2020-04-19, 17:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Precis. Grundskolor och förskolor är enorma smitthärdar. De flesta svenskar är fullständiga idioter och fattar inte detta.
Fullständiga idioter. Jag bor nära en skola med 800 elever. Eftersom jag jobbar hemma nu tar jag ofta en sväng ute vid lunch. Ungarna klättrat som vanligt på varann på rasten. Vad är det folk inte fattar?
Citera
2020-04-19, 17:06
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Ja det är skillnad på antal som blir inlagda jämför med den vanliga influensan, men av sveriges över 10 000 000 så pratar vi om 1000 personer, 0,01% av sveriges befolkning har hamnat på IVA pga Corona.

Det var inte det jag svarade på utan att du påstår att corona är likvärdigt med säsongsinfluensan så är det inte.
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Fauci
Långt ifrån, barnsligt sluta.
Sverige har 60.000 döda då.

Sätter 20.000kr på att vi inte har 60.000 döda då. Vill du sätta emot ?
Citera
Medlem
Ondahamsterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Det stora problemet är att vi har annan äldrevård och enormt mkt större invandring vilket medför att folken bor tätt och umgås av kulturella skäl samt misstror myndigheter.

Vi har även enormt mkt högre trångboddhet (men lika många bostäder) som våra nordiska grannar.

Att jämföra antal döda utan att ta sådana här väsentligheter i beaktning är direkt meningslöst.

Absolut, vilket även är varför flera har backat från kritiken mot FHM, för Italien och Sverige går inte o jämföras.

Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Det är mest svängrummet jag kritiserar. Jag har själv hållt mig inne i åtta veckor nu. Inga planer på att ställa mig på en uteservering innan mitten av Juni.

Jag är i samma situation som du där, så jag förstår dig fullständigt, jag är bar inte lika säker på att karantän är den bästa vägen att gå i slutändan
Citera
Medlem
avmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackin
Precis. Grundskolor och förskolor är enorma smitthärdar. De flesta svenskar är fullständiga idioter och fattar inte detta.

Ja. Enligt kinesiska och italienska studier är barn mycket farliga asymptomatiska spridare av sars-cov2.
Det spelar ingen roll hur mycket socialdistansering man gör så länge skolor/förskolor med hundratals barn är öppna och sprider viruset till sina lärare, till sina föräldrar och vidare till hela samhället.
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondahamstern
USA använder sig av Healthdata som svänger på tok för mycket och konstant undervärderar hur många som kommer att dö, de räknade med att det skulle vara cirka 39,5 tusen totalt döda i morgon och 37 tusen döda idag samtidigt som de kontinuerligt sätter en 50% för hög dödlighet i Sverige.
Jag föreslår att du läser hans inlägg ordentligt och bemöter det han skrev i sak istället för att slänga skit på USA.
Citera
2020-04-19, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Vet inte hur mycket social distansering det är med överfyllda fik och liknande som är problemet i Stockholm.

Var har du sett överfyllda fik? Jag ser människor som promenerar utomhus.
Citera
2020-04-19, 17:07
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Expressen går ut och fotar människor på vårpromenad och hela Sverige skriker i panik. Gå och fota en vanlig skolgård vilken dag som helst i veckan, och det ser exakt likadant ut!! Massor av ungar som springer om varann, minst lika mycket folk som på Expressens bilder och dessutom närmare varann. Men det är helt OK?? Folk är ju så ologiska så man kräks.

Du tänker att bara för att det springer runt barn på skolgårdar, så ska vi alla ut och gruppkramas på uteserveringar?

För att vara logiska.
Citera
2020-04-19, 17:08
Medlem
Jag såg senaste pressträffen och jag har försökt transkribera den så gott jag kunnat av det jag reagerade på under pressträffen 16/4
Nu vet man alltså att många av antalet fall kommer från våra äldreboenden.
(det stod en tredjedel av antalet avlidna kommer från äldreboenden)
”Vi ska fundera på vad vi kan göra Mer för att skydda de äldre Ännu bättre” var vad som sades.
De har tydligen samlat in en Expertgrupp och de sitter i möten och diskuterar bl.a. äldreboenden, där de ska diskutera Ytterligare insatser för att stoppa smittspridning på äldreboenden.
De tar in information om äldreboenden och ska analysera dem och se hur man kan göra något åt omåden som kan förstärkas.
Men först ska info tas in, det ska analyseras och sen ska de återkomma.
Det Jag reagerar på är:
Vi vet att de äldre är en riskgrupp.
Vi har många äldre på äldreboenden (visst Sverige behöver fler boenden än vad som finns säkert, men där finns många i en riskgrupp).
Så Varför börjar man inte förrän Nu med att samla in information om hur dessa boenden fungerar och vad man kan göra för att skydda dem?
Visst det är ett nytt virus och man kan inte veta hur det fungerar direkt, men hur våra boenden fungerar och hur anställda jobbar där, det varför ska det behöva väntas tills nu med att ”se över”?
Just a thought.
Citera
2020-04-19, 17:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Vaa?
Var har jag skrivit att viruset är ingenting?

Tengelse är en vanlig är tjänsteman, han kan inte påverka så mycket på det stora hela men han har agerat på ett lugnt sätt i sina uttalanden vilket jag ser som positivt.

Va? Tegnell styr ju hela Sverige!!! P.g.a. att vi har en Statsminister som är för osäker för sin befattning. Han vågar inte fatta några egna beslut, och då gömmer han sig bakom myndigheterna i stället.
Citera
2020-04-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jpegs
Var har du sett överfyllda fik? Jag ser människor som promenerar utomhus.

Under söndagen har stockholmare strömmat ut på gator och i parker och njuter på uteserveringar i det soliga vädret.
Nu reagerar regionen på att stockholmare inte följer rekommendationerna om social distansering.
Sjukvårdsregionrådet, Anna Starbrink (L), säger till P4 Stockholm att det är "ett svek att folk inte stannar hemma".
– Det är illa, säger hon.
Citera
2020-04-19, 17:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
30 vårdas på IVA på Sahlgrenska idag mot 35 igår.

5 som sade tack och hej inatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in