döda per dag motsvarar redan 600 döda i Italien. Och då var Italien sedan några veckor i katastrofläge.

Det finns helt enkelt inte behov av fler döda för att bevisa situationen.
Men det finns kanske som önskar sej det för de har inte heller fattat att det är redan jämförbart.
Citera
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Jaså? Minns att amerikanska experter under pandemins inledning menade att just äldre män som rökte var de värst drabbade i Kina. En slump?

Jag hittade länken nu om rökning i Norge.

https://www.dagensmedisin.no/artikler/2020/04/15/roykerne-fjernet-fra-risikoliste--mener-alder-er-den-viktigste-risikofaktoren/

Citat:
Folkehelseinstituttet har tatt røykere bort fra listen over personer har risiko for å få alvorlig sykdom ved Covid-19. - Alder ser ut til å være den tydeligste risikofaktoren, sier overlege Sara Watle ved Folkehelseinstituttet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality-Tankom
Skulle absolut inte vilja kalla c19.se för skräpdata. Om man på ett enkelt sätt skall försöka att ange ett ”dagsaktuellt” glidande medeltal (veckotal) med utgångspunkt från det senaste inrapporterade totalvärdet så är det ju bättre att använda deras värden än FHM:s som har ännu mer eftersläpning. Igår var ju exempelvis FHM:s siffra 1511 och c19.se angav då 1546. Alla som seriöst följer statistiken vet ju att det finns en eftersläpning i den. Om jag går tillbaka 10 dagar så kan jag se att det värde som jag beräknade denna dag med c19.se är ca 14 % för lågt jämfört med FHM:s faktiska värde samma dag nu 10 dagar senare när eftersläpningen till största delen troligtvis är korrigerad. Så visst skulle man kunna göra ett antagande att veckomedelvärdena borde vara åtminstone 10 % högre. Skulle ändå tro att jag ligger mer rätt än de gissningar som FHM ibland gör på presskonferenserna. Att hela tiden justera de glidande medelvärdena enligt FHM:s föränderliga statistik anser jag dock är överkurs. Ett någorlunda korrekt medelvärde (även om det är lite lågt) som också visar trenden på ett acceptabelt sätt bör ju ändå vara ganska ok enligt min uppfattning. Att uppmärksamma inrapporterade dödsfall en viss dag som vissa gör är ju däremot ganska meningslöst så som statistiken fungerar nu.

Med antalet döda just nu 1578 enligt*https://c19,se så är ett glidande medeltal - genomsnittligt antal döda per dag i Sverige beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) följande:

9/4 – 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 70
13/4 – 64
14/4 – 67
15/4 – 75
16/4 – 78
17/4 – 80
18/4 – 92
19/4 – 95

Beaktar vi eftersläpningen i statistiken så torde dödstalet på veckobasis således nu ha passerat 100.

C19 är skräpdata
Citera
2020-04-19, 19:08
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IlDivino
Perspektiv grabben, perspektiv. Du kan inte se effekter/resultat/konsekvenser på kort sikt, du måste ha det längre perspektivet för att det överhuvudtaget ska bli intressant.

Förövrigt innehåll dina länklistor mycket ”may”. Månen kan också ramla ner? Trodde det varit klart sedan tidigare att svårt sjuka människor i virus och andra sjukdomar riskerar följdsjukdomar, oavsett om man ligger i respirator eller inte?
Men det handlar även om milda fall och man har sammanställt vetenskapliga studier över fenomenen. Alltså inte ogrundade iakttagelser. Troligt är att vi inte har sett hela bilden och att vi måste agera efter försiktighetsprincipen tills vi vet bättre.
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men man måste vara beredd att göra det om så erfordras och saken är den att vi inte ens har lagutrymme för det. Så dåligt förberedda är vi.

Sedan kan jag avslöja att jag tittar lite på de olika genotyperna av viruset. Det finns ett schema där man har tre generationer av det. Först A, sedan B, sist C. Det verkar som att A kan ha sitt ursprung i USA och Australien. Det är mest prevalent där. Typ B var aktivt under utbrottet i Wuhan och C är det som drabbat Europa med Italien och senare även hoppat över tiil USA:s östkust, Spanien osv. I den studien tittade man på ursprunget:

https://www.pnas.org/content/early/2020/04/07/2004999117

Jag noterade dock en annan sak. Jag är bra på att se mönster och man skulle faktiskt kunna dra en sådan här slutsats:

Om A härjade i USA och Australien först så gjorde det det obemärkt med inte alltför allvarligare symptom. Sedan har många ifrågasatt Kinas siffror i Wuhan. Men tänk om de stämmer? Att typ B är något allvarligare än A. Att viruset i varje generation blir mer skadligt och att sedan C blir värre. Skulle faktiskt förklara varför utbrottet i Europa och sedan USA med typ C blivit så mycket allvarligare.

Om det stämmer har vi ytterligare generationer av viruset att vänta? Typ D och E osv. Och som blir farligare på vägen?

Bara spekulationer från min sida men jag är bra på att se mönster.

Hade D och E existerat så hade vi sett den vid det här laget, för det verkar ha varit en kort sträcka mellan A, B och C
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Tror du verkligen att Somalia, Iran, Irak, Syrien, Turkiet har mindre censurerade TV nyheter?

just om covid 19, ja.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Läste denna artikeln:
https://www.svd.se/ny-statistik-hogre-dodlighet-i-sverige-an-ovriga-norden
Den är två dagar gammal så jag vet inte om många har läst den, den handlar om överdödlighet i Sverige. Det var något som förbryllar mig:

”Uppgifter om antalet avlidna i absoluta tal finns alltså, men har ännu inte offentliggjorts av Folkhälsomyndigheten. Myndigheten bekräftar att det finns en överdödlighet men avser att återkomma med detaljer om hur den ser ut. ”

Har alltså FoHM information om överdödlighet i Sverige men väntar på att gå ut med dem?

Andra intressanta saker i artikeln:
”Belgien rapporterar exempelvis en högre dödlighet i smittan än Nederländerna. Enligt Euromomos index ligger dock båda dessa länder på ungefär samma nivå vad gäller överdödlighet. ”

Det kan jämföras med en helt normal eller till och med aningen lägre dödlighet än normalt vid den här årstiden i både Norge och Finland och en bara lätt ökning inom ramen för vanliga fluktuationer i Danmark.”
Angående det som skrives om Norge, så kanskje det skyldes at corona-tiltakene også har ført til at færre mennesker har fått influensa i denne perioden?

"PROFESSOR: Ørjan Olsvik mener fallet i influensa er godt nytt – både for kampen mot corona og for de årlige dødstallene fra influensa."

"Brå nedgang i influensa i Norge.
Kan være et tegn på at kampen mot coronaviruset virker."
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/g7eXl9/braa-nedgang-i-influensa-i-norge
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Självklart finns det en sån risk. I synnerhet så eftersom många länder i vår närhet som Tyskland, Norge & Finland har betydligt lägre grad av smitta i befolkningen i första vågen. Dessa länder är det betydligt mer sårbara i våg två.
Absolut inte. Det finns en helt annan medvetenhet här i exempelvis Norge. De flesta har smittspårningsapp i telefonen och karantänregler respekteras.

Hoppas era tusentals döda var värda den där pizzerian som ni inte lät gå i konkurs.
Citera
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Hade känts bra med en källa på ett sådant sensationellt påstående..

Men som sagt. Spelar ingen roll om det inte är sant, det är förjävligt ändå..
Det är ju bara räkna hur många döda vi har, 80% överlever intensivvård, hur många utskrivna vi har från iva.
800 utskrivna, 20% dör, det är ca 160 döda på iva.
Totalt 1500 döda. 160/1500=0.11
11% av de som dött fick intensivvård. Men så har vi massa döingar som inte testats som ska läggas till dödstalen.
Citera
2020-04-19, 19:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är en del av det hela. Men vad händer om/när det helt plötsligt dyker upp en andra våg och en tredje våg om det nu inte byggts upp någon immunitet i våra grannländer (förutsatt att det nu fungerar).

Många kritiker verkar tro att den ekonomiska kollapsen som kan komma senare kommer vara jämförbar med någon "vanlig" lågkonjunktur. Folk måste förstå att den ekonomiska smällen kan bli värre än vad någon upplevt tidigare.

Men jag skulle fortfarande vilja höra ett ja eller nej från dig huruvida du är helt säker på att Tegnell har fel? Det finns inte någon öppning alls för att det faktiskt är du som har fel?

Det är ingen som har sagt att inte vi också ska bygga immunitet - för det skulle vi göra till och med med en mycket sträng lockdown. Det skulle bara gå saktare, och under tiden skulle det kanske kunna komma ett vaccin, eller i alla fall erfarenheter om vilka mediciner man kan använda i vilka doser och kombinationer, när man vårdar de sjuka. Och det skulle finnas/ha funnits, tid att ordna vården av de gamla på ett säkrare sett. Nu gjordes INGET - man litade på att kommunerna skulle klara det själva. Den kompetensen har de inte (och inga beredskapslager av munskydd, skyddskläder, handsprit och tvål heller).

Det vinns ju kunskaper varje dag i världen. Då måste man försöka vinna tid, på alla sätt.

Fast många människor har också haft ett stort överskott, mot vad man behöver att leva av egentligen. Vi har en stor, bortskämd medelklass. Och kom ihåg att alla kommer att sitta i samma båt! Skamfaktorn av att gå arbetslös eller ha konkat kommer inte att finnas.

Jag är helt övertygad om att Tegnell har fel. Men vi får prata om det här om ett par månader, när mer av facit är tillgängligt...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
71% förtroende för folkhälsomyndigheten alltså. Tegnell Tegnell *klapp* *klapp*

Det finns 71% av befolkning som föredrar att det dör dubbelt så många människor än vanligt än att man blir tvungen att stanna hemma. Det är det dem stödjer. Inte en mördare som ser ut som en idiotisk aspie.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Purkenman63
71% förtroende för folkhälsomyndigheten alltså. Tegnell Tegnell *klapp* *klapp*
Hur fasiken kan folk ha så stort förtroende för karln ? Är det bara för att man får röra sig nästan fritt i samhället som folk gillar honom ? För mig är det en gåta med tanke på att han inte nån gång haft rätt i sina uttalanden eller prognoser hittils
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in