2020-04-19, 19:03
Medlem
virvelbaggs avatar
Läste denna artikeln:
https://www.svd.se/ny-statistik-hogre-dodlighet-i-sverige-an-ovriga-norden
Den är två dagar gammal så jag vet inte om många har läst den, den handlar om överdödlighet i Sverige. Det var något som förbryllar mig:

”Uppgifter om antalet avlidna i absoluta tal finns alltså, men har ännu inte offentliggjorts av Folkhälsomyndigheten. Myndigheten bekräftar att det finns en överdödlighet men avser att återkomma med detaljer om hur den ser ut. ”

Har alltså FoHM information om överdödlighet i Sverige men väntar på att gå ut med dem?

Andra intressanta saker i artikeln:
”Belgien rapporterar exempelvis en högre dödlighet i smittan än Nederländerna. Enligt Euromomos index ligger dock båda dessa länder på ungefär samma nivå vad gäller överdödlighet. ”

”Det kan jämföras med en helt normal eller till och med aningen lägre dödlighet än normalt vid den här årstiden i både Norge och Finland och en bara lätt ökning inom ramen för vanliga fluktuationer i Danmark.”
Citera
2020-04-19, 19:03
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Läs själv, jag ljuger inte.

https://worldcrunch.com/coronavirus/sweden-and-herd-immunity-simple-math-or-plain-madness
Jag tror inte att du ljuger. Däremot tror jag inte på Sverige kommer upp i dessa siffror.
Nu ser jag med lite tillförsikt fram mot sommaren och att allt blir något så när
normalt.
Man måste för övrigt vara helknäpp för att orka finnas till i denna galenskap.
Citera
2020-04-19, 19:04
Medlem
Ogunquits avatar
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/landerna-som-vill-infora-immunitets-pass

Flera länder vill införa ”immunitets-pass”.

Allt fler länder tar nu sikte på antikroppstester som ett medel att öppna upp samhället igen. Vissa vill införa ett system med intyg för dem som kan antas ha blivit immuna.
Citera
2020-04-19, 19:04
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
10 000 döda i Sverige lär vi komma upp i tyvärr kanske några tusen till innan årets slut. Följer Sverige Italien med 6-900 om dagen så motsvaras det med ca 130-140 döda om dagen då det är som värst i Sverige. Då Sverige har en lägre mängd folk så motsvarar 138 Döda i Sverige 900 döda i Italien

Så följer vi detta i 3-4 veckor så blir det 28 dagar x138 dvs 3800 döda till inom 4 veckor med de snart 1600 så är vi isåfall uppe runt 5400 om en månad vilket kan vara en rimlig beräkning sett till Italiens utveckling. Under resten av året kanske det klingar av dock med en och annan topp så 10 000 döda är ingen orealistisk fantasi så innan årsskiftet lär det hamna på 12 000+
Det hoppas jag vi slipper undan.
Citera
2020-04-19, 19:05
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
8nde maj kommer peaken har jag sagt hela tiden. Om jag har fel kommer jag vara den förste att erkänna det och gratulerar bara att den otroliga chansningen, experimentet, har lyckats. Då är det bara överdödligheten i jämförelse med grannländerna man kan hålla regimen ansvarig för och det kommer nog landa på några tusen. Människor är inte värda något för makten i Sverige, de är bara ett medel.

Fast tror du också på 6400 döda Stockholmare om 11 dagar?
Citera
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av termozen
De har rätt.
Så det dör inte fler de senaste 10 dagarna än de 10 dagar som var innan det? Visa den kurvan som plattas ut.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
Menade inte att du gjorde det (ber om ursäkt för att jag var otydlig där) men det är många som tyvärr gör det, det är ju bland annat därför åtminstone två av de som kritiserade FHM nu har backat för att någon eller några som valde att skriva artikeln valde att jämföra Italien och Sverige.

Men ja jag håller med dig om att vissa saker borde man absolut ha gjort exempelvis alla skidresor borde ha stoppats, men jag förespråkar inte en total nedstängning av samhället som vissa andra gör här i tråden.
Men man måste vara beredd att göra det om så erfordras och saken är den att vi inte ens har lagutrymme för det. Så dåligt förberedda är vi.

Sedan kan jag avslöja att jag tittar lite på de olika genotyperna av viruset. Det finns ett schema där man har tre generationer av det. Först A, sedan B, sist C. Det verkar som att A kan ha sitt ursprung i USA och Australien. Det är mest prevalent där. Typ B var aktivt under utbrottet i Wuhan och C är det som drabbat Europa med Italien och senare även hoppat över tiil USA:s östkust, Spanien osv. I den studien tittade man på ursprunget:

https://www.pnas.org/content/early/2020/04/07/2004999117

Jag noterade dock en annan sak. Jag är bra på att se mönster och man skulle faktiskt kunna dra en sådan här slutsats:

Om A härjade i USA och Australien först så gjorde det det obemärkt med inte alltför allvarligare symptom. Sedan har många ifrågasatt Kinas siffror i Wuhan. Men tänk om de stämmer? Att typ B är något allvarligare än A. Att viruset i varje generation blir mer skadligt och att sedan C blir värre. Skulle faktiskt förklara varför utbrottet i Europa och sedan USA med typ C blivit så mycket allvarligare.

Om det stämmer har vi ytterligare generationer av viruset att vänta? Typ D och E osv. Och som blir farligare på vägen?

Bara spekulationer från min sida men jag är bra på att se mönster.
Citera
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Bara länder som har mycket bra kontroll över situationen ska börja öppna upp försiktigt.

Idiot Sverige har tyvärr missat tåget helt.

Siffran 2-4% har du tagit från din röv din Tegnellpapegoja.
Vad är den korrekta %-satsen som du mätt upp då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
c19 är skräpdata. Hämta datan från FHM istället och gör antaganden om eftersläpning. Då får du mycket mindre brus.

Skulle absolut inte vilja kalla c19.se för skräpdata. Om man på ett enkelt sätt skall försöka att ange ett ”dagsaktuellt” glidande medeltal (veckotal) med utgångspunkt från det senaste inrapporterade totalvärdet så är det ju bättre att använda deras värden än FHM:s som har ännu mer eftersläpning. Igår var ju exempelvis FHM:s siffra 1511 och c19.se angav då 1546. Alla som seriöst följer statistiken vet ju att det finns en eftersläpning i den. Om jag går tillbaka 10 dagar så kan jag se att det värde som jag beräknade denna dag med c19.se är ca 14 % för lågt jämfört med FHM:s faktiska värde samma dag nu 10 dagar senare när eftersläpningen till största delen troligtvis är korrigerad. Så visst skulle man kunna göra ett antagande att veckomedelvärdena borde vara åtminstone 10 % högre. Skulle ändå tro att jag ligger mer rätt än de gissningar som FHM ibland gör på presskonferenserna. Att hela tiden justera de glidande medelvärdena enligt FHM:s föränderliga statistik anser jag dock är överkurs. Ett någorlunda korrekt medelvärde (även om det är lite lågt) som också visar trenden på ett acceptabelt sätt bör ju ändå vara ganska ok enligt min uppfattning. Att uppmärksamma inrapporterade dödsfall en viss dag som vissa gör är ju däremot ganska meningslöst så som statistiken fungerar nu.

Med antalet döda just nu 1578 enligt*https://c19,se så är ett glidande medeltal - genomsnittligt antal döda per dag i Sverige beräknat per veckoperiod (7 dagar tillbaka) följande:

9/4 – 72
10/4 – 75
11/4 – 73
12/4 – 70
13/4 – 64
14/4 – 67
15/4 – 75
16/4 – 78
17/4 – 80
18/4 – 92
19/4 – 95

Beaktar vi eftersläpningen i statistiken så torde dödstalet på veckobasis således nu ha passerat 100 per dag.
Senast redigerad av Reality-Tankom 2020-04-19 kl. 19:13.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Är lite tidigt att bekräfta att taktiken var den bästa, det jag säger är att ju längre tiden går desto mer är det som visar taktikens uppenbara fördelar.

Lite kritik har givetvis funnits men inte något nämnvärt, läser man Flashback kan man givetvis tro annorlunda.

Mycket är även ett politiskt spel inför kommande val, både i Sverige och USA, man märker att försprånget SD hade försvinner och försöker givetvis peka på brister, nu är det de kortsiktiga dödstalen som är i skottlinjen, men vi kan väl enas om att många domedagskritiker tystnad vid det här laget, man överdrev kraftigt riskerna med Sveriges strategi helt enkelt.

Vilka fördelar?

Det finns alltid fördelar i allt, men till vilken kostnad ska man fråga sig.

Lite?

Alla de större tidningarna i världen har rapporterat så här: https://www.forbes.com/sites/davidnikel/2020/03/30/why-swedens-coronavirus-approach-is-so-different-from-others/#36e10bca562b

Jag tycker det är dock alla dessa förnekare som hittar på andra sätt att argumentera för varje vecka som går. Först att det aldrig komma dö över 100 personer, till att det är bara en som en förkylning, tills att det har peakat och planar ut, Tegnells ständiga lögner som blir synade, visar först diagram som visar antalet döda, för att sedan ändra sig när det kommer fram till att det finns eftersläpning, baserar sin "flata" kurva med att lägga till under en längre tid (ja, den blir flatare desto längre tid det går Tegnell...), för att nu sitter förnekarna och skriker att det dör x antal av chimpans bett på kuken.

Att S ökar just nu är väl inget märkvärdigt i sig.

Folk röstar alltid sådär under pågående katastrofer, se Tsunamin 2003.

Men med tanke på hur FHM och regeringen manipulerar och ljuger, och de blir även synade nu så kommer det bli ett väldigt intressant val.

Allt beror på hur de har skött denna pandemi.

För mig känns det som att de kommer krascha så jävla hårt i slutändan.
Citera
2020-04-19, 19:06
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torsus
Ja tyvärr...en andra våg kan komma
Den andra och tredje vågen är jag mer rädd för just nu.
Viruset kan ha blivit ännu " elakare" och ger sig på de yngre istället.
Citera
2020-04-19, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Så det dör inte fler de senaste 10 dagarna än de 10 dagar som var innan det? Visa den kurvan som plattas ut.

https://twitter.com/hagenbaden/status/1251843782838018048?s=21
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in